اعتراض نمایندگان کرد مجلس به یک برنامه صدا وسیما

آفتاب یزد - گروه شبکه: به تازگی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن محمد جعفر خسروی مجری شبکه دو سیما خطاب به مهمان برنامه‌اش که شخصی از اهالی استان کرمانشاه است و با لباس محلی این منطقه در برنامه حضور یافته بود می‌گوید: «این لباس چوپانی که پوشیده‌اید چیست؟» که مهمان برنامه پاسخ می‌دهد:« این لباس یادگار کاوه آهنگر و نماد آزادی از چنگال استبداد است.» این سوال و به طور کلی نحوه پرسیدن مجری، سبب می‌شود که بسیاری این سوال را توهین به کُردها و لباس و سنت آن‌ها و همچنین چوپانی بدانند. از همین رو این موضوع با موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی روبه رو می‌شود.
> اعتراض نمایندگان کرد
اما این پایان کار نیست چرا که این موضوع صدای نماینده‌های کرد در مجلس را در آورده است. در این راستا نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از توهین یک مجری صدا و سیما به لباس کردی گفت:« صحبت‌های اخیر این مجری نسبت به لباس کردها درباره این که نماد چوپانی است، از دو حالت خارج نیست یا این مجری بی‌سواد ناآگاه و خام است و یا اینکه این گفتار سیاست غلط سازمان صدا و سیما را نشان می‌دهد.» به گزارش ایسنا، سیدمهدی فرشادان اظهار کرد: «رئیس جمهور، وزرا و علی‌الخصوص
رئیس صدا و سیما باید بدانند فرهنگ و لباس زیبای کردها دارای هویت و ریشه است اما تعداد انگشت شماری از مدیران بی‌سواد در صدا و سیما باید از اظهارنظرهای جاهلانه خود درباره لباس مقدس کردها خودداری کنند.» فرشادان با تاکید بر اینکه لباس و فرهنگ دیگر اقوام مورد احترام ما کردها است، اظهار کرد: «متاسفانه برخی مدیران بی‌سواد صدا و سیما در چند سال اخیر به جای پرداختن به مقدسات، ارزش‌ها و باورهای ما کردها بدون هیچ واهمه‌ای موجب آزردگی خاطر کردها شده‌اند».نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران صدا وسیما گفت: «این اولین بار نیست که این سازمان برخلاف رسالت و کارکرد اصلی خود که همانا ایجاد وحدت و همدلی است، حرکت می‌کند. من اهانت به مردم نجیب کرد را توسط این مجری در حقیقت سیاست غلط صدا و سیما می‌دانم که دارای نگاه از بالا به پایین است. به لباس کردی افتخار می‌کنم زیرا کردها پایه و بنیاد تمدن این سرزمین هستند که در روزهای سخت حافظ این کشور بوده اند. کردهایی که لباسشان را پرچم شرف و انسانیت می‌دانند، لباس کرد، شال کردها، سربند و دستمال آن‌ها و... همگی دارای یک فلسفه هستند و در مجموع میراث ما کردها را در این سرزمین تشکیل می‌دهد.» فرشادان گفت: «این اهانت‌ها چیزی از ارزش‌های فرهنگی ما کردها کم نمی‌کند. بنابراین از رئیس صدا و سیما می‌خواهم که با این مجری برخورد لازم را انجام دهد.»


> چرا اجازه می‌دهند در برنامه‌های صداو سیما به مردم توهین شود
از سوی دیگر کمال حسینی پور نماینده سردشت در جلسه علنی در تذکری خطاب به رئیس صدا و سیما گفت: «کردها از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین اقوام ایرانی هستند چرا در رسانه ملی که از بیت‌المال تامین اعتبار می‌شود هر روز به اقوام اصیل ایرانی کرد، لر، آذری، ترکمن و بلوچ توهین می‌شود؟» به گزارش ایلنا، نماینده مردم سردشت افزود:«چرا اجازه می‌دهید در برنامه‌های صداوسیما به اقوام اصیل ایرانی توهین شود؟ مگر مقام معظم رهبری بارها نگفتند که توهین به اقوام و مذاهب رسمی کشور خط قرمز نظام است. چرا به توصیه‌های حکیمانه رهبری عمل نمی‌کنید؟ چطور اجازه می‌دهید به فرهنگ اصیل ایرانی توهین شود؟ لباس کردی لباس غیرت، شهامت و مردانگی است و ما نمایندگان کرد به هیچ فردی اجازه توهین نمی‌دهیم.» وی تاکید کرد: «لازم است در انتخاب مجریان و مهمانان برنامه‌های صداوسیما دقت کنید و از مردم غیور و انقلابی کرد معذرت خواهی کنید.»
> واکنش مدیر روابط عمومی معاونت سیما
اما حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما در این خصوص در حساب توئیتر خود نوشته است:«زنده باد زندگی با افتخار میزبان قومیت‌های عزیز به ویژه کردهای غیور بوده است. هدف از بازنشر ویدئویی ده ثانیه‌ای تقطیع شده القای توهین است اما فضای کامل برنامه (پخش شده در یک سال و نیم پیش) محترمانه بود! آقای خسروی در زلزله کرمانشاه صدای کردهای غیور و صبور بود. زنده باد اقوام عزیز ایران متحد»