ویروس‌کرونای انگلیسی، عامل افزایش بیماران؟‌

آرمان ملي: وضعيت شيوع کرونا در استان مازندران همچنان روبه افزايش است و در روزهاي گذشته شايعاتي مبني بر ورود ويروس انگليسي به اين استان مطرح مي‌شود. اين درحالي است که بسياري از کارشناسان از روند روبه رشد ابتلا در اين استان احساس نگراني مي‌کنند و با حجم مسافرت‌ شهروندان تهراني‌ به اين استان و وضعيت استراتژيک تهران در محل تجمع مردم کشور، اين استان مي‌تواند نقطه آغاز موج چهارم در کشور باشد. طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت 10 شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جويبار، رامسر، ساري، سوادکوه، فريدونکنار، قائمشهر و نکا است. در اين بين بابايي، مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي مازندران گفت: «تا اين لحظه هيچگونه مورد مشکوک يا مبتلا به ويروس جهش‌يافته کرونا انگليسي در استان مشاهده نشده است.» در اين شرايط پنج هزار و 806 بيمار کرونا از يکشنبه تا دوشنبه (29 دي) و همچنين 83 فوتي جديد ناشي از اين بيماري در کشور ثبت شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، 4348 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. به غير از 10 شهر مازندران که در وضعيت قرمز هستند، 23 شهر در وضعيت نارنجي، 163 شهر در وضعيت زرد و 252 شهر در وضعيت آبي قرار دارند. مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تاکيد بر اينکه شرايط کرونا شکننده است و نبايد فريب آمار را خورد خطاب به شهروندان هشدار داد: با کوچکترين غفلت به شرايط سخت باز خواهيم گشت. سعيد خال همچنين معتقد است که شرايط آمار فوت کرونا در تهران دقيقا شبيه ارديبهشت ماه است و در صورت کوچکترين غفلت و بي‌توجهي به توصيه‌ها و دستورالعمل‌هاي بهداشتي به شرايط سخت و بحراني آبان ماه 99 باز خواهيم گشت.
نگراني از خيز مجدد کرونا
در اين بين عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: ترددها و سفرها در زمينه انتشار ويروس کرونا بسيار موثر است و حتي سفرهايي که هفته گذشته به جزيره قشم اتفاق افتاد، جاي نگراني دارد، زيرا اين عدم رعايت مي‌تواند باعث افزايش موارد ابتلا و مرگ و مير به علت کرونا شود.
از واکسن کرونا چه خبر؟


در اين شرايط صدور مجوز آزمايش دومين واکسن انساني کرونا نيز مي‌تواند بهترين خبر براي مردمي باشد که از واکسن غربي نااميد شده‌اند. در اين رابطه دکتر احسان شمسي کوشکي، دبير کميته ملي اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ضمن تشريح جزئيات پروتکل اجراي مطالعه باليني دومين واکسن کروناي ايراني گفت: اين واکسن نوترکيب بوده و يک پروتئين نوترکيب است که تکنولوژي آن با واکسن‌ کروناي ايراني قبلي که مجوز دريافت کرده، متفاوت است. بايد توجه کرد که البته اين پروتکل پيشنهادي بايد به سازمان غذا و دارو برگردانده شود و در آنجا مجوز شروع مطالعه باليني يا CTA را دريافت کند و سپس کارآزمايي باليني مي‌تواند آغاز شود. همچنين عليرضا بيگلري،‌ رئيس انستيتو پاستور ايران گفت واکسن کروناي ايران و کوبا در اسفندماه به صورت همزمان در دو کشور آزمايش خواهد شد. واکسن توليدي مشترک ايران و کوبا مطالعات باليني خود را با موفقيت پشت سر گذاشته است.