پاسخ وزیر خارجه به ادعاهاي اروپا به جا بود

آرمــان ملــي - عليرضا پورحسين: پس از پاسخ‌‌هاي وزير امور خارجه ايران به ادعاهاي همتاي فرانسوي خود درباره رفتن تهران به سمت توان توليد سلاح هسته‌اي و افزايش تهديدها و خطرهاي منطقه‌‌اي ايران، برخي رسانه‌‌هاي غربي دو پاسخ ظريف را خطاب به وزيرخارجه فرانسه دور از شئون ديپلماتيک دانستند. آنها مدعي‌ شدند شايد روابط ايران و فرانسه در سايه برخورد تند ظريف با لودريان تحت تاثير قرار گيرد. وزير امور خارجه ايران در توييت‌هاي خود خطاب به همتاي فرانسوي نوشته بود که همکار محترم، شما دوران کاري‌ خود را در کابينه با فروش سلاح به جنايتکاران جنگي سعودي آغاز کرده‌ايد، از حرف‌هاي پوچ و مهمل درباره ايران دست برداشته و از حفاظت از جنايتکاراني که منتقدان خود را با اره تکه‌‌تکه و از جنگ‌افزارهاي ساخت شما براي سلاخي کودکان در يمن استفاده مي‌‌کنند، دست برداريد. توييت بعدي ظريف هم به بي‌عملي سه کشور اروپايي براي زنده نگه داشتن برجام اشاره داشت و عنوان کرد که تروئيکاي اروپايي مطلقا هيچ کاري براي حفظ برجام نکرده‌اند و رهبران اين کشورها براي اجراي تعهدهاي برجامي خود متکي به امضا و اجازه کارگزاران دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه‌‌داري آمريکا هستند. به خاطر ايران است که برجام زنده مانده، نه سه کشور اروپايي. اين واکنش صريح و منطقي در حالي مطرح مي‌شود که در هفته جاري مهم‌ترين مانع پيش روي احياي برجام در سال‌هاي اخير از قدرت کنار مي‌رود و فضا براي ديپلماسي بار ديگر مهيا مي‌شود و ضرورت دارد تا ايران بتواند هر چه بهتر از جايگاه خود دفاع کند. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با مهدي صفري، سفير پيشين ايران در روسيه داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
واکنش وزيرخارجه کشورمـان به همتاي فرانسوي خود را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
صحبت‌هايي که وزيرخارجه فرانسه بر سر زبان آورده سابقه‌دار است و شاهد بوده‌ايم آنها در برهه‌هايي از زمان به اين شکل ادعاهايي را مطرح کرده‌اند. آنها به گونه‌اي صحبت مي‌کنند که گويا مالک جهان هستند و هر اقدامي که انجام مي‌دهند حق‌طلبانه است و ملاک صحت امور آنها هستند. امروز آمريکا، فرانسه و بريتانيا بزرگ‌ترين فروشنده تسليحات به کشورهاي منطقه هستند و بعد مدعي مي‌شوند که ايران منطقه را ناامن کرده است. درآمد هنگفتي که در سال‌هاي اخير از طريق فروش تسليحات به منطقه خاورميانه داشته‌اند بي‌سابقه است. آنها دائما از ديگران انتقاد مي‌کنند در صورتي که خود آها هستند که مرتکب تخلف مي‌شوند ‌و اقدامات غيرقانوني خود را به ديگران نسبت مي‌دهند. به همين علت است که واکنش وزيرخارجه ايران به اروپايي‌ها را بايد کاملا درست تلقي کرد. بريتانيا نيز همين مسير را دنبال مي‌کند. تمامي مشاوران عربستان سعودي در جنگ با يمن امروز از همين کشورها هستند. آنها در جنگ تحميلي عليه ايران نيز همين رويه را در پيش گرفته بودند و بيشترين تجهيزات هوايي براي حمله به ايران را فرانسوي‌ها در اختيار صدام قرار داده بودند. تجهيزات بمب‌هاي شيميايي را آلماني‌‌ها در اختيار صدام قرار دادند و در تجهيزات زميني نيز بريتانيا حامي صدام بود. در خليج فارس و حوزه دريايي نيز آمريکا به کمک اين کشورها مي‌آمد و از صدام حمايت مي‌کرد. اين است سابقه آنها در اقدامات متخلفانه و جنگي و قطعا پاسخ وزيرخارجه کشورمان خوب بوده است.
در کنــار ايـن واکنــش‌هاي مقتـدرانه و شفاف‌گرايانه، در مسيـر حــل مشــکلات با کشورهاي جهان چگونه بايد سياست‌هاي خود را تدوين کنيم؟


ايران بايد تعامل خود را با اعضاي شوراي امنيت بيشتر کند و با آنها ديدارها و گفت‌وگوهاي چهره‌به‌چهره داشته باشد. در اين ميان بايد به چين و روسيه توجه ويژه‌اي داشت و حتي نياز است با اعضاي غيردائم شوراي امنيت نيز ارتباط برقرار کرده و با آنها لابي کرد. بايد مسائل و مشکلات را براي اين کشورها توضيح داد و سوءتفاهمات را از بين برد. ما بايد به برخي از اين کشورها متذکر شويم که اين رفتار يک‌طرفه آنها راهگشا نيست. اين گفت‌وگوهاست که مي‌تواند فضا را آرام کند. همواره ذات گفت‌و‌گو و رايزني حلال مشکلات بوده است حتي اگر توافق زيادي نيز ذيل آن صورت نگيرد اما مي‌تواند بسياري از کدورت‌ها را از بين ببرد.
با روي‌کـارآمدن بايدن چه تغيير و تحولي در عرصه سياست خارجي رقم خواهد خورد؟
اقداماتي که در اين روزها پمپئو انجام مي‌دهد بسيار عجيب است و تا آخرين لحظه آنها را اعمال مي‌کند و معلوم نيست در اين راستا با بايدن هماهنگي خاصي کرده يا خير و بايدن نيز در اين راستا سکوت کرده است و اين شايد نشان‌دهنده اين باشد که او نيز به اين زودي‌ها به توافق با ايران دست نيابد. بايدن به خوبي مي‌داند که برداشتن همين تحريم‌ها 5 ماه طول مي‌کشد. همين‌گونه که بايدن در خصوص کرونا و ساير موارد دولت ترامپ موضع‌گيري مي‌کند بايد در مقابل اقدامات روزهاي اخير پمپئو نيز موضع‌گيري مي‌کرد اما در اين مورد شاهد تذکري نبوديم. اين روزها ديگر کار آنها تمام مي‌شود اما در تعطيلات و در همين روزهاي آخر باز هم تحريم‌هاي ظالمانه وضع مي‌کنند. در اين ميان کاهش نرخ ارز به اين علت است که بار رواني حضور ترامپ برداشته شده و ديگر اين باور به وجود آمده است که فشار بيشتري بر کشور تحميل نمي‌شود. ايران اگر بتواند نفت بيشتري بفروشد اين عرصه باثبات‌تر خواهد شد. برداشته شدن تحريم‌ها سخت است اما با روي کار آمدن بايدن ديگر فشار بيشتري بر کشور تحميل نخواهد شد. شايد يکي از علت‌هاي آن نيز اين باشد که ترامپ تمامي فشارهاي ممکن را وارد کرده است و حتي سازندگان واکسن کروناي ايراني را نيز تحريم کرده‌اند. آنها فقط امروز نان خوردن مردم ايران را تحريم نکرده‌اند و به همين علت است که مي‌توان گفت فشارهاي ديگري وارد نمي‌شود و با آمدن بايدن، جو بد رواني از روي جامعه برداشته مي‌شود.