این بار توهین به لباس کردی حاشیه‌ساز شد

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: چند سالي است که برخي مديران صداوسيما افراد باتجربه در برنامه‌هاي زنده پرطرفدار خود را حذف مي‌کنند و کيفيت برنامه‌هاي صداوسيما براي آنها کم‌اهميت شده است. حذف عادل فردوسي‌پور از برنامه نود شايد در تاريخ رسانه ملي ثبت شود و مديران رسانه ملي روزي به اين اشتباه خود پي ببرند. حال جايگزين عادل فردوسي‌پورها چه کساني شده‌اند که با بيان برخي صحبت‌هاي نامربوط باعث اختلاف‌اندازي مي‌شوند و قطعا مقصران اصلي اين اتفاق کساني هستند که کارشناسان خبره‌ را از صداوسيما به خاطر منافع خود حذف کردند.
محلي براي تجربه؟
رويکرد صداوسيما در سال‌هاي اخير همواره با انتقادات زيادي روبه‌رو بوده است. يک زمان صداوسيما با داشتن کارشناسان خبره رسانه در حوزه‌هاي مختلف سياسي، ورزشي، اجتماعي براي مردم بسيار حائز اهميت بود. به عنوان مثال، برنامه نود با اجراي عادل فردوسي‌پور جزء محبوب‌ترين برنامه‌ها بود که با لجبازي مدير جوان شبکه 3 برنامه عادل پس از سال‌هاي طولاني ‌از روي کنداکتور سازمان صداوسيما حذف شد. به نظر مي‌آيد برخي مديران صداوسيما کيفيت برنامه‌هاي خود را فداي منافع سياسي کرده‌اند که اين عملکرد ضعيف باعث بي‌اعتمادي مردم به اين رسانه شده است. چنانکه مردم هم شبکه‌هاي اجتماعي را به رسانه ملي ترجيح مي‌دهند. نبايد فراموش کنيم که صداوسيما در دو دهه اخير رويکردهاي فراجناحي خود را از دست داده و به طرز تامل‌برانگيزي رويکردهاي تقليل‌گرايانه‌اي را اتخاذ کرده است. چنانکه به مخاطب چنين القا مي‌شود که گويا اين رسانه به يک جريان سياسي تعلق خاطر دارد و از آن ديدگاه‌ها جانبداري مي‌کند. با اين حال صداوسيمايي که قاعدتا بايد بي‌طرف باشد و وجهه ملي را به هر چيز ديگري ترجيح بدهد، همچنان موجي از نقدها و اعتراض‌ها را متوجه خود مي‌بيند.
برنامه حاشيه‌ساز صداوسيما


چندي پيش بود که در جريان يک برنامه زنده از شبکه دو سيما، محمدجعفر خسروي مجري برنامه از مهمان برنامه دکتر فريبرز عزيزي که با لباس محلي کردي در برنامه حاضر شده بود سوال کرد: اين لباس چوپاني که پوشيده‌ايد چيست و او پاسخ داد: اين لباس يادگار کاوه آهنگر و نماد آزادي از چنگال استبداد است. همين سخنان کوتاه دو طرف کافي بود تا موجي از انتقادات و اعتراضات در شبکه‌هاي اجتماعي به سمت صداوسيما و برنامه فوق‌الذکر به راه افتد و واکنش‌هاي بسياري صورت گيرد. البته اين پايان کار نبود و واکنش‌ها صرفا به فضاي مجازي خلاصه نشد و به صحن علني مجلس نيز تسري يافت. چنانکه روز گذشته نماينده سنندج در جلسه علني مجلس در انتقاد به توهين يک مجري صداوسيما به لباس کردي گفت: رئيس‌جمهور، وزرا و به‌خصوص رئيس صداوسيما بايد بدانند فرهنگ و لباس زيباي کردها داراي هويت و ريشه است اما تعداد انگشت‌شماري از مديران بي‌سواد در صداوسيما بايد در اظهارنظرهاي جاهلانه خود درباره لباس مقدس کردها خودداري کنند. سيدمهدي فرشادان با تاکيد بر اينکه لباس و فرهنگ ديگر اقوام مورد احترام ما کردهاست، اظهار کرد: متاسفانه برخي مديران بي‌سواد صداوسيما در چند سال اخير به جاي پرداختن به مقدسات، ارزش‌ها و باورهاي ما کردها بدون هيچ واهمه‌اي موجب آزردگي خاطر کردها شده‌اند. وي بيان کرد: اگر اين اهانت‌ها را در سطح گسترده بررسي کنيم، صحبت‌هاي اخير اين مجري نسبت به لباس کردها درباره اينکه نماد چوپاني است، از دو حالت خارج نيست يا اين مجري بي‌سواد ناآگاه و خام است يا اينکه اين گفتار سياست غلط سازمان صداوسيما را نشان مي‌دهد که با اجازه دادن به اين افراد موجب اهانت به ارزش‌ها، هنجارها و هويت ملي کردها مي‌شوند. نماينده مردم سنندج در مجلس خطاب به مديران صداوسيما اظهار داشت: اين اولين‌بار نيست که اين سازمان برخلاف رسالت و کارکرد اصلي خود که همانا ايجاد وحدت و همدلي است، حرکت مي‌کند. من اهانت به مردم نجيب کرد را توسط اين مجري در حقيقت سياست غلط صداوسيما مي‌دانم که داراي نگاه از بالا به پايين است. به لباس کردي افتخار مي‌کنم زيرا کردها پايه و بنياد تمدن اين سرزمين هستند که در روزهاي سخت حافظ اين کشور بوده‌اند.
مطالب نسنجيده باعث اختلاف مي‌شود
يک نماينده مجلس دهم درخصوص رويکردهاي اخير صداوسيما اظهار داشت: افرادي در رسانه ملي مجري برنامه‌هاي زنده شبکه‌هاي مختلف شده‌اند که اصلا تخصص لازم را ندارند. اگر مجري تلويزيون انسان باتجربه‌اي باشد و به مسائل مختلف قوم‌هاي مختلف در کشور آشنايي داشته باشد، چنين اتفاقاتي در رسانه ملي رخ نمي‌دهد. قاسم ميرزايي‌نکو به «آرمان ملي» گفت: از ديدگاه من افراد کارکشته و مطلع از مسائل اجتماعي، سياسي يا اصلا ورزشي هدايت برنامه‌هاي رسانه ملي را برعهده ندارند. شايد يکي از دلايل اينکه افراد باتجربه‌اي در رسانه ملي مجري برنامه‌هاي صداوسيما نمي‌شوند، گزينش‌هاي مديران صداوسيماست. رسانه ملي افرادي را کمي با تفکر سياسي يا با خط فکري مديران رسانه ملي فاصله دارند حذف مي‌کنند. نمونه بارز آن «عادل فردوسي‌پور» بود که زمين و زمان دست‌به‌دست هم دادند تا فردوسي‌پور از برنامه نود کنار گذاشته شود. چه افرادي مي‌توانند جاي شخصيت‌هايي را که اهل فکر و نظر و داراي نظريات کارشناسي بودند در رسانه ملي پر کنند؟ بازخورد اين اشتباهات در صداوسيما باعث شده تا بعضي از افراد مطالب نسنجيده‌اي را در رسانه ملي بيان کنند، که باعث به‌وجود‌آمدن اختلاف‌ها در کشور شود.