آیا طلسم برگزار اجرای زنده موسیقی در پایتخت می‌شکند؟ بی صدایی صحنه در روزهای آبی و زرد

گروه فرهنگ و هنر – ماه‌ها است که خبری از برگزاری کنسرت در کشور نیست. گرچه اخیرا بلیت‌فروشی برای اجرای چند کنسرت پاپ در کیش آغاز شده اما در تهران که همیشه میزبان بیشترین کنسرت‌های سال بوده، به دلیل شیوع کرونا حدود یک سال است که کنسرتی برگزار نشده است. اخیرا با آبی شدن وضعیت شهر تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه برگزاری کنسرت در پایتخت را صادر کرده اما همچنان خبری از روی استیج رفتن خواننده‌ها در تهران نیست.
اول اسفند ماه که کرونا وارد کشور شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تا اطلاع‫ثانوی تعلیق کرد. اما اهالی موسیقی که همیشه مردم از آن‌ها حمایت می‌کردند، این بار به سوی مردم آمدند و با برگزاری کنسرت‌های موسیقی آنلاین تلاش کردند هم چرخه هنر موسیقی از حرکت بازنایستد و هم مردم با موسیقی روزهای سخت خانه‌نشینی را سپری کنند. اهالی موسیقی در یک اقدام کاملا غیردولتی، آنها که همیشه مردم را کنار خود می‌دیدند، اکنون که مردم برای جلوگیری از انتشار بیشتر کرونا ناگزیرند در خانه بمانند، تصمیم گرفتند این روزها را برای‌شان دلپذیر کنند.
در این مسیر کنسرت‌های آنلاین در کشور با حمایت مالی شهرداری و سازمان‌ها و نهادها به صورت آنلاین برگزار شد و بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ و کلاسیک در این مسیر همراه شدند تا موسیقی همچنان روندی زنده و ادامه‌دار باشد.
بعد از گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که کسب و کارها یکی پس از دیگری شروع به فعالیت کردند، زمزمه‌هایی درخصوص چگونگی برگزاری کنسرت شنیده شد.


به همین منظور اوایل اردیبهشت‌ماه نشست هم‌اندیشی‌ای درخصوص تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالن‌ها برگزار شد. تقریبا پیش از آغاز ماه محرم زمزمه‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی در برخی شهرها مطرح شد که البته به دلیل واکنش‌های بسیار لغو شدند. پس از آن، در مهرماه برای بار دیگر بلیت‌فروشی کنسرت در شهر کیش صورت گرفت که باز هم به دلیل انتقادات فراوان به دلیل احتمال افزایش سفرهای غیرضروری و شیوع بیشتر ویروس کرونا، این کنسرت‌ها نیز لغو شدند. البته قیمت عجیب بلیت برخی از کنسرت‌ها نیز در همان رمان حاشیه‌‌هایی به همراه داشت. قیمت بلیت‌ها از 140 هزار تومان تا 300 هزار تومان تعیین شده بود که نسبت به گذشته افزایش محسوس داشته‌اند. البته این اتفاق، چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود. تعداد معدود سالن‌های برگزاری کنسرت، افزایش قیمت اجاره سالن‌ها و همچنین امکان استفاده از نیمی از ظرفیت سالن کنسرت از جمله دلایل این افزایش قیمت بود.
به هر صورت بعد از مهر ماه با افزایش میزان شیوع ویروس کرونا بار دیگر تمامی فعالیت‌های هنری از جمله برگزاری کنسرت در تمامی کشور به تعویق افتاد تا اینکه با کنترل وضعیت فراگیری این بیماری و آبی شدن بسیاری از شهرهای کشور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه شنبه شب بیستم دی ماه در حاشیه برگزاری جایزه و مسابقه عکس «روایت سرباز» در جمع خبرنگاران از بازگشایی تالارهای هنری اعم از اجرای موسیقی و اجرای تئاتر در شهرهای زرد و آبی خبر داد. خبری که بلافاصله در رسانه‌ها منتشر و پس از آن با واکنش‌های متعددی میان هنرمندان و مخاطبان مواجه و موجب شرایط امیدوار کننده‌ای شد که شاید این بار طلسم برگزار نشدن کنسرت‌ها در پایتخت شکسته شود.
اما بازهم این اتفاق نیفتاد تا شبهات نحوه برگزاری اجراهای زنده موسیقی در تهران به ویژه در روزهای کرونایی در برگیرنده معادلاتی غیر از یک اعلام رسمی از سوی نهادی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. گویی اینکه فعلاً این برخی تهیه کنندگان و صاحبان کمپانی‌های موسیقی هستند که خط اصلی تصمیم‌گیری درباره برگزار شدن یا نشدن کنسرت‌ها را هدایت می‌کنند و تا وقتی آنها نخواهند هیچ اراده‌ای نمی‌تواند برای بهبود شرایط فعلی که ضررهای جبران ناپذیری را به دست‌اندرکاران این عرصه که خوانندگان از آن مستثنی هستند، وارد کرده، اقدامی کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره وضعیت فعالیت گروه‌های هنری در کشور گفت: ما بر حسب طرح محدودیت هوشمند که بر اساس آن شهرها به وضعیت‌های قرمز، زرد، نارنجی و آبی تقسیم شدند و در چارچوب آن مشاغل هم طبقه‌بندی شدند، عمل کرده‌ایم و می‌کنیم. بر این مبنا سالن‌های اجرای تئاتر و موسیقی و همچنین سینماها نیز در وضعیت زرد و آبی برای مردم بازگشایی می‌شوند. این یعنی امکان اجرای نمایش و اکران آثار سینمایی در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد مربوط به فاصله‌گذاری وجود دارد. ما قبل از این ایام هم نامه‌ای را هم به قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت تقدیم کرده بودیم و دوستان هم در این زمینه جلساتی را برگزار کردند. در این راستا تقاضای ما این بود که سالن‌های تئاتر، موسیقی و نمایش سینما از گروه ۳ به گروه ۲ منتقل شوند. در این زمینه دوستان ما در معاونت امور هنری و همچنین سازمان سینمایی دو نوبت جلسه برگزار کرده و استدلال‌های خود را در این زمینه به دوستان قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت بیان کردند. به هر حال آنچه که مشخص است اینکه در شهرهای زرد شرایط اجرای نمایش، موسیقی و اکران آثار سینمایی وجود دارد.
پس از انتشار اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که توانست جو نسبتاً خوبی را میان اهالی هنر و تماشاگرانش ایجاد کند، انتظار می‌رفت تا چند روز بعد از این صحبت‌ها سامانه‌های فروش بلیت کنسرت‌ها نیز فعالیت خود را آغاز و نسبت به برنامه‌ریزی برای کنسرت‌ها در پایتخت و شهرهای در موقعیت زرد و نارنجی اقدام کنند. اما بازهم همچون دفعات قبلی که از سوی دولتمردان چراغ سبز برگزاری کنسرت‌ها در تهران پس از اعلام مسئولان مرتبط با بهداشت و درمان روشن شد، این صاحبان آثار موسیقایی به ویژه تهیه‌کنندگان بودند که به برگزاری کنسرت در تهران روی خوش نشان نداده و فعلاً از برگزاری برنامه در پایتخت صرف نظر کرده‌اند.
البته در همین ایام هستند خوانندگانی که فرصت را مغتنم شمرده و در جزیره کیش نسبت به برگزاری کنسرت اقدام کرده‌اند. کنسرت‌هایی که با در نظر گرفتن ماجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت پنجاه درصدی سالن‌ها با قیمت‌های ۳۵۰ هزار تومانی هم به فروش می‌رسد. قیمت‌های نجومی که طبیعتاً تعیین آن در تهران به غیر از مواردی انگشت‌شمار تاکنون اتفاق نیفتاده و فعلاً در جزیره کیش این نحوه قیمت‌گذاری تعیین کننده خط مشی بلیت‌فروشی‌هاست.
برخی از شنیده‌ها طی روزهای گذشته حاکی از برگزاری جلسات متعدد میان کنسرت‌گذاران، تهیه‌کنندگان، نمایندگان سالن‌های بزرگ برگزاری کنسرت و برخی هنرمندان با مدیران دولتی برای گشایش مجدد سالن‌ها در پایتخت است که البته هنوز به نتیجه قطعی منتهی نشده است. مواضعی در این جلسات مطرح شده که گویا به نسبت‌های کم و زیاد موافقان و مخالفانی پیدا کرده و فضا را به سمتی برده که همچنان بحث برگزاری کنسرت‌ها در تهران وارد شرایط ویژه‌ای شود. شرایطی که هنوز معلوم نیست آیا بالاخره برخی کنسرت‌گذاران و سالن‌داران مخالف برگزاری اجرای زنده موسیقی در پایتخت را مجاب خواهد کرد یا نه؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا طلسم برگزار اجرای زنده موسیقی در پایتخت می‌شکند؟ بی صدایی صحنه در روزهای آبی و زرد علیرضا صدقی مخاطرات فراموشی «خرده‌ روایت‌ها» بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای پس از برجام باید رفع شوند درخواست آنتونی گوترش برای لغو حق رای ایران در مجمع عمومی ماجرای بدهی دردسرساز ایران به سازمان ملل رئیس مجلس شورای اسلامی: سناریوی محورِ آمریکایی-صهیونیستی، تجزیه کشورهای اسلامی منطقه است رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا هشدار داد تاثیر جدی سفر بر شعله‌ور شدن دوباره بیماری یارانه نقدی در سال آینده ۲ سقفی شد یک سوبسید و هزار دردسر رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه: خود را موظف به دفاع از حقوق زنان می دانیم محمدجواد ظریف: اقدامات دولت ترامپ اثری در اراده ایران نمی‌گذارد مجید تخت‌روانچی: برای قضاوت نسبت به دولت بایدن عجله نداریم جهانگیری اعلام کرد تعیین محدوده منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی(ره) اعتراض شدید به سخنان سخنگوی ستاد کرونا درباره نماز جمعه قم چرا نماز جمعه قم حاشیه‌ساز شد؟