اصلاح‌طلبان چه می‌خواهند؟

انوشیروان ظفری*
بین اصلاح‌طلبی با براندازی هیچ سنخیتی وجود ندارد، اقتدارگرایان برای برگزاری انتخاباتی بدون رقیب اصلاح‌طلبان را به براندازی متهم می‌کنند و با برخورد حذفی و سلیقه‌ای همه کاندیدای رای‌آور اصلاحات را با تیغ نظارت استصوابی گردن می‌زنند، براندازان هم از اصلاح‌طلبان انتظار ایستادگی آنها در مقابل نظام را دارند و معتقدند این نظام اصلاح پذیر نیست. این جنگ‌های سرد و روانی انسجام و همبستگی ملی را تضعیف می‌کند و مردم باید تاوان این بی تدبیری‌ها و تشدید اختلافات را با بالا رفتن قیمت کالا‌ها بپردازند و جناح‌های سیاسی به جای تفاهم و توافق برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هر روز بر طبل جنگ سرد و تفرقه‌افکنی می‌کوبند.
نیروهایی که از اصلاح پذیری نظام و انجام اصلاحات ساختاری نا امید وسرخورده می‌شوند از اصلاح‌طلبان جدا می‌شوند اما به اردوگاه اصولگرایان هم نمی‌پیوندند عده‌ای انفعال، بی‌تفاوتی و انزوا طلبی را بر می‌گزینند و برخی نیز به اردوگاه بر اندازان متمایل می‌شوند این ریزش نیرو در میان جوانان اصولگرا هم وجود دارد لذا ضربه مهلکی که اقتدارگرایان و دولت پنهان و موازی به نظام وارد می‌سازد این است که با انسداد فضای سیاسی و منتهی نمودن همه راه‌ها به کوچه بن بست و بستن هر گونه راه اصلاح‌پذیری به تقویت اردوگاه براندازی کمک می‌کنند.
برخی از مواردی که اصلاح‌طلبان برای اصلاح آنها تلاش می‌کنند عبارتند از: عدالتخواهی فاصله طبقاتی، توزیع عادلانه ثروت و فرصت، مبارزه با فساد سیستماتیک، جایگزین نمودن تعامل سازنده با جامعه جهانی بجای تقابل خصمانه با دنیا، حذف نظارت استصوابی و برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک با شرکت همه سلایق، شفافیت و پاسخگویی همه مراکز قدرت، گردش روان و آزاد اطلاعات، گردش نخبگان جامعه در پست‌های مدیریتی براساس شایسته‌سالاری، مستقل بودن قوه قضائیه و بیطرفی صداوسیما، حذف ویژه‌خواری و رانتخواری در توزیع بودجه کل کشور و....


تن دادن نظام به اینگونه اصلاحات ساختاری ضریب امنیت ملی و تامین منافع ملی را افزایش می‌دهد و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را مرتفع می‌سازد، امید اجتماعی و اعتماد عمومی جامعه را بالا می‌برد و حفظ نظام را تقویت و تضمین می‌نماید. تا دیر نشده توسط بزرگان نظام تدابیر لازم اندیشیده شود و اصلاحات ساختاری انجام شود.
*دبیر حزب مردم‌سالاری
 استان چهارمحال و بختیاری