افکار عمومی خیلی خوشحال است که نرخ ارز پایین می‌آید

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت، با برشمردن یک به یک اظهار نظرهای سیاسی درباره بودجه که به جای نقد علمی و کارشناسانه مطرح می‌شود، بسیاری از آنها را «اتهامات عجیب و غریب» توصیف کرد و با هشدار نسبت به پیامدهای مخرب این اظهار نظرها در افکار عمومی، از این منتقدان خواست به جای این بحث‌های سیاسی از تریبون‌های عمومی، نقدهای خود را در محیط‌های کارشناسی، حتی میان کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کنند.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود که همچون هفته‌های پیش به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، با اشاره به اینکه در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی، غیرکارشناسی و سیاسی مواجه نبودیم، به یکی از این اتهام‌ها، یعنی «تدوین شدن بودجه برای فروپاشی» اشاره کرد و گفت: من نمی‌فهمم کجای لایحه بودجه قرار بود فروپاشی کند و کجای آنچه که تاکنون (در کمیسیون تلفیق) تصویب کردید، از فروپاشی جلوگیری کرده است؟ یک شاخص به مردم بگویید تا همه بفهمند که اینجا قرار بوده فروپاشی کند. آیا قیمت ارز را در17 هزار و 500 تومان مشخص و همه چیز را بر آن مبنا تعیین کردن از فروپاشی جلوگیری کرد؟ گفتنی است الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مدعی شده بود که لایحه دولت برای فروپاشی است.
پاسخ به اتهام ذخیره ارز با اهداف سیاسی
ربیعی، «پنهان کردن ارز به خاطر انتخاب بایدن» را یک اتهامات عجیب و غریب دیگر توصیف کرد که به گفته وی، اگر ذره‌ای از وقوع آن هم صحت داشته باشد، هر کس این تصور را کرده خائن به ملت است. او خطاب به منتقدان که باوجود پاسخ و تکذیب دولت، باز هم این اتهام را تکرار می‌کنند، اظهار کرد: چرا جفاکارانه باز هم تکرار می‌کنید؟ و وقتی تکذیب می‌شود، مسخره می‌کنید و باز بیان می‌کنید؟ گفتنی است امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی نایب رئیس مجلس چنین ادعایی را مطرح کرده بود و بعد از تکذیب و توضیح دولت، غلامعلی حدادعادل دوباره آن را مطرح کرد.


سخنگوی دولت درباره اتهام ذخیره ارز از سوی دولت تا درصورت روی کار آمدن دولت بایدن عرضه کند نیز گفت: اساساً نرخ ارز و طلا براساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. در دو سال و نیم گذشته تحریم و فشارحداکثری امریکا و هم بهم خوردن عرضه و تقاضای ارز بویژه تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز مؤثر بوده است. او با اشاره به اینکه درصورت فروکش کردن انتظارات و نیز دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدود شده، شرایط برای کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می‌شود، افزود: هر فردی در کف بازار متوجه می‌شود که با فرو ریختن تحریم‌ها قیمت کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد، اما ظاهراً برخی افراد عادت کرده‌اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره ببینند، حتی اگر به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.
سخنگوی دولت درباره ادعای «مغشوش و نامتوازن بودن بودجه» نیز گفت: اینکه گفته می‌شود لایحه امسال از روی بودجه سال‌های قبل کپی شده و دولت فقط نیم ساعت برای تهیه آن وقت گذاشته، از آن بحث‌هایی است که پاسخ دادن به آن هم فایده‌ای ندارد. همین بودجه‌ها در مجالس قبل تصویب شده است و اگر کپی‌برداری هست در همانجا تصویب شده که قطعاً این طور نیست. ربیعی در واکنش به آنان که برخی از تصمیمات یا بخش‌های لایحه دولت را فاجعه‌بار می‌خوانند، گفت که برخی از این تصمیمات در نشست‌های سران قوا هماهنگ شده است.
او درباره ادعای مشخص نبودن دخل و خرج در بودجه نیز تصریح کرد: تعجب می‌کنم که حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکردند و صرفاً به اعداد بودجه بسنده کردند. درحالی که در متن بند «و» تبصره۲ به صراحت مصادیق مصرف ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و مواردی از این قبیل از چهار محل حق امتیاز واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری دارایی‌های غیر منقول ذکر شده است، حال چطور می‌شود در بودجه پنهان‌کاری کرد؟ و اگر پنهان کاری شده چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند «و» تبصره ۱ الحاقی بابت تسویه بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات تصویب کرده است؟
چرایی برآورد افزایش فروش نفت در بودجه
سخنگوی دولت برآورد فروش 2میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه را به منزله اعلام شکست سیاست فشار حداکثری و بازگشت امریکا به تعهدات برجامی خود دانست و گفت: (این مسأله از سوی منتقدان) تسلیم شدن در برابر نظام سلطه خوانده شده است، درحالی که شما می‌گویید حق مردم را از جامعه جهانی بگیریم.
او درباره ادعای کنار گذاشتن بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه عمومی نیز گفت: ما یک ماه زودتر از تقدیم لایحه بودجه، بودجه شرکت‌های دولتی را تحویل دادیم. مجلس آن را به کمیسیون بودجه ارجاع داد، کمیسیون بودجه به دیوان محاسبات و دیوان هم گزارش را به آنان ارائه داده است.
ربیعی با بیان اینکه اکنون بودجه شرکت‌های دولتی دست‌شان است و درباره منابع و مصارف و گردش وجوه آن می‌توانند هر اظهار نظری داشته باشند و چیز پنهانی وجود ندارد، تصریح کرد: مطابق این فرآیند، اینکه گفته شود بودجه شرکت‌های دولتی کنار گذاشته شده، برای کارشناسان بودجه قابل فهم نیست.
مجلس به دنبال رد بودجه در شورای نگهبان!
او با بیان اینکه از طرفی دولت را متهم می‌کنید از طرف دیگر شبیه مفاد لایحه دولت تصویب می‌شود، اضافه کرد: مجلس حق دارد درباره بودجه، البته بدون اینکه شاکله آن بهم بخورد، اظهار نظر و قضاوت بکند، هرچند شنیده‌هایی داریم مبنی بر آنکه آنقدر تغییر خواهند داد که شورای نگهبان هم رد می‌کند و ناگزیر بودجه سه دوازدهم اجرا می‌شود. البته اینها هم شنیده‌هاست که امیدواریم به هیچ عنوان صحت نداشته باشد. او تأکید کرد: اظهارات کلی، مبهم، سلبی و شعاری مشکلی از بودجه و از مردم حل نمی‌کند. بودجه از اختیارات دولت و رئیس جمهور است و نباید لایحه بودجه به طرح مجلس تغییر داده شود. ما امیدواریم با تعاملات بین مجلس و دولت بودجه‌ای با تفاهم و با هماهنگی در اجرا دریافت کنیم که در غیر این صورت، اگر به زمینه‌های اجرایی توجه نشود دولت در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه این چهره‌ها، توجه نمی‌کنند که اظهاراتی از این دست موجب بی‌اعتمادی به حاکمیت و نظام می‌شود، ادامه داد: این حجم از این اظهارات علیه بودجه با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست. به هر حال بودجه درنهایت به نتیجه‌ای می‌رسد، اما چگونه می‌خواهید بی اعتمادی ایجاد شده را درست کنید؟ کسری‌های بی‌اعتمادی ناشی از این اظهارات در سرمایه اجتماعی مردم جبران‌پذیر نیست.
او گفت: اقدامات خود یا تفاوت‌ها را با شاخص مطرح کنید و بگویید این اقدام دولت این اثر را داشت و آنچه ما تصویب کردیم، این اثر اصلاحی را و نباید یک سری الفاظ و شعارها که عمدتاً اتهامی است، بشنویم.
تمرکز دولت احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌هاست
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی ایران برای مذاکرات با بایدن گفت: اکنون تمرکز ما بر احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق است و انتظار داریم که تمرکز دولت جدید امریکا هم بر جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری همه تعهداتش باشد. ربیعی اضافه کرد: ضمن اینکه ما هیچ پیامی از طرف تیم آقای بایدن دریافت نکرده‌ایم و تا وقتی اطمینان پیدا نکنیم که امریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهدات خود، به این وظایف قانونی به طور کامل عمل خواهد کرد، مذاکره اساساً بی معناست.
اختصاص ۷۷۶ میلیون یورو برای مقابله با کرونا
ربیعی درباره فرجام اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: بانک مرکزی تاکنون معادل ریالی ۷۷۶ میلیون یورو یعنی بیش از ۷۰ درصد معادل ریالی آن را تخصیص داده و کمتر از ۳۰ درصد تا پایان سال تخصیص داده می‌شود.
او با اشاره به اینکه از این رقم هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان برای کارگران بیکار شده به صندوق بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی اختصاص یافت، افزود: بقیه هم به وزارت بهداشت اختصاص یافت تا صرف تجهیز بیمارستان‌ها، جبران خدمات کارکنان وزارت بهداشت و تأمین دارو شود.
سخنگوی دولت درباره ادعای برخی نمایندگان مبنی بر اجرای ناقص طرح یارانه معیشتی، با اشاره به اینکه پس از تشکیل جلسه رؤسای دو قوه و نیز حضور وزیر رفاه و رئیس سازمان برنامه  در مجلس، طرح‌های دولت و مجلس ترکیب شدند، اظهار کرد: اصلاً بحث تفسیر قانون مطرح نبود بلکه بحث محدود بودن منابع بود.
دولت مخالف حذف غربالگری است
ربیعی در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه بحث‌هایی که به تازگی درباره غربالگری پیش از زایمان مطرح شده است، غربالگری را یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای دولت‌ها دانست و با بیان اینکه دولت مخالف این حذف است، اظهار کرد: از سال قبل، پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای چند معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت آغاز شده و تاکنون ۲۲۲ خانواده دارای ۵ معلول و بیشتر مشاوره ژنتیک دریافت کردند و برای تعدادی هم درخواست آزمایش ژنتیک شده است.
او با بیان اینکه باید برای غربالگری بودجه بیشتری در نظر بگیریم، گفت: البته غربالگری اجباری نیست و کسی را دست بسته برای غربالگری نمی‌برند، چون هزینه غربالگری سنگین است باید به این خانواده‌ها کمک کنیم و اتفاقاً ما نیازمند منابع مالی بیشتری برای این غربالگری هستیم و قطعاً باید از خانواده‌های کم درآمد و دارای معلولیت حمایت کنیم.