ظريف؛ باصدام هم مذاكره كرده ام

آرمان ملي- ياسمين طالقاني: محمدجواد ظريف يک روز پس از انتشار گفت‌وگوي جنجالي‌اش با يکي از نشريات که در آن به انتقاد از مانع‌تراشي‌ها در مسير تحقق اهداف عرصه ديپلماسي کشور پرداخته بود، به مجلس رفت تا پاسخگوي سوالات دلواپسان بهارستان شود اما ظاهرا دلواپساني مانند کريمي‌قدوسي دل پري از ظريف داشتند چون پس از پاسخ‌هاي او اعلام کردند قانع نشدند و دو کارت زرد به وزير امور خارجه داده شد! نکته قاب تامل اظهارات قاليباف بود که خواستار تغيير نام وزارت خارجه شد!
دلواپس چه گفت؟
کريمي‌قدوسي ديروز گفت: آقاي ظريف بعد از شهادت سردار قاسم سليماني مصاحبه‌اي داشت مبني بر اينکه همچنان آماده مذاکره با آمريکا هستيم يک هفته قبل از آن هم در دوحه با برگمن افسر سابق رژيم صهيونيستي ملاقاتي داشتيد که اين شهادت زيرساخت‌هايي را فراهم کرد که توافقي بود که نمادش برجام بود همان برجامي که چند روز قبل خطاب به اروپايي‌ها اعلام کرديد ايران برجام را زنده نگه داشته است. وي با اشاره به داستاني تاريخي اظهار کرد: برجام مُرد و بوي گند آن مردم را آزرده کرده است و اين مجلس انقلابي با قانون انقلابي خود برجام را دفن کرد. پس خواهش مي‌کنم که ديگر چنين حرف‌هايي را تکرار نکنيد. وي با اشاره به خطبه‌هاي مقام معظم رهبري در نمازجمعه بعد از شهادت سردار قاسم سليماني گفت: در آن خطبه رهبر انقلاب فرمودند جنتلمن‌هاي پشت ميز مذاکره همان تروريست‌هاي فرودگاه بغداد هستند. بعد از آن رهبر انقلاب فرمودند کدام فرد عاقلي است که دوباره با کشوري مذاکره کند که زير تمام توافقات زده است. ما به‌هيچ‌وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخير با آمريکا را تکرار نخواهيم کرد. کريمي‌قدوسي اضافه کرد: آقاي ظريف، سردار سليماني زماني شهيد شد که شما در آغاز مذاکره درحالي‌که روي ويلچر نشسته بوديد و فردي از پاي افتاده بوديد با جان کري ملاقات کرده و مذاکره را شروع کرديد. زماني سردار دل‌ها پاره‌پاره شد که شما برجام ديکته‌شده آمريکا را نخوانده امضا کرديد، زماني تصميم به ترور شد که جلوي رزمايش‌ها گرفته شد و مبادا به برجام و مذاکره لطمه وارد شود.
لبخند ظريف؛ پاسخ به کريمي‌قدوسي


محمدجواد ظريف با لبخند هميشگي پشت تريبون حضور پيدا کرد و خطاب به کريمي قدوسي گفت: در واقع در خط مقام معظم رهبري حرکت مي‌کنيم که هفته گذشته در سخنراني خودشان فرمودند که براي بازگشت آمريکا به برجام عجله‌اي نداريم. لذا از نظر ايشان نه هنوز برجام بوي گند مي‌دهد و نه دفن شده و نه اتفاق ديگري افتاده است. قانوني هم که مجلس محترم تصويب کرد براي اجرايي شدن برجام است و نه براي دفن برجام. دست‌کم رياست محترم مجلس اينگونه به ما فرمودند. وزير امور خارجه اضافه کرد: حضرت‌آقا فرمودند که ما عجله‌اي نداريم اما اگر آمريکا تعهداتش را اجرا کند و تحريم‌ها را بردارد آن وقت مي‌تواند برگردد و در قالب پنج به‌علاوه يک بنشيند. فرمايشي بود که در جلسه گفتند و مبناي سياست ما هم همين است. رياست محترم مجلس در جلسه حضور داشتند و اين فرمايش حضرت آقاست.
سليـــماني يک سليـماني ديگه بود آقاي کريمي‌قدوسي
ظريف با اشاره به اظهارات کريمي‌قدوسي درباره ملاقاتش با فردي به نام بريگمن يک هفته قبل از شهادت سردار سليماني ادامه داد: ملاقات من نه يک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ ما جناب آقاي سليماني، بلکه يک‌سال‌ونيم قبل از آن بود و براي آزاد کردن يک سليماني ديگر يعني جناب آقاي دکتر مسعود سليماني دانشمند بزرگ کشورمان که يک سال در بدترين شرايط اسير آمريکا بود. وزير امور خارجه اضافه کرد: فردي که از طرف آمريکا مي‌خواست در اين زمينه مذاکره کند و ما از او استفاده بکنيم، آقايي را همراه خودش آورد که بعدا معلوم شد اين آقا 10 سال قبل از آن در رژيم‌صهيونيستي بوده است. او را نمي‌شناختيم و خبر نداشتيم ما فقط طرف ملاقات‌کننده را مي‌شناختيم و آن آقا فقط يادداشت برمي‌داشت و بعد هم عکسي با من گرفت. ظريف ادامه داد: برادر عزيزم آقاي کريمي‌قدوسي؛ گناه من اين بود که براي آزاد کردن او با کساني گفت‌وگو کنم که از آنها هيچ خوشم نمي‌آيد. شما بپذيريد اگر حضرت‌آقا مي‌فرمايند اينهايي که پشت ميز مذاکره مي‌نشينند همان تروريست‌هاي بغداد هستند، من که مجبور هستم در مقابل اينها بنشينم و با آنها گفت‌وگو کنم، من هم اين را درک مي‌کنم و اگر لبخندي پشت ميز مذاکره مي‌زنم براي اين است که مقاومت مردم ايران را در برابر زورگويي‌هاي آنها نشان بدهم.
با صدام هم مذاکره کردم
رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: يک روز جلو کري نماز خواندم وقتي نماز تمام شد به او گفتم مي‌دانيد براي چرا اينجا نماز خواندم براي اينکه به خودم يادآوري کنم که قدرقدرت خداست تو نيستي. روش ما در مذاکره با آمريکا اين بوده است. من با صدام هم ملاقات و مذاکره کردم خيال مي‌کنيد خوشم مي‌آمد با صدام مذاکره کنم؟ خيال مي‌کنيد لذت بردم از اينکه روبه‌روي صدام نشستم؟ نه کار من است و ناگزيرم. چاره‌اي ندارم. اين را به عنوان يک گناه از من ثبت نکنيد ان‌شاءا... کفاره گناهان ما خواهد بود. وي با اشاره به اظهارات کريمي مبني بر اينکه ظريف درخواست مذاکره کرده است، گفت: من هرچه گفتم علني گفتم اما فرموديد که بنده درخواست مذاکره کردم. اگر تمايل داشته باشيد اين مصاحبه هم با اشپيگل هم موجود است يکي از محکم‌ترين مصاحبه‌هايم هست. بارها حضرت آقا فرمودند که فلاني محکم صحبت مي‌کند. سوال اين است آيا در پي قتل سليماني احتمال مذاکره با آمريکا را رد مي‌کنيد؟، پاسخ من اين بود نه! من هرگز اين احتمال را که افراد رويکرد خود را تغيير داده و واقعيات را دريابند، رد نمي‌کنم. براي ما مهم نيست چه کسي در کاخ سفيد ساکن است آنچه مهم است نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ مي‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده، تحريم‌ها را برداشته و به ميز مذاکره برگردد ما هنوز پشت ميز مذاکره هستيم يعني پنج به‌علاوه يک. آنها هستند که ميز را ترک کرده‌اند ايالات‌متحده و آسيب عظيمي به مردم ايران وارد کرده است. وي با بيان اينکه تاکنون اقدامات وزارت خارجه در حوزه اقتصادي ناموفق نبوده، اما به موفقيت موردنظر نيز دست نيافته‌ايم، بيان کرد: رئيس مجلس پيشنهاد کرد که وزارت خارجه مسئول کل روابط خارجي کشور باشد، اين پيشنهاد مزايا و مشکلاتي دارد، اما نشان مي‌دهد رئيس مجلس به مشکلات واقف است. وزارت امور خارجه مسئوليت روابط خارجي را در اختيار ندارد، بلکه مسئول سياست خارجي است و نقش تسهيلگر را ايفا مي‌کند.
نام وزارت خارجه تغيير کند
رئيس مجلس پس از کارت زرد دوم مجلس به محمدجواد ظريف وزير امور خارجه اظهار داشت: وزارت خارجه براي توسعه ديپلماسي اقتصادي فقط يک گام برداشته است اما نيازمند ‌آن هستيم که علاوه بر ستاد، ديپلماسي اقتصادي در مجموعه صف و سفارتخانه‌ها هم پيگيري شود. محمدباقر قاليباف تصريح کرد: بايد نام وزارت خارجه را تغيير دهيم و اگر نياز است اين کار را هم دنبال کنيم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بين‌الملل تبديل کنيم، ولي منظور از اين کار انجام تجارت از سوي اين وزارتخانه نيست؛ در برخي کشورها مي‌بينيم که وزارت خارجه آنها موضوع تجارت و اقتصاد را با کشورهاي ديگر دنبال مي‌کند. اگر بخواهيم نام وزارت خارجه را تغيير دهيم بايد مجلس با ارائه طراحي اين موضوع را دنبال کند و اين آمادگي را اعلام کند.