حذف ترامپ برای همیشه

آرمان ملي: جو بايدن، رئيس‌جمهوري منتخب آمريکاست اما تا مراسم تحليف و اداي سوگند رياست‌جمهوري صورت نگيرد، رسما وارد کاخ سفيد نخواهد شد. از مقررات مربوط به مهار ويروس کرونا تا نگراني‌هاي امنيتي و ...، اين مطلب به تمامي نکاتي مي‌پردازد که در مورد اين روز وجود دارد. تنها کاري که رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا بايد در اين مراسم انجام دهد،‌ اداي سوگند است. بعد از اداي سوگند روند انتقال قدرت کامل مي‌شود و جو بايدن به‌طور رسمي چهل و ششمين رئيس‌جمهوري اين کشور خواهد شد. کاملا هريس هم بعد از اداي سوگند، رسما معاون رئيس‌جمهور کشور خواهد شد. بايدن بعد از اداي سوگند به طور رسمي رئيس‌جمهور آمريکا خواهد شد و قدرت را در دست خواهد گرفت. او کمي بعدتر در همان روز به کاخ سفيد نقل مکان مي‌کند، جايي که براي 4 سال آينده محل زندگي‌اش خواهد بود. همه اين مسائل در شرايطي رخ مي‌دهد که مراسم تحليف در فضاي کامل امنيتي برگزار خواهد شد. هر چند که گفته مي‌شود ترامپ در اين مراسم حاضر نخواهد شد اما مايک پنس معاون وي در حضور خواهد يافت. همچنين دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا چهارشنبه 20 ژانويه، آخرين روز کاري خود، براي حضور در مراسم خداحافظي، کاخ سفيد را به مقصد پايگاه اندروز در مريلند ترک مي‌کند و از آنجا با «ايرفورس‌وان»، هواپيماي ويژه رئيس‌جمهور ايالات‌متحده، راهي فلوريدا خواهد شد. او قبل از ترک کاخ سفيد حدود 100 نفر را عفو خواهد کرد.
اقدامات امنيتي مراسم تحليف
مراسم تحليف رئيس‌جمهوري معمولا با برنامه‌هاي دقيق و مفصل امنيتي همراه است اما امسال به دليل حمله طرفدارن ترامپ به کنگره آمريکا در روز 6 ژانويه، تدابير امنيتي شديدتري اعمال خواهد شد. اف‌بي‌آي نسبت به احتمال برگزاري اعتراضات مسلحانه در اطراف ساختمان کنگره‌هاي ايالتي در سراسر آمريکا و واشنگتن دي‌سي طي روزهاي منتهي به مراسم تحليف هشدار داده و به دنبال آن مقامات هم تدابير امنيتي شديدتري در نظر گرفته و بخش‌هاي عمده‌اي از شهرها تعطيل شده‌اند. همچنين خبرگزاري آسوشيتدپرس از لغو سفر رئيس‌جمهوري منتخب به واشنگتن با قطار خبر داد. جو بايدن و تيمش قرار بود روز دوشنبه از ايالت دلاور با قطار راهي واشنگتن دي‌سي شوند که اين سفر به دليل نگراني‌هاي امنيتي لغو شد. بايدن از ليزا موناکو، مشاور باراک اوباما در زمينه مبارزه با تروريسم خواسته به‌طور موقت به‌عنوان مشاور امنيتي براي برگزاري مراسم تحليف، آغاز به کار کند. خانم ‌موناکو گزينه پيشنهادي بايدن براي پست معاونت وزارت دادگستري است. به‌دنبال ناآرامي‌ها در «کاپيتال هيل»، محل کنگره آمريکا با دستور موريل باوزر، شهردار واشنگتن دي‌سي اين شهر در حال حاضر در وضعيت اضطراري قرار گرفته و اين شرايط تا روز برگزاري مراسم تحليف همچنان ادامه خواهد داشت. او همچنين گفته مراسم تحليف تنها مکاني نيست که هدف تهديدهاي آنلاين قرار گرفته است. وزارت امنيت ملي آمريکا برنامه‌هاي خود براي تامين امنيت مراسم تحليف را از يک هفته زودتر آغاز کرد تا زمينه براي آماده‌سازي بيشتر فراهم شود. فرماندهي برنامه‌هاي امنيتي را که 15 هزار نيروي گارد ملي و هزاران مامور پليس در آن شرکت خواهند داشت سرويس مخفي آمريکا برعهده گرفته است. مت ميلر که رياست برنامه‌هاي امنيتي سرويس مخفي را برعهده دارد گفته برنامه‌ريزي اين مراسم از بيش از يک سال پيش آغاز شده است. اما درحالي‌که بايدن اصرار دارد طبق سنت هميشگي در فضاي بيرون کنگره سوگند ياد کند، محدوديت‌ها در رابطه با تعداد حاضران در اين مراسم بيشتر خواهد شد.
حضور ترامپ در هاله‌اي از ابهام


حضور رئيس‌جمهوري که دوره‌اش به پايان رسيده در مراسم تحليف و اداي سوگند جانشين خود به روالي معمول تبديل شده است و اگر ترامپ از اين کار سر باز بزند، اوضاع ممکن است پيچيده شود. اين در حالي است که ترامپ روز 8 ژانويه در توييتر خود نوشت:‌ «در پاسخ به همه کساني که پرسيده‌اند مي‌گويم روي 20 ژانويه به مراسم تحليف نخواهم رفت.» جالب اينکه کمي پيش از انتشار اين توييت، ترامپ در پيامي ويدئويي تعهد خود نسبت به انتقال «قانونمند» قدرت به «دولت جديد» را اعلام کرده بود. از زمان انتخابات آمريکا اين تنها باري است که ترامپ تا اين حد به شکل علني به پذيرش شکست خود در انتخابات نزديک شده است. درعين‌حال برخي از هواداران ترامپ يک قدم هم فراتر رفته و قصد دارند دومين مراسم تحليف او را به شکل مجازي و همزمان با اداي سوگند جو بايدن برگزار کنند. تاکنون بيش از 68هزار نفر از طريق فيس‌بوک اعلام کرده‌اند که براي ابراز حمايت از ترامپ در اين مراسم شرکت خواهند کرد. با اين حال مايک پنس،‌ معاون دونالد ترامپ گفته در مراسم تحليف بايدن حضور خواهد يافت.
تاثير کوويد-19 بر مراسم تحليف
در شرايط عادي، مراسم تحليف رئيس‌جمهوري بيش از صدها هزار نفر را به واشنگتن دي‌سي مي‌کشاند. به‌طوري‌که در «نشنال مال»، پارک ملي واقع در مرکز اين شهر جاي سوزن انداختن نيست و اتاق‌ خالي در هتل‌ها پيدا نمي‌شود. سال 2009 حدود دوميليون نفر براي شرکت در مراسم تحليف اولين دور رياست‌جمهوري باراک اوباما به واشنگتن رفتند. اما به گفته تيم بايدن، جشن‌هاي مراسم تحليف امسال «بسيار محدود» خواهد بود. آنها همچنين به‌منظور جلوگيري از انتشار ويروس از مردم خواسته‌اند از سفر به پايتخت خودداري کنند، درخواستي که مقامات واشنگتن دي‌سي هم بعد از حمله به ساختمان کنگره آن را تکرار کرده‌اند. جو بايدن و کامالا هريس همچنان روي سکوي مقابل ساختمان کنگره که چشم‌اندازي رو به نشنال مال دارد، سوگند خواهند خورد. اما جايگاه‌هاي تماشا که در طول مسير رژه ساخته شده‌اند، برداشته خواهند شد. بخش عمده‌اي از پارک نشنال مال که 3/2 کيلومتر طول دارد هم به روي عموم بسته خواهد بود و درحالي‌که در گذشته نزديک به 200هزار بليت براي شرکت در اين مراسم رسمي عرضه مي‌شد، امسال تنها حدود هزار بليت در دسترس خواهد بود. مراسم سان ديدن فرمانده جديد کل قوا از نيروهاي نظامي که بخشي سنتي از انتقال مسالمت‌آميز قدرت محسوب مي‌شود امسال طبق معمول برگزار خواهد شد.
پيام خداحافظي
ملانيا ترامپ، همسر رئيس‌جمهوري آمريکا در پيام خداحافظي خود که دوشنبه کاخ سفيد منتشر کرد، گفت: چهار سال گذشته فراموش‌نشدني هستند. وقتي دونالد و من دورانمان را در کاخ سفيد به پايان مي‌رسانيم، به همه کساني که در قلبم هستند و داستان‌هاي فوق‌العاده آنها از عشق، ميهن‌پرستي و عزم فکر مي‌کنم. بانوي اول آمريکا از آمريکايي‌ها خواست دست از همبستگي نکشند و به يکديگر توجه نشان دهند. ملانيا ترامپ گفت: در هر شرايطي، من از تک‌تک آمريکايي‌ها مي‌خواهم تا سفير نيکي باشند. روي آنچه ما را متحد مي‌کند، متمرکز شوند. بالاتر از آنچه ما را دو دسته مي‌کند، قرار بگيرند. همواره عشق را به تنفر، صلح را به خشونت و ديگران را به خودشان در اولويت قرار دهند. در همين حال شبکه خبري سي‌ان‌ان دوشنبه گزارش داد که دونالد ترامپ هم يک سخنراني خداحافظي ضبط کرده است که انتظار مي‌رود امروز منتشر شود. جو بايدن ظهر روز چهارشنبه به وقت آمريکا به‌عنوان رئيس‌جمهوري جديد سوگند ياد مي‌کند.
دستور ترامپ؛ لغو بايدن
کاخ سفيد اعلام کرده دونالد ترامپ دستور داده اين محدوديت‌ها از روز 26 ژانويه (يک هفته پس از ترک کاخ سفيد از سوي ترامپ) لغو شود. محدوديت‌هاي سفر به آمريکا مانع از ورود مسافران از اروپا مي‌شود که از اواسط مارس اجرايي شده و در عين حال، مسافران برزيلي هم که از مه ديگر نتوانستند وارد آمريکا شوند، حالا با محدوديت سفر از سوي بايدن روبه‌رو هستند. ترامپ در دستور خود براي لغو ممنوعيت ورود مسافران به آمريکا نوشته اين اقدام و گرفتن تست منفي از مسافران در بدو ورود، بهترين راه براي ادامه حفاظت از آمريکايي‌ها در مقابل کرونا ويروس و ازسرگيري امن سفرهاست. اما درست 90 دقيقه بعد از اين پيام، جن ساکي، سخنگوي بايدن در توئيتي نوشت: با توجه به وخيم‌تر شدن اوضاع پاندمي و ادامه شيوع آن در جهان و جهش ژنتيکي، زمان آن نيست که محدوديت‌هاي سفرهاي بين‌المللي برداشته شود. وي در ادامه نوشت: با توجه به توصيه تيم پزشکي، دولت بايدن تمايلي به لغو اين محدوديت‌ها در 26 ژانويه ندارد.
اطلاعاتي درباره تهديد تحليف نيست
سرپرست وزارت دفاع آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: از آنجا که پشتيباني نظامي براي رويدادهاي بزرگ امنيتي امري عادي است، پنتاگون حضور گارد ملي در واشنگتن دي.سي را بررسي مي‌کند. ما اطلاعاتي که نشان‌دهنده تهديد داخلي براي مراسم تحليف جو بايدن، رئيس‌جمهوري منتخب در 20 ژانويه وجود داشته باشد، نداريم. کريستوفر ميلر، ادامه داد: اين نوع رسيدگي و بررسي اغلب از سوي مقام‌هاي اجراي قانوني براي رويدادهاي مهم امنيتي انجام مي‌شود.