تخت روانچی با تیم بایدن مذاکره‌ای نداشته است

گروه سیاسی/  وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگوهای ادعایی بین ایران و تیم جو بایدن را تکذیب کرد. محمدجواد ظریف روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت و در پاسخ به سؤال خبرنگار«ایران» درباره ادعای نشریه فیگارو مبنی بر انجام مذاکرات پنهانی میان مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد با  نمایندگانی از دولت جدید امریکا گفت: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده است که آقای روانچی در سه هفته گذشته ایران بوده و روز دوشنبه به تازگی به نیویورک بازگشته است. آنهایی هم که تازه برمی‌گردند، یک هفته‌ای در قرنطینه هستند بنابراین بی‌حساب صحبت کرده است.
ظریف همچنین در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» درباره کارت زرد‌های نمایندگان به او نیز گفت: این رأی حق شان است و می‌توانند کارت زرد بدهند. علاوه بر این‌ها حدود 25 سؤال دیگر هم هست که به تدریج در صحن خواهد آمد. او با بیان اینکه خوشحال هستم که در طول تاریخ ایران، پاسخگوترین وزیر امور خارجه به مجلس شورای اسلامی بودم، اظهار کرد: در مجلس قبل به 24 سؤال در صحن علنی پاسخ دادم که در همه موارد نمایندگان محترم قانع شدند. در این مجلس فعلاً دو سؤال به صحن رفته و 25 سؤال هم در صف طرح در صحن علنی است و اینکه چه میزان نمایندگان محترم قانع شوند، مسأله‌ای است که در آینده مشخص خواهد شد.
ظریف همچنین با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها حتی در یک اقدام بسیار کوچک به نام اینستکس موفق نبودند و نتوانستند منابع مالی برای اینستکس تأمین کنند، گفت: هرچه اروپا و امریکا بخواهد پشت برخی ادعاها خودشان را پنهان کنند، تأثیری ندارد و  در مورد مسائل منطقه‌ای نیز همین طور است. آنکه منطقه ما را به آتش کشیده، سلاح ریخته و منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده، امریکا، فرانسه و اروپا است.
او با بیان اینکه دولت جدید امریکا از این شرایط باید درس بگیرد، ابراز داشت: آیا دولت جدید امریکا می‌خواهد آن سیاست، فضاحت و سرافکندگی را در برابر دنیا داشته باشد یا آنکه می‌خواهد روش جدیدی را انتخاب کند. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما عجله نداریم ولی به عهد خود پایبند هستیم. اگر تحریم‌ها را برداشته و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم به تعهدات خود کاملاً عمل خواهیم کرد.


ظریف با بیان اینکه توپ در زمین آنها است، عنوان کرد: قرار نیست دولت جدید امریکا به کسی باج دهد، فقط قرار است تعهدات خود را امضا کند. ما برای امضا و اجرای تعهدات دیگران به آنها باج نخواهیم داد. به دنبال باج‌گیری از کسی هم نیستیم. آنها تعهداتی دارند، خساراتی به ملت ایران وارد کرده‌اند. ما باید ببینیم که چقدر آنها آمادگی دارند که به تعهدات‌شان عمل کنند.
ظریف درباره زمان‌بندی و نحوه بازگشت ایران و امریکا به برجام هم با بیان اینکه اصلاً نیازی به مذاکره نیست و  هیچ کس نمی‌تواند برای اینکه تعهدات خود را اجرا کند، دوباره مذاکره کند، به بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند ما عجله نداریم و اگر آنها تعهدات خودشان را اجرا کردند، یعنی تحریم‌ها را برداشتند. مهم این است که تحریم‌ها برداشته شود. ما بحث‌های ریز حقوقی نداریم. مردم ما تحمل کردند، امروز هم تحمل می‌کنند. امروز هم این امکان وجود دارد که اگر امریکایی‌ها تعهدات‌شان را اجرا کردند، با فاصله بسیار کمی ایران هم تعهدات خود را اجرا کند. این مسأله از سوی بالاترین مقام کشور و بالاترین مقام اجرایی کشور به صراحت مطرح شده است.
وزیر امورخارجه در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص انتقادات از تیم مذاکره‌کننده و اینکه ما در دوره بعد بهتر مذاکره می‌کنیم و آیا می‌شد بهتر از این مذاکره کرد، با بیان اینکه «املای نوشته نشده، غلط ندارد» و «آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند، به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند، نه ۲۰۰ یا ۱۵۰ صفحه»، گفت: اگر روزی از این بهتر را نوشتند، بنده در مقابل آنها تعظیم می‌کنم و دست‌شان را می‌بوسم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند، تشکر خواهم کرد. امیدوارم آنها هم اگر نمی‌خواهند ما را تحسین کنند، از پشت به ما خنجر نزنند.
ظریف درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه قطر و احتمال میانجیگری از سوی دوحه نیز تصریح کرد: این میانجیگری نیست. قطر پیشنهاد گفت‌وگو داده، ما هم گفته‌ایم همواره از گفت‌وگو حمایت می‌کنیم. دولت قطر، دولتی است که روابط بسیار خوبی با آنها داریم. او با اشاره به رفع محاصره قطر خاطرنشان کرد: خوشحالیم دولت قطر توانست با مقاومت به خواسته‌هایش برسد و اجازه نداد کسانی که قطر را محاصره کرده بودند، به خواسته‌هایشان برسند. خوشحالیم در کنار قطری‌ها ایستادیم و امیدواریم قطر این نقش مثبت را برای آینده روابط ایفا کند.
واکنش وزارت خارجه به اتهامات علیه ظریف و تیتر هتاکانه یک روزنامه
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره با حضور روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و برخی مطالبی که در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: متأسفانه با ادبیاتی نامناسب، اتهام‌های بی‌پایه‌ای به وزیر و وزارت خارجه زده شد. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مجلس عصاره فضایل ملت است، گفت: انتظار از نمایندگان محترم مجلس همانند همیشه بهره بردن از ادبیات و لحن متناسب با این جایگاه است.
کشور همزمان به دو بال مذاکره و مقاومت نیازمند است
خطیب‌زاده، با بیان اینکه پرسیدن سؤال و فراخواندن وزیر به مجلس حق نمایندگان مجلس است، خاطرنشان کرد: کارکرد سؤال از وزرا در آیین‌نامه مجلس روشن است ولی اتهامات و مسائلی که توسط نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، ضمن آنکه واقعیت نداشت از چارچوب و کارویژه مشخص شده در سؤال نمایندگان نیز خارج بود. این دیپلمات ارشد کشورمان با انتقاد از دوگانه‌سازی مذاکره و مقاومت از سوی اقلیتی تأکید کرد: کشور همزمان به دو بال مذاکره و مقاومت نیازمند است. مذاکره در هیچ برهه‌ای و در هیچ نگاهی به معنای تسلیم نیست و کسانی که در مقام مذاکره کننده قرار می‌گیرند در راستای دفاع از منافع کشور عمل می‌کنند و از حقوق کشور در عرصه بین‌المللی دفاع و صیانت می‌کنند.
واکنش به پیشنهاد رئیس مجلس
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه نام وزارت خارجه به «وزارت خارجه و تجارت بین‌المللی» تغییر پیدا کند، گفت: این پیشنهاد موافقین و مخالفین خود را دارد. این پیشنهاد برای اینکه نتیجه عملی داشته باشد نیازمند آن است که در ساختار وزارت خارجه و ساختار برخی دیگر از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی تغییراتی ایجاد شود.
پاسخ به توهین یک روزنامه
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پاسخ وزارت خارجه به تیتر صبح دیروز یکی از روزنامه‌ها با عنوان «ظریف ترامپید» هم با اشاره به آیه ۶۳ سوره فرقان (وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا﴾ گفت: قالوا سلاما. خطیب‌زاده گفت: البته باید از اهالی رسانه پرسید و آنها بهترین افرادی هستند که بگویند این چه سبک روزنامه‌نگاری است که از چنین ادبیات سخیف و مهملی در آن استفاده شده است‌ و آیا حتی پایین‌ترین استانداردهای رسانه‌ای در این تیتر هتاکانه رعایت شده است؟ این دیپلمات ارشد کشورمان در انتها گفت: قلم جایگاه سوگند پروردگار است که متأسفانه برخی اینچنین در خدمت مقاصد دون سیاسی خود استفاده می‌کنند. این اقدامات تفرقه‌افکنانه و وحدت‌شکنانه است.