بودجه نباید فدای شعارهای انتخاباتی ۱۴۰۰ شود


رئیس دولت گفت: امروز پایان زندگی، دولت و حیات سیاسی ترامپ خواهد بود. امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست میگیرند، این است که به قانون و تعهدات بازگردند و تلاش کنند که در طول چهار سال آینده لکههای سیاه چهار سال قبل را پاک کنند البته برخی از این لکهها در تاریخ برای همیشه ماند و پاک شدنی نیست. بنابراین یک بار سنگینی بر دوش خواهند داشت و باید به قانون، تعهدات، مقررات بینالمللی و قطعنامهها بازگردند. به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته میشود، اظهار داشت: ممکن است برخی خوششان نیامد اما این دستور اسلام است که اگر مستبد و ظالمی سرنگون شد، خدا از حق خود استفاده کرده است. امروز حکومت ترامپ پایان پیدا میکند اما میراث منحوسی که از خود به جا گذاشت، دو قطبی کردن جامعه آمریکا بود. وی ادامه داد: در روز تحلیف رئیسجمهور جدید ایالات متحده، واشنگتن دی سی به یک پادگان نظامی تبدیل شده است. این همه نظامی مسلح آمدند تا امنیت آن را برقرار کنند و این ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است که باعث شد این دو قطبی در جامعه آمریکا به وجود بیاید.

وی ادامه داد: البته اگر آنها به قانون بازگشتند، پاسخ ما نیز مثبت خواهد بود؛ اگر آنها صداقت خود را در عمل نشان دهند، طبیعی است ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد. برای دنیا و ملت ما روشن شد که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران صد در صد شکست خورده است.

رئیس دولت دوازدهم افزود: امروز پس از این همه فشار، مسیر صادرات غیر نفتی ما به سمت عادی شدن و شرایط صادرات نفتی ما از ماههای پیش به مراتب بهتر است و صادرات فرآوردههای نفتی ما نیز در مسیر درست حرکت میکند و این به معنای شکست کامل این سیاست است. وی اظهار کرد: البته آن آدمی که قبلاً روی کار بود، سیاست بلد نبود و برج ساز بود و به فکر برج سازی خود بود و سیاست را نیز در همان وادی میدید اما اینهایی که جدید آمدهاند در سیاست بودهاند و در مسائل سیاسی سررشته دارند. اگر آنها نسبت به تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند، از جانب ایران نیز یک امضا خواهند دید نه بیشتر؛ اگر فرمانی صادر کردند، در برابر آن از ایران فرمان خواهند دید نه بیشتر؛ اگر اجرای مؤثر تعهدات خود را انجام دادند، از سوی ما نیز میتوانند شاهد اجرای مؤثر همه تعهدات باشند. توپ امروز در زمین آمریکا و واشنگتن است و اگر به تعهدات عمل کنند، ما نیز به تعهدات خود عمل میکنیم. رئیس جمهور ادامه داد: ترامپ مُرد و زندگی سیاسی او تمام شد اما برجام زنده ماند؛ برجام امروز زنده است و علیرغم آنچه که تندروهای آمریکا میخواستند از دیروز سرحالتر است. در مجموع این موضوع به ۵+۱ وابسته است و بدانند اگر به تعهدات خود عمل کردند ما نیز به تعهدات خود عمل میکنیم. روحانی گفت: من از رسانهها و دوستان و کسانی که با دولت میانه خوبی ندارند، خواهش میکنم که حقیقت را بگویند؛ آنچه در این سه سال بر سر ما آمد، توطئههای ترامپ بود. آنچه انجام گرفت توطئه آنها بود و نسبت به اهدافشان صد در صد شکست خوردند. امروز ما آمادگی داریم که اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید این مسائل حل و فصل شود؛ بسیار سریع نیز میتواند حل شود چون هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. به تعهدات عمل کنند و ساعت بعد نیز ما به تمام تعهدات عمل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: این در صورتی است که صداقت و اراده از جانب آنها وجود داشته باشد و اگر صداقت و اراده نیز نباشد مهم نیست و ما برنامه خود را انجام میدهیم. ملت ما بداند که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد. همه آمار و ارقام ما این واقعیت را میگوید ارز ما نیز به سمت تعادل میرود. تا امروز ۷۳ هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی تخصیص دادیم و حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت کردیم یعنی فعالیت طرحهای عمرانی و پرداخت پول نسبت به پارسال ۶۹ درصد افزایش دارد. رئیس دولت با اشاره تنشها و درگیریهای سیاسی داخلی در سالهای اخیر و تلاش برای بهرهبرداری سیاسی از مشکلات اقتصادی ایجاد شده، خطاب به گروههای سیاسی داخلی، گفت: در این سالها که آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد توقع ما این بود که همه دوستان سیاسی ما یک همکاری حداکثری در پیش گیرند اما مسیر دیگری را انتخاب کردند و این در تاریخ زندگیشان خواهد ماند که در روزهایی که ما در میدان جنگ حضور داشتیم و در برابر یک آدم مستبد و کثیف، تنها بودیم بهجای یاری ما زبان دیگری را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: حالا انتخابات ۱۴۰۰ هم یک انتخابات است که انجام میشود نباید این همه دولت را اذیت کنیم برای انتخابات آینده. در انتخابات هم آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد این است که شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: اگر اکثریت مردم پای صندوق آراء نیایند ما شکست خوردهایم و همه باید برای تحقق محقق مشارکت مردم تلاش کنیم. من از همه سیاسیون و احزاب خواهش میکنم که اولین هدف و اولویت ما این باشد که مردم به صورت حداکثری حضور پیدا کنند و رای بدهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه جای ادبیات غیراقتصادی، غیرکارشناسی و اتهامات نیست گفت: بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، جای اعداد و ارقام، محاسبه و قانونگذاری است. بررسی بودجه محل شعار نیست، البته من بلدم آن شعارها را جواب بدهم اما مردم از ما این را نمیخواهند، میخواهند که کار کنیم و در مسیر کاهش مشکلات کشور گام برداریم.

وی ادامه داد: ما امسال فروش نفت را در بودجه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه دیدیم چراکه میخواستیم به دنیا پیام بدهیم «تحریم و فشارحداکثری» شکست خورد. به ما میگویند «میتوانی این عدد را بفروشی؟»، آقا ما داریم پیام میدهیم به دنیا و میخواهیم بگوییم فشار حداکثری شکست خورد، شما هی تهدید میکنید!

روحانی خطاب به مجلسیها بیان داشت: شما میگویید سهم نفت در بودجه کمتر باشد، شما کم کردید؟ میگویید ارزش پول ملی بیشتر باشد، شما بیشتر کردید؟ این ها را مردم میبینند و مردم باید قضاوت کنند. ما گفتیم که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه میفروشیم و درآمد حاصل از آن میشود ۱۹۹هزار میلیارد تومان، نمایندگان در مجلس این عدد را از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دادند اما درآمد از ۱۹۹ هزار میلیارد شد ۲۳۰ هزار میلیارد؛ عجب چشمبندی عجیبی اتفاق افتاد. شما وابستگی بودجه به نفت را ۳۱ هزار میلیارد تومان بیشتر کردید و این را هرکسی که چهار عمل اصلی ریاضی را بلد باشد، میتواند به راحتی متوجه شود.

وی ادامه داد: نرخ مبنای ارز برای تامین کالاهای اساسی را از ۱۱۵۰۰ تومان بردید روی ۱۷۵۰۰ تومان و بعد میگویید ما ارزش پول ملی را کم نکردیم و تقویت کردیم، پس این کاهش ۶۰۰۰ تومانی ارزش پول ملی چیست؟ این دم خروس است که در مقابل قسم حضرت عباس بیرون میزند. در قضیه کالاهای اساسی و دارو ما یک حرف مهم زدیم که این کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد، امروز میخواهید تغییر بدهید و ۴ ماه بعد اجرا شود، این چهارماه تکلیف زندگی مردم، سواستفاده و رانت چه میشود؟