اما و اگرهای استعفای قالیباف


مهدی طغیانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس

یک باره شاهد استعفای رییس سازمان بورس بودیم استعفایی که با اما و اگرهای بسیاری رو به رو شد، اما اثرگذاری این تصمیم در بازار سرمایه غیر قابل انکار است. استعفا اگر به معنای رویکرد جدید در مدیریت بازار باشد میتواند اثر مثبت در بازار بگذارد اما نگاه اگر جابه جایی مدیران باشد و در این مدت یک مدیر ضعیفتر را به کار بگیرند به طور قطع اثر مخربی در بازارمی گذارد اگر این پیام هم از سوی رییس سازمان داده شود که ظرفیت جدیدی برای اداره بازار سرمایه نداشت و به همین دلیل کنار رفت و هم از سوی وزیر اقتصاد این پیام ارسال شود که قرار بر این است که روح جدیدی بر مدیریت بازار دمیده شود، میتواند به شرایط حال حاضر کمک کند.

معمولا استعفا و این نوع تغییرات اثرات مثبتی حداقل در کوتاه مدت برجای میگذارد اما بهبود شرایط در بلند مدت بستگی به نحوه مدیریت و برنامههای فرد جدید دارد.

البته توقع سهام داران این بود که در مدیریت سازمان بورس تغییر و تحولی انجام شود و استعفای آقای قالیباف هم پاسخ به مطالبه سهام داران بود.

بحثی که اکنون مطرح می شود این است که ریزش شاخص، واکنش بازار به کاهش نرخ دلار است. اما انتشار اخبار از افرادی که جایگاههای خاص دارند مانند رییس جمهوری یا وزرا و نمایندگان مجلس میتواند بر بازار موثر باشد اما تمام دلایل ریزش بازار را نمیتوان به یک اظهار نظر منتسب کرد اما قطعا اظهارات رییس جمهور درباره افت نرخ دلار در بورس اثر گذاشت.