ایران در آستانه واکسیناسیون عمومی

اين خبر پس از آن مطرح شد که در برخي استان‌ها روز بدون فوتي کرونايي را پشت سر گذاشتيم و انتظار مي رود تعداد تلفات کرونا که امروز به 87 تن رسيده بود، همچنان در سراشيبي کاهش باشد. به صورتي که اميدواريم تا بهار آينده همه‌گيري اين بيماري مرگبار در ايران کنترل شود. در اين بين رئيس مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام کرد که تا امروز کوواکس هيچ واکسني را در جهان توزيع نکرده است و ما هم واکسني را وارد نکرده‌ايم. کيانوش جهانپور همچنين خاطرنشان کرد که «بيش از 9 پرونده‌ فعال واکسن در کشور وجود دارد که مي‌تواند با همکاري و هماهنگي بين بخشي منجر به ايجاد ظرفيت‌هاي جديد براي کشور باشد، حرکت خوبي در حوزه‌هاي مختلف نظام سلامت به سمت مديريت و فرماندهي و پايش هوشمند بر پايه فناوري اطلاعات انجام شده است که البته اگر بخواهيم به نکات منفي اشاره کنيم، پراکنده بودن و جزيره‌اي بودن اين سامانه‌ها بوده است.»
ششمين مورد ابتلا به ويروس جهش‌يافته
اما صحبت‌هاي سراسر اميد وزير بهداشت، يک خبر بد نيز داشت و آن فوت ششمين نفر به دليل ابتلا به ويروس کروناي جهش يافته بود. همان‌طور که سعيد نمکي به آن اشاره کرده است:‌ «يک مورد ديگر که يک هموطن که از انگليس بازگشته بود و در يکي از بيمارستان‌هاي دولتي تحت نظر بود، شناسايي شد. اطرافيان وي هم تحت کنترل و رصد قرار گرفتند. حال همه اين موارد خوب است و بعد از آن هم گزارش مورد جديدي نداريم.» البته با توجه به بسته بودن مرزهاي ايران با انگلستان، هرچه زودتر وزارت بهداشت بايد اقدام به شناسايي افراد تازه از اروپا برگشته کند. موضوعي که پيش‌تر «آرمان ملي» به آن پرداخته بود و در اين رابطه پروفسور علي کرمي، متخصص بيوتکنولوژي پزشکي در آن گزارش گفته بود:‌« مسئولان براي جلوگيري از شيوع اين ويروس، به‌دنبال افرادي باشند که طي چند ماه اخير از انگلستان و کشورهاي اروپايي به ايران بازگشته‌اند. اين افراد يا از طريق پروازهاي مستقيم لندن يا از طريق کشور امارات و ترکيه به ايران رسيده‌اند و شناسايي آنها کار دشواري نيست. کشورهايي که توانسته‌اند آمار ابتلا به کروناي جهش يافته را به صفر برسانند، از طريق گذرنامه‌ مسافران آنها را شناسايي و آزمايش کرده‌اند و اگر مبتلا به اين ويروس بودند، در همان مکاني که بودند، قرنطينه شدند.» اين درحالي است که دکتر مسعود مرداني، متخصص شناخته شده بيماري‌هاي عفوني اعلام کرد: «تنها نامزدهاي ابتلا به بيماري کروناي انگليسي مسافراني هستند که از کشورهاي خارجي به خصوص ترکيه وارد ايران شده‌اند و در شرايط قرنطينه به سر مي‌برند. ويروس کروناي انگليسي همان ويروس جهش يافته‌اي است که خاصيت انتشار و بيماري‌زايي آن به شدت افزايش يافته است و به گفته دکتر مرداني بيم آن مي‌رود با کاهش محدوديت‌ها و کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي شيوع ابتلا به کرونا افزايش پيدا ‌کند و اگر محدوديت‌ها يکباره برداشته شود دوباره به روزهاي سخت بازخواهيم گشت.»
کاهش آمار کرونا ادامه دارد


بازنمايي مناطق رنگي کرونايي روي نقشه ايران نشان دهنده آن است که تنها در نوار باريک جنوب درياي خزر، ما با شهرهاي نارنجي و قرمز کرونايي روبه‌رو هستيم و انتظار مي‌رود با کنترل سفر مردم در استان‌هاي شمالي و همچنين مراعات بيشتر بهداشت از سوي شهروندان تهراني، مناطق کرونايي نارنجي و قرمز هم به مناطق زرد و آبي تغيير رنگ دهند. اما آمار شيوع کرونا در ايران، همچنان روبه کاهش است. طبق آخرين آمار وزارت بهداشت، از سه‌شنبه (30 دي) تا چهارشنبه (يکم بهمن) 6182 مورد جديد کوويد19 در کشور شناسايي که 840 نفر از آنها بستري شدند. با احتساب اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 348 هزار و 316 نفر رسيد. همچنين 84 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 57 هزار و 57 نفر رسيد و 4214 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 10 شهر در وضعيت قرمز، 23 شهر در وضعيت نارنجي، 163 شهر در وضعيت زرد و 252 شهر در وضعيت آبي قرار دارند. شهرهاي قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جويبار، رامسر، ساري، سوادکوه، فريدونکنار، قائمشهر و نکا است.