برخور‌د دوگانه دولت و حامیانش در مواجهه با توهین

سرویس سیاسی-در برنامه «زاویه» شبکه 4 تلویزیون که چهارشنبه‌شب (۱ دی) با حضور دو نفر از کارشناسان حوزه مسائل فرهنگی و سیاسی پخش شد، حجت‌الاسلام احمد جهان بزرگی، یکی از کارشناسان برنامه با ادبیاتی زشت و ناشایست از رئیس‌جمهور انتقاد کرد.
گفتنی است به دنبال اظهارات توهین‌آمیز این کارشناس، روابط عمومی شبکه 4 سیما بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «اتفاق ناخوشایندی که به‌وسیله مهمان برنامه زاویه و برخلاف رویه این برنامه رخ داد، مخالف صریح فرمایشات رهبری مبنی بر حفظ حرمت مسئولان نظام بود و با سیاست‌های کلی شبکه 4، مبنی بر توسعه ادب و آداب گفت‌وگو، در تضاد کامل قرار داشت.»
این بیانیه افزود: «شبکه چهار وظیفه خود می‌داند که از سخنان نادرست مهمان برنامه تبری جوید و صراحتاً آن را مخالف اهداف رسانه ملی و شبکه 4 در توسعه گفت‌وگوی مؤمنانه، منصفانه و مؤدبانه می‌داند.»
روابط عمومی شبکه 4 سیما با بیان اینکه «امیدواریم دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی مهمانان برنامه‌های زنده نباشیم» اعلام کرد: «این صحبت‌ها نه‌تنها مورد تأیید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می‌داند»


روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
کارشناس برنامه ارتباطی با پژوهشگاه فرهنگ
 و اندیشه اسلامی ندارد
همچنین روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با صدور اطلاعیه‌ای درباره حواشی ایجادشده در برنامه سیما اعلام کرد: «متأسفانه در اقدامی غیرحرفه‌ای و به‌اشتباه، نسبت به سِمَت علمی نامبرده، جعل عنوان صورت گرفته و ایشان عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی شده، درحالی‌که هیچ‌گونه رابطه استخدامی با این مجموعه ندارد.»
در این اطلاعیه آمده است: «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که خود سال‌ها پایگاه رسمی برگزاری جلسات نقد و نظر علمی و محل تضارب آراء، به‌صورت اصولی و اخلاق مدارانه بوده است، ضمن ناشایست شمردن این اقدام خارج از دایره نقد عالمانه، با ارسال نامه‌ای رسمی از شبکه چهار سیما و سایر رسانه‌ها، حذف و اصلاح مطلب فوق را در تبیین عدم ارتباط فرد مذکور با این مجموعه علمی ارزشمند، مطالبه نموده است.»
علاوه‌بر این، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس‌و مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای درس خارج پنج‌شنبه (دوم بهمن‌ماه) با تأکید بر ضرورت حفظ حریم مقامات کشور گفت: انتقاد کردن حق هر کسی است اما کسی حق افترا زدن به دیگری را ندارد و انتقاد را نباید با انتقام خلط کرد.
واکنش تند دولتی‌ها
گفتنی است اظهارات این کارشناس علیه رئیس‌جمهور، واکنش تند دولت و حامیانش را در پی داشت. علی ربیعی، سخنگوی دولت در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی نوشت که پس از دیدن این صحبت‌ها «حرمت این کلمات به ذهنم خطور کرد: ‫دهه فجر‬، ‫روحانیت، پژوهشگاه، اندیشه اسلامی و ‫صداوسیما به‌منزله دانشگاه.»
محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری در توئیتی نوشت که «هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم توهین به رئیس‌جمهوری و تخریب دولت افزایش می‌یابد.»
عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توئیتی نوشته است: «ادبیات سخیف، توهین و افترا از همه بد است و در کسوت روحانیت، آن‌هم از رسانه ملی، بدتر!» وی اضافه کرد: «با سخنان غرض‌آلوده زاویه‌ها را بیشتر و دشمنان ایران را شادمان نکنیم.»
همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور هم در حساب توییتری خود نوشت: «نهاد ریاست‌جمهوری، مصمم است که این مورد عجیب و شرم‌آور را به صورتی مؤثر و در بالاترین سطوح پیگیری کند.»
شکایت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری
از صداوسیما
به دنبال این انتقادات، خبرگزاری ایسنا دیروز جمعه در خبری نوشت: «معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرد به دنبال پخش صحبت‌های توهین‌آمیز نسبت به رئیس‌جمهور و وزرای دولت در یکی از برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما از این سازمان و کلیه عوامل پخش این برنامه شکایت خواهد کرد.»
درخواست نمایندگان دولت از صداوسیما
برای برخورد با توهین‌کنندگان
به رئیس‌جمهور
همچنین؛ نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواستار برخورد حقوقی با هتاکی در این برنامه شدند.این نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس‌شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواهان پیگیری موضوع و بررسی نحوه جلوگیری از چنین اقداماتی در برنامه‌ها شدند.
برخور‌د دوگانه دولت و حامیانش
در مواجهه با توهین
فارغ از ماجرای فوق و حواشی پیش‌آمده ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. اولاً استفاده از ادبیات توهین‌آمیز در انتقاد از مسئولین- به‌ویژه آنکه انتقاد از رسانه ملی و در نقد رئیس‌جمهور مطرح شده باشد- محکوم و به‌دوراز اخلاق و منطق است.
ثانیاً نکته قابل‌تأمل پاسخ به این سؤال است که چه کسی یا چه کسانی بسترساز بروز و ظهور چنین ادبیاتی بوده و هستند؟ لازم به یادآوری است که رئیس‌جمهور محترم، خود در این زمینه ید طولایی دارد چه آنکه هنوز از یاد کسی نرفته است که جناب روحانی منتقدان را «بی شناسنامه»، «بی‌سواد»، «بیکار»، «بی‌عقل»، «متوهم» و «بزدل سیاسی»، «فحاش»، «هتاک»، «دروغ‌گو»، «ساده‌لوح» و... خطاب می‌کردند.
ثالثاً گرچه توهین از سوی یک کارشناس محکوم است اما توهین از سوی مسئولان ارشد آن‌هم توهینی که خطاب به منتقدان خود باشد- محکوم‌تر است.
و رابعاً «توهین» به همه افراد محکوم است و نه‌فقط رئیس‌جمهور. از همین رو سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت و حامیانش در برخورد با توهین‌کنندگان دوگانه رفتار می‌کنند؟ و اساساً چرا هنگامی‌که به منتقدان توهین می‌شد سکوت اختیار کرده بودند؟ آیا صرفاً توهین به رئیس‌جمهور، «توهین» محسوب می‌شود؟ بی‌تردید با پاسخ به این سؤالات است که می‌توان به عمق برخورد دوگانه دولت و حامیانش در قبال «توهین» پی برد.