افسانه کَت‌های بسته

سخنان اخیر محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس نهم و ناکام از رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس دهم و یکی از منتقدان استوار برجام شگفت‌انگیر و غیرقابل باور است. فایل صوتی منتسب به وی خبر از تحویل دادن کت بسته قاسم سلیمانی توسط دولت یازدهم به آمریکا می‌دهد، البته با توافق شخص ظریف.
با توجه به شناخت نسبی که از ساختار سیاسی جمهوری اسلامی پیش‌‌روی جهانیان و ناظران سیاسی قرار دارد، نه تنها این خبر بسیار عجیب و محیرالعقول است، بلکه رونمایی از یک شوک خبری بعد از برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری و به دست نیامدن نتیجه دلخواه توسط جریان اصولگرا است. در زمانه‌ای که برخی از نیروهای سیاسی پاسخ قانع کننده‌ای به مطالبات مردم در بخش‌های مربوط به فرهنگ، سیاست و حتی اقتصاد در دوره تبلیغات انتخابات اخیر نداشتند و با برجسته کردن سند آموزشی 2030 هزاران حرف بی‌ربط را به سند سنجاق و حتی دولت یازدهم را متهم به رواج ارتباط جنسی خارج از احکام دین اسلام در کلاس‌های درس دانش آموزان کردند، چندان دور از ذهن نبود که همان خط دنبال شود و این بار نام یکی از فرماندهان نظامی به میان آورده شود. فرمانده فروتنی که بارها وظیفه خویش را دفاع از مرزهای کشور عنوان کرده و قبل از انتخابات با صدور بیانیه‌ای خدمت در لباس سربازی را به ورود در دنیای سیاست مقدم دانسته بود.
سخن نبویان ارتباطی با برجام ندارد، بیان یک دغدغه در مورد رای نیاوردن است. کسانی که چشم انتظار آمدن آخر هفته و رفتن روحانی بودند و با انتشار عکس تجمعات طرفداران آقای رئیسی در اصفهان و مشهد از تمام شدن کار و تک‌دوره‌ای شدن دولت می‌گفتند حال در وضعیتی گرفتار آمده‌اند که به جای بازنگری در زاویه نگاه به سوی خلق خبر می‌روند. خبری که در دنیای واقعی نیست، ولی وقتی قرار شد در مقابل حریف به کم آوردن و خالی کردن میدان متهم نشویم، گویا ایرادی به ساختن خبر و ایجاد یک شوک خبری نادرست در میان مردم نیست! آخر هفته آمد، روحانی نرفت ولی خبرسازی و دنبال کردن همان جو رسانه‌ای مخرب به پایان نرسید. گویی نه تنها انتخابات به پایان نرسیده بلکه تازه اولین گام‌ها برای وارد شدن به گود فضای تبلیغاتی فراهم شده است. عضو جبهه پایداری، محمود نبویان در همان فایل صوتی می‌گوید: «ملت می‌خواهم خبر جدید به شما بدهم، خوب گوش کنید و ادامه می‌دهد: آمریکا برای ایجاد روابط بانکی جدید از دولت [روحانی] خواسته حاج قاسم سلیمانی را به ایالات متحده تحویل دهند و تاسف‌برانگیز است که ظریف نیز چنین تعهدی داده است».  شنیدن چنین خبری از فردی که ناچیزترین اطلاعاتی درباره نحوه تصمیم‌گیری در بخش سیاست خارجی جمهوری اسلامی نداشته باشد تعجب‌آور نیست ولی بیان این حرف‌ها از فردی که به واسطه کسب چهارسال تجربه نماینده مردم تهران ساختار وزارت خارجه را می‌شناسد، با سیستم دولت آشنایی نسبی دارد و مهمتر از همه جایگاه قاسم سلیمانی را به عنوان سربازی خدمتگذار و مورد اعتماد مقام رهبری می‌داند، قابل ملامت است و پذیرفتنی نیست.
نماینده سابق مردم تهران از میزان محبوبیت سلیمانی در میان جوانانی که به اردوهای جهادی می‌روند و نیروهای مدافع حرم باخبر است، تصور ذهنی دست‌های بسته سلیمانی نه تنها برای این نیروها بلکه برای هر ایرانی چیزی به غیر از خُرد شدن اقتدار یک ملت نیست. شاید برخی از سیاسیون و یا تحلیل‌گران سیاسی با سیاست‌های فعلی ایران در یمن و سوریه موافقت نداشته و نقدهای به این رویه داشته باشند، ولی همین ناظران دیدن تصویری که بازگو کننده کت‌های بسته سردار را نشان می‌دهد را نمی‌پذیرند. گویا نبویان از کیسه کسی خرج می‌کند که به عواقب ایجاد کردن این افسانه اساسا دقت نکرده است. باور بفرمایید دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر به پایان و دوره برگزاری کمپین‌های انتخاباتی، راه‌اندازی ستادهای سیار و تبلیغات چهره به چهره تمام شد. زمان تبلیغات انتخابات تا ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه، 28 اردیبهشت ماه بود. در حال حاضر نتیجه رای مردم، برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت سیاست‌های کشور طی چهار سال آینده روشن شده، نیازی به ساختن و پرداختن خبرهای غیرواقعی نیست.