نمایش خونین داعش در بازار بغداد

بنفشه غلامی/  صبح روز پنجشنبه، مردم بغداد که خاطره حملات انتحاری پیاپی، در حال پاک شدن از اذهانشان بود، دیگر بار با صدای دو انفجار انتحاری در یکی از شلوغ‌ترین بازارهای این شهر، دردهای قدیمی به سراغشان آمد. داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است. اما در روزهایی که مقامات عراقی در گیرودار خروج نیروهای امریکایی در کشورشان هستند، رخ دادن دو حمله انتحاری در قلب پایتخت عراق، باعث شائبه‌های زیادی بابت ریشه‌های آن شده است.
به گزارش «نیویورک تایمز»، در حمله روز پنجشنبه، نخستین عامل انتحاری در میدان «طیران» تظاهر به بدحالی و بیماری کرد و وقتی مردم گرد او جمع شدند، اقدام به منفجر کردن جلیقه خود کرد. اندکی بعد وقتی مردم بیشتری در محل انفجار جمع شدند تا به زخمی‌های حادثه کمک کنند، عامل انتحاری دوم نیز در «باب الشرقی» نزدیک به محل انفجار نخست، جلیقه خود را منفجر کرد. در این دو انفجار دست‌کم 32 نفر کشته و 110 نفر زخمی شدند. این مرگبارترین حمله تروریستی در بغداد از ژانویه 2017 به این‌سو است. بازار حاشیه میدان «طیران» که محل فروش لباس‌های دست دوم است، نزدیک به یک سال به‌خاطر شیوع کرونا تعطیل بود و بتازگی مسئولان اجازه بازگشایی آن را داده بودند.
داعش که اغلب در حملات خود مردم فقیر را هدف می‌گیرد، در حالی مسئولیت این حمله را پذیرفته که در یک سال اخیر ناظران مسائل امنیتی در عراق وسوریه درباره قدرت‌گیری مجدد داعش هشدار داده بودند. قدرت‌گیری این گروه تروریستی در عراق از زمانی آغاز شد که زمزمه‌های خروج نیروهای امریکایی از عراق بالا گرفت. بغداد و واشنگتن در همین ارتباط مذاکرات گسترده‌ای را درباره خروج نیروهای امریکایی آغاز کردند ودر حال حاضر نیز توافق کرده‌اند که تنها برخی مشاوران نظامی امریکا در عراق باقی بمانند. از همین رو برخی از سیاستمداران عراقی معتقدند، شماری از کشورهای منطقه که علاقه‌ای به خروج امریکا از عراق ندارند، می‌توانند با حمایت از داعش و قدرت بخشیدن مجدد به آن پشت این حمله باشند. به گزارش «المیادین»، «بهاء‌الدین النوری»، سخنگوی ائتلاف دولت قانون یکی از کسانی بود که به طور مشخص انگشت اتهام را به سمت عربستان برد و گفت: اطلاعات اولیه نهادهای امنیتی حاکی از آن است که عاملان حمله انتحاری پنجشنبه، شهروندان عربستان بوده‌اند.» وی تأکید کرد: «اگر دخالت سعودی‌ها در این انفجارها ثابت شود، دولت عراق باید عربستان را مقصر اعلام کند.»
واکنش دولت عراق


حمله تروریستی روز پنجشنبه، واکنش سریع دولت عراق را در پی داشت. به گزارش «اسپوتنیک»، پس از پیام «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق که در آن با محکوم کردن این حمله، تأکید کرده بود: «دولت با قاطعیت در برابر این تلاش‌های سرکش برای بی‌ثبات کردن کشور ما ایستادگی خواهد کرد»؛ «مصطفی الکاظمی» هم پس از برگزاری یک نشست امنیتی فوق‌العاده، با حضور فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور، دستور برکناری «عامر صدام»، معاون وزیر کشور در امور اطلاعات را صادر و «احمد ابورغیف» را به جای او منصوب کرد. وی در 5 پست امنیتی دیگر نیز تغییراتی اعمال کرد. «الکاظمی» دیروز با شرکت در نشست فوق العاده شورای وزارتی امنیت ملی گفت:«چالش هایی در سرویس های اطلاعاتی وجود دارد که باید هر چه سریعتر رفع شوند.» وی همچنین تاکید کرد: «به دنبال ترسیم طرح امنیتی جامع و موثر برای مقابله با چالش های پیش رو هستیم.» به گزارش ایسنا، اغلب مقامات عراقی به این حمله واکنش نشان دادند. دفتر آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر دینی عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد: «از نهادهای امنیتی ذیصلاح می‌خواهیم تا تلاش‌های خود را بیشتر کرده و کوشش بیشتری را در راه حفظ امنیت و خنثی‌سازی نقشه‌های دشمنانی که در کمین این مردم مظلوم نشسته‌اند، مبذول دارند.» ائتلاف الفتح عراق با صدور بیانیه‌ای انفجارهای خونین تروریستی در پایتخت این کشور را محکوم کرد. «عمار حکیم»، رئیس جریان حکمت ملی عراق نسبت به بازگشت صحنه از سر گیری ناامنی ها هشدار داد. «سعد السعدی»، عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق «ردپای آل سعود و آل نهیان در این دو انفجار» را واضح دانست، «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان این کشور نیز بر لزوم شناسایی عاملان حمله تأکید کرد و «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق هم از آمادگی این جریان برای مبارزه با تروریسم خبر داد.
واکنش‌های خارجی به حمله
حمله روز پنجشنبه بغداد، با واکنش‌های زیادی همراه شد.  «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن این حملات تاکید کرد: «تروریسم تکفیری با تنفسی دوباره، عراق را هدف گرفته و درصدد است آرامش و ثبات این کشور را برهم زده و بهانه ای برای استمرار حضور بیگانگان فراهم کند.»
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، «پاپ فرانسیس» که پیشتر اعلام کرده بود، در ماه مارس به عراق سفر می‌کند، در پیامی از این حمله «وحشیانه بی‌معنی» ابراز تأسف کرد. «دانیل اسمیت»، سرپرست وزیر خارجه امریکا این انفجارها را «یادآور  وجود تروریسمی که همچنان زندگی عراقی‌های بی‌گناه را تهدید می‌کند»، دانست. «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل هم مردم عراق را فراخواند تا با «هرگونه تلاش برای گسترش ترس و خشونتی که با هدف تضعیف صلح و ثبات و وحدت عراق انجام می‌شود»، مبارزه کنند. اتحادیه اروپا و وزارت خارجه روسیه حمایت خود را از مقامات عراقی در مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم اعلام کردند. دبیر کل اتحادیه عرب، رئیس پارلمان عربی، سخنگوی انصارالله، حزب‌الله لبنان و همچنین مصر، کانادا، ترکیه، قطر و فلسطین نیز این حملات را محکوم کردند.
خبر دیگری از عراق نیز حاکی است، منابع عراقی،‌ دیروز از هدف قرار گرفتن یک کاروان ارتش آمریکا که با خود 18 کانتینر، حمل می کرده، در شهر «الناصریه» در جنوب شرق عراق خبر دادند. در این حمله دست‌کم سه تن مجروح شده‌اند.