همه بخش‌ها باید خود را موظف به اجرای عدالت بدانند

رئیس قوه قضائیه در بیستمین سفر استانی خود به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به سمنان سفر کرد. در ابتدای سفری که یک هفته پیش از انجام آن گروه مقدماتی 25 نفره قضایی در سطح استان برای بررسی مشکلات حضور داشته‌اند، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان سمنان شرکت کرد و با تأکید بر این نکته که مردان و زنان عادل می‌توانند عدالت را در جامعه برپا کنند، گفت: همه بخش‌های نظام باید خود را موظف به اجرای عدالت بدانند.
رئیس قوه قضائیه عدالت را از جمله صفات برجسته انبیا و اولیای الهی دانست و گفت: ما نیز در جامعه اسلامی باید به‌دنبال نظام اداری عادلانه باشیم و بدانیم که امروز توجه به قانون و قانونمنداری برای دست اندرکاران باید یک اصل باشد و هیچکس به خودش اجازه ندهد حقوق مردم، حقوق خاص افراد و حقوق عامه را پایمال کند. رئیس قوه قضائیه در ادامه فساد را نقطه مقابل عدالت دانست و گفت: خارج شدن از مسیر عدالت، همان قرار گرفتن در راه فساد است و اگر ما می‌خواهیم در مردم امیدآفرینی داشته باشیم باید در راه اجرای عدالت و قانونمداری همت کنیم.
به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه وی با بیان اینکه نباید از انجام هرکاری در مسیر سهولت فعالیت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دریغ کرد، گفت: دستگاه قضایی همواره تلاش می‌کند که فعال اقتصادی احساس پشتوانه داشتن کند. رئیسی با تأکید بر این نکته که تسهیلات نباید به دلالانی که قصد اخلال در بازار را دارند داده شود، گفت: باید سازوکار به نحوی فراهم شود که تسهیلات به دست تولیدکنندگانی برسد که قصد فعالیت اقتصادی در کشور را دارند. تولید کننده هم باید احساس کند که قوانین و دستگاه‌های کشوری پشت سر او قرار دارند و هم باید اطمینان داشته باشد که زنجیزه نظارت شده‌ای برای توزیع کالای وی در داخل و خارج کشور وجود دارد. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در نگاه مردم اعتماد آفرینی کنیم، اجرای عدالت تضمین کننده است.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم کاسته شدن بوروکراسی‌های اداری تأکید کرد و گفت: امروز مردم از نظام اداری انتظار دارند که ضمن قانونمند عمل کردن، کارها به‌صورت سهل و آسان انجام دهد؛ لزومی ندارد که یک کار اداری از هفت خان عبور کند تا مجوز بگیرد؛ گاهی اوقات طولانی شدن غیرعادی کارها، حقوق مردم را تضییع می‌کند.


رئیس قوه قضائیه همچنین «قوی شدن» را راه‌حل اصلی حل مشکلات کشور دانست و گفت: آنها که احساس می‌کنند مشکلات کشور با مذاکره حل می‌شود اشتباه می‌کنند. هرجا که ما با قوت در آن عرصه کار کردیم، دشمن را به عقب رانده و مأیوس کرده‌ایم. امروز خود تحلیلگران امریکایی اذعان دارند که فشار حداکثری علیه ایران با مقاومت حداکثری روبه‌رو شده و به شکست انجامیده است. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آنچه می‌تواند امریکا و اروپایی‌ها را ناامید و تحریم‌ها را خنثی کند، اجرای دقیق قانون مجلس شورای اسلامی است، بر نصب العین قرار دادن فرمایشات راهبردی رهبر معظم انقلاب در روز نوزدهم دی ماه تأکید کرد.
انتظار ارباب رجوع از مجموعه قضایی برای اجرای عدالت بحق است
 رئیسی همچنین در ادامه این سفر در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان سمنان، «انجام کار بهنگام» را اساس کار در دادگستری‌ها دانست و با مجاز ندانستن تأخیر و تعویق بلاوجه در انجام کار ارباب رجوع گفت: تأخیر و تعویق بلاوجه در هیچ واحد قضایی و نظارتی ولو برای یک روز مجاز نیست.
وی با بیان اینکه «نمی شود»، «نمی دانیم» و «نداریم»، نباید در حل مشکلات مربوط به پرونده‌های قضایی وجود داشته باشد، گفت: هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد، می‌تواند در امر کشف حقیقت به قاضی کمک کند. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قلم قاضی باید براساس عدالت بچرخد ادامه داد: انتظار ارباب رجوع از مجموعه قضایی برای اجرای عدالت، انتظار بحقی است چرا که‌ شأن قضا از شئون ممتازه انبیای الهی و اولیای خداست. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم باید بدانند در صورت مراجعه به دستگاه قضایی از آنها رفع ظلم می‌شود، افزود: مسئولیت‌پذیری و بی‌تفاوت نبودن نسبت به مشکلات ارباب رجوع، باید یکی از شاخصه‌های اصلی قضات و کارکنان قوه قضائیه باشد. وی در جلسه شورای قضایی استان سمنان هم با بیان اینکه به‌عنوان مسئول وظیفه داریم نسبت به حقوق مردم و حقوق عامه پاسخگو باشیم، گفت: یکی از مسائل مهم در حقوق عامه این است که مردم از مسئولان می‌خواهند که آنچه حقشان است را دنبال کنند و حتی اگر حق با کسی نبود نیز باید موضوع برای او تبیین شود. هم باید حکم را درست و عادلانه صادر کرد و هم باید حکم عادلانه را برای مجموعه مرتبط با این حکم تبیین نمود.
 رئیسی در نشست خبری پایان سفر به استان سمنان با اشاره به دیدار‌های مردمی معاون اول دستگاه قضا، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و همچنین رئیس سازمان زندان‌ها با ده‌ها نفر در جریان این سفر گفت: در این جلسه پیرامون کمبود‌هایی که مربوط به سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا و واحد‌های قضایی در این استان است، تصمیماتی اتخاذ شد و مجموعا مبلغ ٧٠٠ میلیارد ریال از منابع استانى و قوه قضائیه به رفع مشکلات ضرورى که در استان سمنان مطرح است اختصاص پیدا کرد. همچنین آن دسته از مشکلات که در استان امکان حل آنها وجود ندارد از محل بودجه هاى جارى قوه قضائیه دارد پیگیری می‌شود.