سرناسازگار قم با كرونا

خطر ويروس جهش يافته
اما اين يک روي سکه است و در طرف مقابل برخي از کارشناسان خطر افزايش مرگ و مير و ابتلا به کرونا در آينده‌اي نزديک خبر مي‌دهند. همان‌طورکه يک عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به ايجاد انواع جديدي از ويروس کرونا، هشدار داد که موج چهارم شيوع اين بيماري در ايران شديدتر از موج‌هاي قبل است. مجيد مختاري گفت: پيش‌بيني مي‌شود که پيک چهارم بسيار شديدتر از قبلي‌ها باشد، چراکه انواع جديدي از ويروس کرونا ايجاد شده که ميزان انتقال و بيماري‌زايي آن 70 درصد قوي‌تر است. او تاکيد کرد که «چسبندگي انواع جديد ويروس کرونا به بافت ريه و گيرنده‌هاي داخل ريه بسيار سفت‌تر و سمج‌تر است.» پيش ‌از اين مقامات وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که شناسايي انواع جديد ويروس کرونا کار آساني نيست. مقامات وزارت بهداشت اما از شناسايي شش نفر از مبتلايان به ويروس جهش‌يافته ثبت‌شده در بريتانيا خبر داده‌اند. با اين‌ حال اين فوق تخصص ريه با انتقاد از بازگشايي‌هاي زودهنگام،‌ عنوان کرد: «به‌عنوان نمونه بارها وزارت بهداشت و ستادهاي کرونا نسبت به تبعات بازگشايي زودهنگام مدارس، سفرهاي غيرضروري و تغيير رفتار مردم در افزايش بار بيماري و اپيدمي هشدار داده، بي‌توجهي به اين محدوديت‌ها مطمئنا منجر به وقوع پيک‌هاي بعدي بيماري شده و در آينده نزديک ما را با چالش جدي روبه‌رو مي‌کند.»
ادامه حواشي يک اظهار نظر!
اما يکي از اتفاقات چند وقت اخير و در ادامه واکنش‌ها به اظهارات عليرضا رئيسي،‌ سخنگوي ستاد مقابله با کرونا، درباره عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در مراسمات قم، دادگستري اين استان از پيگيري در زمينه تشکيل پرونده قضائي براي او خبر داد و يک نماينده مجلس هم گفت وزير بهداشت را به مجلس احضار خواهد کرد. همانطور که حجت‌الاسلام علي مظفري،‌ رئيس کل دادگستري استان قم،‌ درباره تشکيل پرونده قضائي براي رئيسي هشدار داده، ميزان رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در قم را مطلوب خواند و گفت: «دستگاه قضائي ابتدا به مشاراليه تاکيد مي‌نمايد با فوريت نسبت به جبران خطاي خود اقدام نمايد، در غير اين صورت با جديت نسبت به وظيفه ذاتي خود اقدام خواهد نمود.» اين درحالي است که رئيسي، معاون وزير بهداشت و سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، روز چهارشنبه پيام صوتي را منتشر و در آن به دليل اظهاراتش از‌ امامان جمعه و مردم شهر قم عذرخواهي کرد، او در اين پيام گفت درباره اظهاراتش سوء تفاهم پيش آمده است. در روزهاي اخير برخي گروه‌ها و شهروندان در قم از معاون وزير بهداشت و سخنگوي ستاد کرونا به دليل اشاره به اين شهر در سخنان خود به شدت انتقاد کرده و خواستار برخورد با سياه‌نمايي‌هاي او شده‌اند. آيت ا... اعرافي امام جمعه قم اعلام کرد: «قم در کشف، پيشگيري و مبارزه با کرونا پيشگام بوده و مردم قم، طلاب، گروه‌هاي جهادي در کنار سپاه سلامت کمک کردند و مردم قم يک چهره عقلاني به اسلام نشان داد.»


دلنوشته وزير
در اين بين وزير بهداشت در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: «در 24 ساعت گذشته مرگ و مير کرونا در ايران سرفراز 75، انگليس 1290 و آلمان حدود هزار نفر بود. قرار است فرماندهاني که يک سال غصه خوردند، نخوابيدند، بيمار شدند و شهيد دادند تا در عرصه جهاني افتخار بيافرينند، به درخواست پروتکل‌شکنان محاکمه شوند! اين است پاداش و قصه پرغصه ما... رئيس سازمان نظام پزشکي در پيامي نوشت: «کساني خواستار عزل يک مسئول در وزارت بهداشت به خاطر اعتراض به بي‌قانوني‌ها شده‌اند که بايد به علت زير پا گذاشتن ضوابط بهداشتي محاکمه شوند.» محمدرضا ظفرقندي در ادامه اين پيام آورده است: «کساني‌که به دليل زير پاگذاشتن ضوابط و دستورالعمل‌هاي بهداشتي ايام کرونا و تهديد جان مردم بايد عذرخواهي و بلکه محاکمه شوند، خواستار عزل مسئولي هستند که بر اساس وظيفه انساني و حرفه‌اي به اين شرايط و بي‌قانوني‌ها اعتراض کرده‌ است. اين ره به کجا مي‌رود؟»