قدرت انرژي ايران پايه قدرت ملي است

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در مراسم بهره‌برداري از پالايشگاه بيدبلند خليج‌فارس با بيان اينکه ظرف دو سال آينده همه مشعل‌هايي که گازهاي کشور در آن سوزانده مي‌شد، به طور کامل جمع‌آوري مي‌شود، تاکيد کرد: اين مشعل‌ها علاوه بر آنکه خطرات زيست‌محيطي داشته سرمايه ملي را از بين مي‌برد و مساله فلرها يا همان گازهايي که پيش از اين مي‌سوخت، براي ما بسيار مهم است، زيرا سرمايه ملي مي‌سوخت.
اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
اين پروژه بزرگ در روزي افتتاح مي‌شود که آنها که مدعي بودند ايران را به زمين خواهند زد و مي‌توانند کمر ملت سرافراز ايران را در برابر استبداد و قلدري خم کنند و آنهايي که توطئه و برنامه‌ريزي کردند در روزي اين پروژه بزرگ افتتاح مي‌شود ديگر نيستند. آنها با ذلت و سرافکندگي سرنگون شدند. کارهاي روزهاي پاياني عمر منحوس آنها براي همه جهان و ملت خود آمريکا روشن کرد که آنها آغازگر ضد‌دموکراسي و پارلمان هستند. همانطوري که مجلس شوراي ملي آن زمان را مستبدين به توپ بستند، آنها هم آخر عمر خود کنگره را با اوباشي که به سمت کنگره فرستادند به توپ بستند. آنها از آغاز کار خود به همين صورت بودند منتها در پايان براي همه آشکار شد که اين تروريست‌ها چه جنايتي بر مردم آمريکا و جهان روا‌داشتند. مردم بدانند نفتي که مي‌فروشيم 38 درصد فروش آن به صندوق واريز مي‌شود، بنابراين نفتي که به فروش مي‌رسد همه آن در اختيار دولت قرار نمي‌گيرد. 5/14 درصد در اختيار خود شرکت ملي نفت براي توسعه و اداره آن است. آنچه در اختيار دولت قرار مي‌گيرد مقدار کمي است.
هر چقدر شرايط ما مناسب و درآمد ما اضافه شود، اين درآمد نفت بخش بزرگش در اختيار صندوق توسعه ملي براي تحول در توليد و بخش صنعت قرار مي‌گيرد و اميدواريم سال آينده همانطور که پيش‌بيني کرده‌ايم بتوانيم دو ميليون و 300 بشکه نفت بفروشيم. اين سهم نفت در اختيار صندوق براي توسعه کشور قرار مي‌گيرد. اين تحول بزرگ در استان خوزستان اتفاق افتاد که يکي از استان‌هاي خيلي مهم ما است، نه‌تنها از نظر نفت و گاز سرآمد است؛ بلکه از نظر کشاورزي و همچنين از لحاظ اينکه به آب‌هاي بين‌المللي متصل است و جايگاهي که اين مردم آزاده دارند و همواره مرزبان خوبي براي کشور ما بودند و در دفاع مقدس نقش بسيار مهمي را ايفا کردند.


بخشي از قدرت ملي ما در سايه قدرت انرژي است؛ کشوري که داراي منابع بزرگ نفت و گاز است و همچنين در کنار خطوط جهاني کشتيراني قرار دارد؛ جنوب آن خليج‌فارس و درياي عمان است که متصل به اقيانوس هند است و شمال آن درياي‌خزر است. ايران از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را دارا است. بيش از 31 هزار ميليارد متر‌مکعب کشور ما گاز در اختيار دارد که البته به دست آوردن و فرآوري آن مشکلات بسيار دارد، اما انجام مي‌گيرد. امروز در دولت دوازدهم براي اولين‌بار در تاريخ ايران شاهد توليد روزانه يک ميليارد مترمکعب گاز هستيم.
دنيا نيازمند نفت و گاز ايران است. شما امروز را نبينيد که چند سال ما را در فشار و تحريم گذاشته‌اند، بالاخره جهان و منطقه به نفت و گاز ايران آن هم با جايگاهي که ايران دارد، نيازمند است. يکي از منشأ‌هاي قدرت ملي ما مساله انرژي است که مي‌توانيم قطب منطقه در توليد و صادرات برق و گاز باشيم. اما در زمينه صادرات گاز عقب هستيم، بايد جزو پنج کشور اول دنيا در صادرات گاز باشيم. ما از نظر توانمندي در توليد جزو کشورهاي مهم جهان هستيم.
اگر سياست خارجي ما نبود و برجام در سال 94 به ثمر نرسيده بود پول اينگونه پروژه‌هاي بزرگ نبود. 2ميليارد دلار از صندوق پول گرفتيم در حالي که صندوق پولي نداشت. پول صندوق براي سال‌هاي 94، 95 و 96 است که ما توانستيم نفت را بفروشيم تا صندوق شرايط مناسب پيدا کند. بسياري از قطعات مورد نياز را ما بايد وارد اين پالايشگاه بزرگ مي‌کرديم و اين شرايط 94، 95 و 96 بود که شرايط را براي ما آماده کرد و ما توانستيم طرح‌هاي بسيار بزرگي را به ثمر برسانيم. البته نمي‌خواهم توضيح بدهم، مي‌خواهم به آنهايي که بد زبان هستند و البته شايد مطلع نيستند بگويم که بدانند سياست خارجي و ديپلماسي چقدر مي‌تواند در اقتصاد و توليد و جهش توليد نقش داشته باشد. امروز ايران جزو کشورهايي است که ابرپروژه‌هاي بزرگ را در نفت، گاز، پتروشيمي، برق، آب، کشاورزي، سد‌سازي و نيروگاه‌سازي به‌دست فرزندان خود انجام مي‌دهد.
از خود صندوق گرفته که منبع بزرگي براي بانک‌ها است تا بانک‌هاي عامل همه تلاش کرده‌اند تا اين پروژه امروز به ثمر نشسته است. بانک سپه، بانک صنعت و معدن، تجارت، ملت، پارسيان همه اينها کنسرسيوم تشکيل دادند و با اين کنسرسيوم توانستند از منابع صندوق استفاده کنند و به عنوان بخش عامل وارد عمل شوند و هزينه‌هاي اين پروژه عظيم را تامين کنند. بخش غير‌دولتي هم امروز در صنعت پتروشيمي وارد شده است. وزارت نفت در بخش‌هاي بزرگ و در فرآورده‌ها کار بسيار بزرگي در اين چند سال انجام داده است. در آغاز اين دولت توليد بنزين کشور کمتر از 50ميليون ليتر در روز بود و امروز توليد بنزين به 110 ميليون ليتر در روز رسيده است؛ يعني بيش از دو برابر شده است. بنزين را وارد مي‌کرديم و امروز صادرکننده هستيم. سال 92 فرآورده‌هايي را که صادر مي‌کرديم، امروز 4 برابر آنها را صادر مي‌کنيم؛ يعني توان ما براي صادرات فرآورده‌ها اعم از بنزين، نفت، گاز و نفت کوره يا هر چيز ديگر چهار برابر شده است. در سال 92 صادرات فرآورده‌ها تقريبا 9/5 ميليون تن بوده، امروز اين رقم به 223 ميليون تن رسيده؛ يعني 4برابر شده است. همه حرف من اين است که گام ديگري براي صادرات گاز برداريم، مصرف داخلي را مهار کنيم تا بتوانيم بيشتر صادر کنيم؛ اين هم قدرت ملي و هم توان ملي و هم درآمد ملي ماست.