چرا حواشی برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما تمامی ندارد؟ سرانجام خانه‌نشینی کاربلدها!

گروه فرهنگ و هنر – نمی‌دانیم مجری‌های کم‌دانش وارد صدا و سیما شده‌اند یا مجریان قدیمی دانش‌شان رو به افول است یا هر دو؟! حالا این را هم بگذاریم کنار استفاده نکردن از مجریان قدیمی و کاربلد سازمان تا آن زمان متوجه شویم که چرا حاشیه‌های مجری‌های بزرگ‌ترین رسانه رسمی کشور تمام که نمی‌شود هیچ، هر روز هم بدتر از روز گذشته ادامه پیدا می‌کند.
حاشیه‌های مجریان صدا و سیما گویا تمامی ندارد. یک روز باید دستپخت آن مجری را جمع کرد که به تاکسی‌رانان توهین نکند، روز دیگر باید کلاسی برای آشنایی با لباس‌های اقوام ایرانی برای مجری دیگر برگزار کرد تا به لباس کردی نگوید لباس چوپانی.
در ماه‌های اخیر، مجریان برنامه‌های تلویزیونی گوناگون در صدا و سیما با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده‌اند که یا با معذرت‌خواهی سر و ته ماجرا هم آمده یا منجر به ممنوع‌التصویری مجری شده است.
محمدجعفر خسروی، یکی از مجریانی است که بیشتر او را با اجرای برنامه‌ «زنده‌باد زندگی» می‌شناسیم. او در یکی از برنامه‌های قدیمی‌اش از مهمانش، دکتر فریبرز عزیزی که از اهالی استان کرمانشاه است، پرسیده بود: «این لباس چوپانی چیه پوشیدید؟» و میهمان برنامه هم توضیح می‌دهد: «این لباس در اصل یادگار زمان کاوه آهنگر و ضحاک مار به‌دوش و نماد آزادی از چنگال ظلم و بیگانگان است.»


پس از دو سال، این ویدئو و سوال تعجب‌برانگیز مجری برنامه، بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده و با عکس‌العمل‌هایی روبه‌رو شد که چرا خسروی از لفظ چوپان برای این لباس استفاده کرده است. شاید این سوال هم برای مخاطبان مطرح می‌شود که چرا مجری برنامه نباید در استفاده از کلمات دقت بیشتری به خرج دهد؟
این ویدئوی کوتاه از مجری شبکه دو، با اعتراض نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی هم روبه‌رو شد. سیدمهدی فرشادان با انتقاداتی نسبت به سوال خسروی گفت: «صحبت‌های اخیر این مجری نسبت به لباس کردها درباره این‌که نماد چوپانی است، از دو حالت خارج نیست یا این مجری بی‌سواد، ناآگاه و خام است و یا این‌که این گفتار، سیاست غلط سازمان صدا و سیما را نشان می‌دهد. این اولین‌بار نیست که این سازمان برخلاف رسالت و کارکرد اصلی خود که همانا ایجاد وحدت و همدلی است، حرکت می‌کند. من اهانت به مردم نجیب کرد را توسط این مجری در حقیقت سیاست غلط صدا و سیما می‌دانم که دارای نگاه از بالا به پایین است. به لباس کردی افتخار می‌کنم زیرا کردها پایه و بنیاد تمدن این سرزمین هستند که در روزهای سخت حافظ این کشور بوده‌اند.»
این اتفاق باعث شد صدا و سیما توضیحاتی را ارائه دهد که البته نمی‌توان آن را قبول کوتاهی یا حتی عذرخواهی دانست.
چندی پیش، ویدوئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد که به برنامه «دستپخت» تعلق داشت. در این ویدئو، سیدوحید حسینی، مجری برنامه از میهمان که یک دختر نوجوان است، می‌پرسد: «اینکه بابا راننده تاکسی است، پیش دوستات ناراحتت نمی‌کند؟» دختر هم پاسخ می‌دهد: «نه، خب این هم یک شغل است. مگر همه شغل‌ها باید دکتر یا مهندس باشد؟» اما مجری برنامه که انگار دست‌بردار نبود، باز هم پرسید: «پس همه دوستانت می‌دانند که بابا راننده تاکسی است؟»‌ و دختر هم جواب داد:‌ «بله، همه می‌دانند و خوشحال هم هستم.»
این ویدئو بعد از اینکه در شبکه‌های اجتماعی چندین و چند بار دیده شده، با واکنش‌های زیادی همراه شد و اعتراض رانندگان تاکسی را هم به دنبال آورد. در نهایت حسینی هم وادار به عذرخواهی شد. او در بخشی از برنامه «دستپخت» گفت: «پدر خود من هم راننده تاکسی بوده،‌ بازبینی که برنامه را دیده و مجوز پخش صادر کرده، پدرش راننده تاکسی است و اصلا ما در سال ۹۹ قصدمان از دعوت مشاغل، تکریم از آنهاست و می‌خواهیم از آن‌ها تقدیر کنیم و قصد تخریب نداریم. قصد ما جواب غرورآمیز آن دختر است که با افتخار درباره‌ شغل پدرش صحبت می‌کند. من دست همه رانندگان تاکسی را می‌بوسم و قصد برنامه ما تقدیر از این گروه است و اگر جسارتی شده، عذرخواهی می‌کنم.»
سال گذشته تقریبا در همین ایام هم زینب ابوطالبی، مجری شبکه افق، در جریان برنامه سخنانی گفت که واکنش‌های بسیار تندی به همراه داشت. او گفت: «اگر کسی اعتقاد ندارد جمع کند از ایران برود، اگر هم اعتقاد دارد باید جدی وارد میدان شود. امروز همه ایرانیان به نوعی زندگی سلحشورانه احتیاج دارند».
در برنامه «جهان‌آرا» که از شبکه افق پخش می‌شد نیز در همان ایام، محمد صادق کوشکی و نادر طالب‌زاده دو فعال فرهنگی اصولگرا اظهارات عجیبی را مطرح کردند. کوشکی در واکنش‌ به فراخوان رخشان بنی‌اعتماد برای تجمعی درخصوص سقوط هواپیمای ایران‌- اوکراین گفت: «۵۰ نیروی سپاه در مرز‌های شرق کشور هدف ترور قرار گرفته‌اند، خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشش می‌آمد، شاید دوست داشتی...» طالب‌زاده اما به طور کلی اهمیت این سقوط و واکنش‌ها به آن را زیر سوال برد. او گفت: «از این اتفاقات ده تا دیگه هم بیفته، در مقابل اون اتفاق اصلی (حمله به پایگاه‌های آمریکا) هیچه! صحنه را گم نکنیم. قاطی پاتی نکنیم، چهار نفر جمع شده‌اند می‌گویند چه و چه و اینها. از این موضوع عبور خواهیم کرد حواس‌مان باشد تصویر واقعه را فراموش نکنیم». که البته همه این موارد نیز با توضیحات مجریان یا برنامه‌سازان همراه بود و صدا و سیما به آرامی از کنارشان گذشت.
برنامه «من و شما» با اجرای آرش ظلی‌پور در پاییز سال ۹۷ با حاشیه‌هایی همراه شد که منجر به توبیخ مجری و همچنین باعث ادامه پیدا نکردن برنامه شد.
در یکی از برنامه‌های «من و شما» که از شبکه شما پخش می‌شد، مسعود فراستی، میهمان برنامه بود. او مشغول توضیح دادن مبحثی بود که ظلی‌پور دستش را مقابل دهانش برده بود و خمیازه می‌کشید که در لابه‌لای صحبت‌های فراستی گفت: «چرا فکر می‌کنید حرف‌های شما به سینمای ایران کمک می‌کند؟ ار اولین برنامه «هفت» چه اتفاقی افتاد؟ ما رو به جلو رفتیم؟ پس مسعود فراستی آن‌قدر که خودش فکر می‌کند هم آدم تاثیرگذاری نیست.» فراستی هم که قصد داشت جواب ظلی‌پور را بدهد، گفت: «حرفت را تمام کن و چون ادب نداری. من حرفم را با این جمله تمام می‌کنم و برنامه را ترک می‌کنم؛ من آمدم بگویم که فیلم‌های «هزارپا»، «آمپول» و «لس‌آنجلس تهران»، فیلم‌هایی به‌شدت ضد اجتماعی هستند و درنهایت گرایش به این فیلم‌ها، تنها منجر به بالابردن دستمزد بازیگران می‌شود.»
بعد از ترک برنامه توسط فراستی، ظلی‌پور سخنانش را این طور ادامه داد: «من سوال‌هایی از آقای فراستی داشتم که ما در اتاق فکر برنامه، یک هفته درباره‌اش حرف زدیم.»
ظلی‌پور همچنین در صفحه‌ شخصی اینستاگرامش با نوشتن متنی از فراستی عذرخواهی کرد. صحبت‌های مجری برنامه با فراستی، با واکنش‌های بسیار زیادی مواجه شد و باعث شد تا عده‌ای بگویند مجری برای دیده شدن دست به این کار زده است و قصد داشته سر زبان‌ها بیفتد.
حالا هم که در یک برنامه دیگر کارشناس برنامه به رئیس‌جمهوری کشور افترایی عجیب می‌بندد که صدای همه را بلند کرده است.
حال این سوال وجود دارد که با این همه حاشیه‌های متعدد در برنامه‌های گفت‌وگو محور، چرا سازمان صدا و سیما تدبیری کارآمد برای جلوگیری از این حواشی نمی‌اندیشد و چرا با استفاده مجدد از مجریان کارکشته تلاشی برای احیای مخاطب از دست رفته خود نمی‌کند؟
سایر اخبار این روزنامه
ماجرای ابتلای دو پرسپولیسی به کرونا داستان برنامه دردسرساز دربی برای میناوند و انصاریان محمدعلی وکیلی صندلی رئیس جمهوری چند؟ چرا حواشی برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما تمامی ندارد؟ سرانجام خانه‌نشینی کاربلدها! بخشنامه ای که معتل مانده است پیمانکاران شهرداری، مشتریان زباله های کودکان کار سخنان تند جهان بزرگی علیه روحانی با واکنش‌هایی همراه بود ماجرای یک توهین عجیب در شبکه فرهیخته 4 تعدد کاندیداهای احتمالی هم نتوانسته شور انتخاباتی ایجاد کند انفعال جریان های سیاسی در فضای سرد انتخاباتی از کاهش نرخ دلار تا ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو بایدن چرخ خودروسازان را پنچر کرد؟! رئیس قوه قضائیه: آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند چرا تندروهای خارجی از اقدامات بایدن هراس دارند؟ مسیر مبهم بازگشت به برجام روابط عمومی قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه اعلام کرد دستگیری تروریست عامل شهادت افسر راهنمایی و رانندگی در روانسر لذت زایدالوصف ساخت واکسن کرونا فلاحت‌پیشه: وقت را تلف نکنیم؛ دنیا دیپلماسی را برای ایران انتخاب کرده است