سخنان تند جهان بزرگی علیه روحانی با واکنش‌هایی همراه بود ماجرای یک توهین عجیب در شبکه فرهیخته 4

سخنان تند احمد جهان بزرگی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شبکه ۴ تلویزیون، بازتاب وسیعی یافته است. معاون اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری این سخنان را توهین به رئیس جمهوری دانسته و اعلام کرد: منتظر توضیح سریع و صریح رسانه ملی هستیم.
احمد جهان بزرگی در یک برنامه تلویزیونی در حضور عماد افروغ جامعه شناس گفت: مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف ببیند در مملکت چه می گذرد، حتی وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، مسئول است؟
این سخنان جهان بزرگی تعجب عماد افروغ را به همراه داشت.
جهان بزرگی در ادامه تاکید کرد: مسئولان زیادی در جمهوری اسلامی خیانت کرده‌اند.


جهان بزرگی مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدرس سطح دو حوزه علمیه عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
برخی واکنش‌ها به توهین به روحانی در برنامه صداوسیما
توهین مهمان برنامه صداوسیما در یک برنامه به روحانی رئیس جمهوری با انتقادات فراوانی همراه شده است.
به گزارش جماران؛ واکنش‌ها به توهین مهمان برنامه صداوسیما به رئیس جمهوری در پی می‌آید:
علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری، در پیامی توییتری نوشت: «آنچه در برنامه‌ای از شبکه چهار رخ داده افتضاحی شرم‌آور است. بحث آزادی بیان نیست چون دیگر همه می‌دانند که نقد و اعتراض که هیچ، حتی با درشت‌گویی به رئیس‌جمهوری هم ابدا عقوبتی در میان نخواهد بود؛ اما شوربختانه این بار بحث هرزگویی و فحاشی است.
آنتن صداوسیما در روز رفتن ترامپ و همزمان با افتتاح سومین ابر پروژه جهان در سال ۲۰۲۰ توسط رئیس جمهوری، جولانگاه افترا و توهین است و این شرارت، دیگر خارج از تحمل است. جای تاسف که گوینده‌ی آن محتوای سخیف و اتهام رکیک، معمم و رسانه هم، رسانه‌ی ملی است.
و تاسف بیشتر که تا این لحظه، کسی از مقامات سازمان صداوسیما به این سطح از فضاحت، واکنشی نداشته. نهاد ریاست جمهوری، منتظر توضیح سریع و صریح رسانه‌ی ملی در این باره خواهد بود و مصمم است که این مورد عجیب و شرم‌آور را به صورتی موثر و در بالاترین سطوح پیگیری نماید.»
محمد مهاجری: کاش معممین، ادب داشته باشند و اخلاق
محمد مهاجری با انتشار فیلم سخنان توهین آمیز به رئیس جمهوری در برنامه صداوسیما در کانال تلگرامی خود نوشت: «1- سال‌ها پیش در ایام حج، مرحوم آیت الله مشکینی می‌گفت قدیم‌ها همه استادان حوزه، قبل از شروع درس اصلی، چندجمله‌ای اخلاق می‌گفتند و دل و ذهن طلبه را متوجه مکارم اخلاقی می‌کردند. به علاوه، قدیم‌ها استادانی بودند که فقط اخلاق تدریس می‌کردند و بهره‌شان به طلاب می‌رسید. از وقتی این دو عادت ترک شد، طلبه‌های ما هم بی‌اخلاق شدند.
2- انتقاد از مسئولان و رئیس جمهوری حق همه است، اما وقتی کسی لباس پیامبر را - چه حق و چه ناحق - پوشیده اجازه ندارد بی‌تربیتی کند. هرچند در متمایلین به تندروهای پایداریچی، اخلاقمداری گوهر نایاب است.
3- چقدر دلم تنگ شده است برای آخوندهایی که وقتی می‌دیدیم‌شان، انگار یک پیامبر(ص) کوچک شده بودند. حیف که در جمهوری اسلامی باید با چراغ دنبال آنها بگردیم و حیف‌تر که افسرده و غصه‌دار، خیلی خیلی خیلی کم پیدا می‌کنیم‌شان.»
آشنا: کاش کنار ریش و عمامه جهان‌تان را هم بزرگ می‌کردید
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در واکنش به توهین به روحانی در توئیتی نوشت: مردم اهل ملاقه و منقل را به خوبی می‌شناسند. ای کاش در کنار ریش و عمامه، جهان‌تان را هم بزرگ‌تر می‌کردید تا بدانید که در این وانفسا اهانت به مردم شریف ایران و شخص دوم کشورتان نه خدمت به اسلامیت و جمهوریت بلکه هم‌آوایی با یاوه‌گویان ترامپی است.
وزیر ارشاد: دشمنان ایران را شادمان نکنیم
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «ادبیات سخیف، توهین و افترا از همه بد است و در کسوت روحانیت، آن هم از رسانه ملی، بدتر! با سخنان غرض‌آلوده زاویه ها را بیشتر و دشمنان ایران را شادمان نکنیم.»
درخواست نمایندگان دولت از صداوسیما برای برخورد با توهین به رئیس جمهوری
در پی توهین به رئیس جمهوری در یکی از برنامه‌های سیما، نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواستار برخورد حقوقی با هتاکی در این برنامه شدند.
ریاست جمهوری از صدا و سیما شکایت
خواهد کرد
معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد: به دنبال پخش «صحبت‌های توهین آمیز» نسبت به رئیس جمهوری و وزرای دولت در یکی از برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما از این سازمان و کلیه عوامل پخش این برنامه شکایت خواهد کرد.
عباس آخوندی: این ادبیات شرم‌آور است
عباس آخوندی در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: آقای علی عسکری فقط می‌توان گفت این ادبیات شرم‌آور است.
آیا واقعا این ادبیات شایسته صداوسیمای ملتی چون ایران با آن ادبیات فاخر است؟ با روح و روان مردم چه می‌کنید؟ چه می‌فروشید و مابه‌ازای آن چه می‌خرید؟
من در عجبم ز می‌فروشان کایشان به ز آنچه فروشند چه خواهند خرید؟ عذرخواهی کنید.
شبکه 4 چه واکنشی نشان داد؟
در همین راستا شامگاه پنجشنبه شبکه چهار در بیانیه‌ای سخنان حجت‌الاسلام جهان بزرگی علیه رئیس جمهوری در برنامه چهارشنبه شب «زاویه» را «غیرمنصفانه» و «غیرحرفه‌ای» خواند.
در بیانیه شبکه چهار سیما از رئیس جمهوری عذرخواهی نشده و بعید است برای دولت راضی کننده باشد.
در این بیانیه آمده است: «اتفاق ناخوشایندی که به وسیله مهمان برنامه زاویه و برخلاف رویه این برنامه رخ داد، مخالف صریح فرمایشات رهبری مبنی بر حفظ حرمت مسئولان نظام بود و با سیاست‌های کلی شبکه چهار، مبنی بر توسعه ادب و آداب گفت‌وگو، در تضاد کامل قرار داشت.»
شبکه چهار سیما در ادامه از سخنان مهمان برنامه تبری جسته و اعلام کرده: صراحتاً آن را مخالف اهداف رسانه ملی و شبکه چهار در توسعه گفت‌وگوی مومنانه، منصفانه و مودبانه می‌داند.
در بیانیه شبکه چهار آمده است: «امیدواریم دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی مهمانان برنامه‌های زنده نباشیم تا خدای ناکرده عرصه گفت‌وگو تنگ‌تر نشود و شکاف‌های فکری و اجتماعی بیش از این نگرد.»
این بیانیه تاکید کرده است: مسئولیت اظهار نظر مهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست، همان چیزی که مجری برنامه به درستی صراحتا در پایان برنامه بر آن تاکید کرد و مدیران و برنامه‌سازان پیش از برنامه همواره کارشناسان را به اتقان در سخنان، رعایت انصاف، اخلاق، نقد سازنده و دلسوزانه توصیه کرده و می کنند. این صحبت‌ها نه تنها مورد تایید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می‌داند.
روابط عمومی شبکه چهار سیما در پایان نوشته است: «قطعا سخنان حجت‌الاسلام جهان بزرگی خلاف مصالح کشور و منویات رهبر انقلاب (مدظله العالی) است و می‌بایست آن را جبران کنند تا ابزاری در دست دشمنان قسم خورده این نظام مقدس نشود.»
سایر اخبار این روزنامه
ماجرای ابتلای دو پرسپولیسی به کرونا داستان برنامه دردسرساز دربی برای میناوند و انصاریان محمدعلی وکیلی صندلی رئیس جمهوری چند؟ چرا حواشی برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما تمامی ندارد؟ سرانجام خانه‌نشینی کاربلدها! بخشنامه ای که معتل مانده است پیمانکاران شهرداری، مشتریان زباله های کودکان کار سخنان تند جهان بزرگی علیه روحانی با واکنش‌هایی همراه بود ماجرای یک توهین عجیب در شبکه فرهیخته 4 تعدد کاندیداهای احتمالی هم نتوانسته شور انتخاباتی ایجاد کند انفعال جریان های سیاسی در فضای سرد انتخاباتی از کاهش نرخ دلار تا ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو بایدن چرخ خودروسازان را پنچر کرد؟! رئیس قوه قضائیه: آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند چرا تندروهای خارجی از اقدامات بایدن هراس دارند؟ مسیر مبهم بازگشت به برجام روابط عمومی قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه اعلام کرد دستگیری تروریست عامل شهادت افسر راهنمایی و رانندگی در روانسر لذت زایدالوصف ساخت واکسن کرونا فلاحت‌پیشه: وقت را تلف نکنیم؛ دنیا دیپلماسی را برای ایران انتخاب کرده است