تعدد کاندیداهای احتمالی هم نتوانسته شور انتخاباتی ایجاد کند انفعال جریان های سیاسی در فضای سرد انتخاباتی

گروه سیاسی- فقط چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 باقی است و هنوز هیچ خبری از داغ شدن فضای اجتماعی کشور به سمت انتخابات نیست. تعدد گمانه زنی برای گزینه های انتخاباتی هم البته نتوانسته بر سردی فضای انتخاباتی تاثیری بگذارد. فارغ از ریشه یابی و واکاوی دلایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این فضا و البته تبعات مهم آن باید گفت که جناح های سیاسی نیز هنوز هیچ ‌مانفیست راهگشایی برای حضور در این عرصه ندارند. اصولگرایان البته امیدوارند با نسخه مشارکت محدود مردم خود را از پیش برنده بازی بدانند با این همه اما آن ها نیز هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.
سردرگمی اصولگرایان و اصلاح طلبان
به باور برخی از اصولگرایان، ابراهیم رئیسی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ توانست ۱۶ میلیون رای کسب کند در سال ۱۴۰۰ هم می تواند سونامی رای ایجاد کند، این درحالیست که از نگاه برخی دیگر از اصولگرایان، تغییر مسیر رئیسی از قوه قضائیه به قوه مجریه تصمیمی نادرست در حیات سیاسی او خواهد بود.
ناصر ایمانی از چهره های سیاسی اصولگرا نیز بر این باور است که اگر رئیسی به میدان انتخابات سایر کسانی که برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰، اعلام آمادگی کرده اند نخواهند آمد.


او در بخش دیگری از اظهاراتش به اشتباه استراتژیک اصولگرایان در حمایت نکردن از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۸۴ در مقایسه با احمدی نژاد اشاره می کند و در عین حال به خبرآنلاین گفت: «لزومی ندارد اصولگرایان درباره عملکرد احمدی نژاد پاسخگو باشند!»
این چهره سیاسی اصولگرا در مورد بهره گرفتن از چهره های جدید در انتخابات هشدار می دهد و می گوید؛ «چهره های جدید، خوب هستند اما این ریسک وجود دارد که چهره های جدید نتوانند کشور را در این شرایط سخت اداره کنند.»
اصولگرایان و تعدد شوراهای اتحادآفرین
شوراهای اتحادآفرین اصولگرایان گرچه هر دو از تفرقه پرهیز و بر اتحاد تاکید دارند اما به همان میزان هم هریک خود را لایق‌تر از دیگری برای به دست گرفتن سازوکار انتخابات آینده می‌دانند، شورای وحدت با اتکا به جامعتین و شورای ائتلاف با تکیه بر تجربه انتخابات مجلس یازدهم.
ایرنا می‌نویسد: تحرکات انتخاباتی اصولگرایان با برگزاری همایش‌ها و اظهارنظرها درباره سازوکارهای انتخاباتی بیشتر از گذشته دنبال می‌شود. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یا همان شانا، تشکلی که گرچه به سختی و در دقایق آخر، اما سرانجام به فهرستی واحد از نامزدها برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دست یافت، برای انتخابات پیش رو با اتکا به چنین تجربه‌ای خود را محق می‌داند که نامزد ریاست جمهوری آینده را هم خود معرفی کند.
در کنار این تشکل اما جامعه روحانیت مبارز این بار نظاره نشستن به انتخابات را رها کرده و در پی تاثیرگذاری بیشتر است. شورای تازه تشکیل اصولگرایی که نام شورای وحدت به خود گرفته تازه‌ترین تلاش این تشکل برای به دست گرفتن سازوکار انتخاباتی اصولگرایان است. این دو تلاش اما چگونه با یکدیگر ادغام شده و انتخابات را سامان خواهد داد هنوز مشخص نیست. برای این ائتلاف و آنگونه که برخی چهره‌های اصولگرا معتقدند، جریان راست سیاسی یا باید بر سر یک گزینه به وحدت برسند یا ابتدا به وحدت رسیده و گزینه خود را انتخاب و معرفی کنند. گرچه برای قضاوت زود است اما با تحلیل برخی اظهارات این روزها می‌توان امید داشت که اصولگرایان مصداقی بیابند که از جبهه پایداری تا نواصولگرایان، از بهاریون تا سنتی‌ها را راضی به اتحاد بر سر نام خود کند.
لاریجانی یا ظریف کدام گزینه اصلاح طلبان است؟
هرچند محمدجواد ظریف بارها اعلام کرده است در انتخابات 1400 شرکت نخواهد کرد، اما باز هم برخی گروه‌های سیاسی اصلاح طلب همچنان امیدوار هستند تا شاید ظریف بنا به مصلحت شرایط بین‌المللی و با استقبال مردم در کارزار انتخاباتی حضور پیدا کند.
از سوی دیگر علی لاریجانی به عنوان یک اصولگرای معتدل به عنوان گزینه احتمالی برخی جریان های اصلاح طلب به حساب می آید. هرچند برخی فعالان سیاسی این امر را بعید می دانند.
محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر در گفت‌وگو با جماران با بیان اینکه با حضور نامزد نظامی در انتخابات۱۴۰۰ رقابت جدی‌تری را شاهد خواهیم بود، گفت: ۵ یا ۶ داوطلب با پیشینه نظامی اعلام حضور کرده‌اند و به این راحتی از فضای قدرت کنار نمی‌روند. درباره نامزد نیابتی هم باید گفت که جریان اصلاحات در انتخابات موقعیت حضور در فضای انتخاباتی و امکان انجام یک بازی مستقل را نداشتند و از مهره خارج از اصلاحات حمایت کردند. اما در این دوره هیچ جریانی حاضر نیست از این ایده حمایت کند. بنابراین انتخابات آینده دوقطبی نیست و چند وجهی است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: قطعا در این دوره اصلاح طلبان روندی که در ۹۲ انجام دادند را تکرار نخواهند کرد و رویکردی و استراتژی که از آن به عنوان «رحم اجاره‌ای» یاد می‌شود را در دستور کار نخواهند داشت، از طرفی ویژگی‌ها و کاراکتر سیاسی علی لاریجانی در این دوره رای نمی‌آورد و شانس زیادی برای انتخاب شدن ندارد و انتخاب او از سوی جناح اصلاح‌طلب بعید است.
کارگزاران و نگاه به جهانگیری یا هاشمی
وی درباره نگاه‌های انتخاباتی متفاوت در حزب کارگزاران سازندگی ایران، عنوان کرد: در این حزب بخشی به اسحاق جهانگیری تمایل دارند و گروهی هم معتقدند محسن هاشمی می‌تواند نامزد مطلوب آنها باشد و حتی عده‌ای از آنها در فکر حمایت از گزینه‌ای خارج از حزب هستند. این رفتار در حزب کارگزاران سابقه داشته است. در انتخابات ۸۸ بخشی از کارگزاران طرفدار نخست وزیر دوران جنگ بودند اما دبیر کل حزب در ستاد انتخاباتی شیخ اصلاحات مستقر بود.
حق شناس درباره تاثیر پیروزی جو بایدن بر انتخابات ایران، بیان کرد: «نخستین بار است که نتیجه انتخابات آمریکا اثرات جدی بر انتخابات ما را خواهد داشت. ایران سومین کشور بودند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می‌کرد و چرا این انتخابات برای مردم ایران حساس بود؟
عضو شورای شهر تهران افزود: به نظر می‌رسد امروز روابط بین‌الملل و مناسبات جهانی در مقایسه با گذشته اثرات مستقیم‌تر، جدی‌تر و ملموس‌تری بر معادلات دولت‌ها و ملت‌ها دارد. امروز نمی‌توان گفت که حضور چهره یا قدرتی در یک کشور دیگر، اثری بر فضای سیاسی و نوع روابط و نگاه مردم در کشور دیگر ندارد. اینکه چه کسی در عراق، ترکیه یا روسیه امورات را اداره می‌کند، اثرات جدی و مستقیمی‌ روی فضای سیاست و اقتصاد و فضاهای ارتباطی کشورهای دیگر دارد.»
درنهایت اما باید گفت که گزینه های مطرح شده از سوی هر دو جناح همچنان نتوانسته شاخک های افکار عمومی برای اقبال و شرکت موثر در انتخابات را تیز کند. به نظر می‌رسد معادلات انتخابات 1400 با سایر رای گیری‌ها متفاوت‌تر باشد کما اینکه رای سلبی این بار شاید از مدار تجلی مردم خارج شده است. هرچند هنوز هیچ برنامه ایجابی محکمی از سوی هیچ حزب و شخصی ارائه نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
ماجرای ابتلای دو پرسپولیسی به کرونا داستان برنامه دردسرساز دربی برای میناوند و انصاریان محمدعلی وکیلی صندلی رئیس جمهوری چند؟ چرا حواشی برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما تمامی ندارد؟ سرانجام خانه‌نشینی کاربلدها! بخشنامه ای که معتل مانده است پیمانکاران شهرداری، مشتریان زباله های کودکان کار سخنان تند جهان بزرگی علیه روحانی با واکنش‌هایی همراه بود ماجرای یک توهین عجیب در شبکه فرهیخته 4 تعدد کاندیداهای احتمالی هم نتوانسته شور انتخاباتی ایجاد کند انفعال جریان های سیاسی در فضای سرد انتخاباتی از کاهش نرخ دلار تا ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو بایدن چرخ خودروسازان را پنچر کرد؟! رئیس قوه قضائیه: آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند چرا تندروهای خارجی از اقدامات بایدن هراس دارند؟ مسیر مبهم بازگشت به برجام روابط عمومی قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه اعلام کرد دستگیری تروریست عامل شهادت افسر راهنمایی و رانندگی در روانسر لذت زایدالوصف ساخت واکسن کرونا فلاحت‌پیشه: وقت را تلف نکنیم؛ دنیا دیپلماسی را برای ایران انتخاب کرده است