گره‌هایی که سخت باز می شوند ۱۰۰ روز دشوار بایدن

«جو بایدن» با توجه به بحران‌های متعدد در سیاست داخلی و خارجی آمریکا و اولویت‌هایی که برای روزهای نخست ریاست‌جمهوری‌اش در نظر گرفته شده، ۱۰۰ روز دشوار را پیش رو خواهد داشت.
به گزارش ایرنا 100 روز نخست ریاست جمهوری «جو بایدن» تعیین کننده اعلام شده است. رئیس جمهوری ایالات متحده با توجه به بحران‌های سخت در داخل و خارج، برنامه‌های متعددی را برای چند ماه اول زمامداری‌اش در کاخ سفید دارد و این در حالی است که وی شماری از تصمیمات بسیار مهم را باید در همان روز اول اتخاذ کند.
خبرگزاری آلمانی د.پ.آ. نوشت: بایدن در شرایطی بحرانی ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده گرفته است. در زمانی هک همه‌گیری کرونا لجام گسیخته‌تر شده و اقتصاد آمریکا به شدت آسیب دیده است. در پس زمینه ماجرا، تحولات اقلیمی در حال بدتر شدن است. پس از چهار سال دوره دونالد ترامپ ، بایدن همچنین باید به سرعت تصمیمات متعدد قبلی او را لغو کند. مهم‌ترین برنامه‌های بایدن در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری اش از این قرار است:
مقابله با کرونا


در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، بایدن سه هدف اصلی را برای این مسیر اعلام کرده است: اکثر مدارس باید بتوانند در مهلت مقرر دوباره بازگشایی شوند. او از همه آمریکایی‌ها می خواهد که در این مدت ماسک بزنند و این مسئله را هر کجا که دولت فدرال الزامی کرده مثلا در ساختمان‌های دولتی‌، قطارها یا هواپیماها رعایت کنند. بیش از همه او می‌خواهد اطمینان حاصل کند که حداقل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تا پایان ۱۰۰ روز زده می‌شود.
تاکنون واکسیناسیون جمعیت آمریکا به کندی انجام شده است. بایدن می خواهد سرعت آن را سریع افزایش دهد. آژانس حمایت از جامعه مدنی ایالات متحده باید به ایجاد مراکز واکسیناسیون کمک کند. ایستگاه های واکسیناسیون سیار برای مناطق دور افتاده در نظر گرفته شده اند. داروخانه های کشور برای انجام واکسن ها مورد استفاده قرار می گیرند.
براساس توصیه نامه بایدن ، اکنون ایالت ها باید به سایر گروه های شغلی پرخطر و شهروندان ۶۵ سال به بالا اجازه دهند که واکسن بزنند و روند واکسیناسیون مطابق با لیست های اولویت دار طی شود. بایدن در عین حال با افزایش اطلاع رسانی، می خواهد آگاهی و اعتماد به واکسن را در بین مردم ایجاد کند.
در ادامه بایدن قول داده است که ایالات متحده به سرعت به طور رسمی به سازمان بهداشت جهانی بپیوندد، سازمانی که ترامپ همکاری با آن را در اواسط همه گیری خاتمه داده بود.
نجات اقتصاد
پیامدهای بحران کرونا برای اقتصاد ایالات متحده بسیار زیانبار بوده است. برای متوقف کردن این روند، بایدن می خواهد اقدام بعدی را با بسته های محرک بزرگ مالی انجام دهد. به این منظور بسته ۱.۹ تریلیون دلاری در نظر گرفته شده است که شامل پرداخت مستقیم سرانه ۱۴۰۰ دلار به شهروندان ، کمک های اضافی برای مشاغل کوچک و حمایت بیشتر از بیکاران است. بودجه برنامه های بایدن برای مبارزه با همه گیری از جمله واکسیناسیون سراسری، آزمایش های بیشتر کرونا یا اقدامات احتیاطی در مدارس نیز از این محل تامین می شود. بایدن هنگام ارائه این طرح گفت ، هزینه ها برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت به اقتصاد ضروری است.
در گام دوم، بایدن می‌خواهد از طریق یک برنامه سرمایه گذاری و در درجه اول از طریق سرمایه گذاری در زیرساخت‌های کشور‌، پول را به اقتصاد آمریکا تزریق کند. او می‌خواهد طرح توجیهی این کار را در ۱۰۰ روز اول تا ماه فوریه (بهمن ماه) ارائه دهد. اجرای چنین طرح بزرگی به احتمال زیاد کل دوره کاری او به طول می انجامد.
گره های سیاست خارجی
بایدن از زمان پیروزی در انتخابات بارها یک پیام را تکرار کرده است: بازگشت آمریکا. ترامپ در طول دوره زمامداری خود چندین بار متحدان سنتی ایالات متحده مانند آلمان را آزرده است و وی می خواهد اتحاد ایالات متحده را احیا و نقش دیپلماسی را تقویت کند. بلافاصله پس از روی کار آمدن بایدن می خواهد متحدان ناتو را فرا‌ بخواند و به آنها بگوید که می توانند دوباره روی ایالات متحده حساب کنند. حداقل این چیزی است که وی در تابستان گذشته قول داد. در پاسخ نیز، آنگلا مرکل صدراعظم پیش از این به بایدن قول داده که روابط خود را با واشنگتن بهبود بخشیده و از نزدیک با دولت او همکاری کند.
برقراری تماس با متحدان در مقایسه با سایر چالش های سیاست خارجی برای بایدن آسانتر است. مسئله پیچیده‌ای که او با آن روبه‌رو است یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا مذاکرات سریع برای تمدید آخرین پیمان مهم خلع سلاح هسته ای بین واشنگتن و مسکو انجام خواهد شد؟ برای این کار زمان زیادی باقی نمانده است چرا که معاهده «نیو استارت» در ابتدای فوریه منقضی می شود. بایدن از تمدید صحبت کرده و این پیمان را اساس توافق نامه‌های جدید کنترل تسلیحاتی می داند.
علاوه بر این بایدن پس از روی کار آمدن می‌تواند مسیر آتی سیاست آمریکا را با توجه به کاهش نظامیان این کشور در افغانستان اعلام کند. او نیز گفته است می‌خواهد مانند ترامپ که به تازگی تعداد نیروها را به چند هزار نفر کاهش داده است به جنگ های بی پایان در این کشور و خاورمیانه پایان دهد. اهداف بلند مدت بایدن نیز شامل خلع سلاح هسته ای کره شمالی و ایجاد زمینه ای برای بازگشت به توافق هسته ای بین المللی با ایران است.
تهدیدهای اقلیمی
بایدن باید سرعت تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد. وی این تغییرات را نه تنها تهدیدی برای امنیت ملی بلکه تهدیدی برای موجودیت کشورش می داند. بلافاصله پس از مراسم تحلیف او ایالات متحده را به توافق‌نامه پاریس بازگرداند. خروج از این معاهده توسط ترامپ در اوایل ماه نوامبر اجرایی شد. بایدن طی این 100 روز همچنین می خواهد اجلاس جهانی آب و هوا را تشکیل دهد و برای اهداف بلند پروازانه تر اقلیمی تلاش کند. در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ، بایدن جان کری وزیر خارجه سابق را به کار گرفته است. کری به عنوان نماینده ویژه در امور اقلیمی در شورای امنیت ملی کاخ سفید فعالیت خواهد کرد.
بایدن همچنین می‌خواهد شروع به لغو دستورات ترامپ کند که با آنها مقررات حفاظت از محیط زیست را تضعیف یا لغو کرده بود. در بلند مدت رئیس جمهور آینده می خواهد با توسعه زیرساخت‌های مدرن مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی، نوسازی میلیون ها ساختمان و گسترش انرژی پاک مشاغلی جدید در مقیاس گسترده ایجاد کند.
بحران مهاجرت
بایدن در سیاست مهاجرت به ویژه یک دوره سخت را دنبال کرد. وی می خواهد با عجله همه چیز را به حال اول برگرداند. به عنوان مثال وی اعلام کرده که منع ورود صادر شده توسط ترامپ از چندین کشور غالبا مسلمان را در اسرع وقت لغو خواهد کرد. وی همچنین می‌خواهد دستور ایجاد یک گروه ویژه برای پیوستن مجدد خانواده‌های مهاجران غیرقانونی را صادر کند که با دیوارکشی ترامپ در مرز مکزیک جدا شده و هنوز به آنها ملحق نشده اند.
بایدن همچنین قول داده که لایحه ای را برای تامین۷۰۰ هزار مهاجر جوان در برابر اخراج (داکا) به کنگره ارسال کند. این برنامه از زمان بایدن به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا در زمان باراک اوباما آغاز شد و دولت ترامپ سعی کرد به آن پایان دهد اما به دلیل مخالفت دیوان عالی آمریکا شکست خورد. هدف دیگر بایدن هموار سازی شرایط برای یازده میلیون ساکن بدون شهروندی ایالات متحده است. همچنین انتظار می رود تغییرات زیادی در قانون پناهندگی و سیاست مهاجرت در مرز با مکزیک رخ دهد.