طوفان شن در شرق

گروه ایران زمین - وزش باد و گرد و خاک که از روز پنجشنبه بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان و شرق کرمان را فرا گرفت وضعیت آلودگی در  20 شهر و 1000 روستا  در سیستان و بلوچستان و ریگان و جازموریان در شرق کرمان  را در سطح خطرناک قرار داد .باد و گردوغبار 20 شهر و بیش از 1000 روستای سیستان و بلوچستان را فرا گرفت.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با «ایران» گفت: در 48 ساعت گذشته طوفان گردوخاک با سرعت 104 کیلومتر بر ساعت زابل در شمال سیستان و بلوچستان را درنوردید و همزمان یک توده گردوغبار گسترده از نواحی مرکزی کشور به سوی شهرهای مختلف استان روانه شد که حداقل 20 شهر و 1000 روستا را دربرگرفت.
محسن حیدری افزود: نفوذ گردوغبار گسترده به زاهدان بیشینه ساعتی ذرات غبار در هوای این شهر را به 2726 میکروگرم بر مترمکعب معادل 17.8 برابر حد مجاز رساند. وی ادامه داد: این گردوغبار شعاع دید افقی در اکثر شهرهای استان را به شدت کاهش داده است به طوریکه دید افقی در شهرهای زابل، خاش، راسک، سراوان و زاهدان به محدوده هزار متر رسید. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر سرمای هوا و یخبندان شبانه مهمترین پدیده جوی استان است به طوریکه فقط در 48 ساعت گذشته کمینه دمای زاهدان 17 درجه سلسیوس سردتر شده است. او با اشاره به شروع یخبندان شبانه در سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر زاهدان، روند کاهش دما در اکثر شهرهای استان اتفاق افتاده است و در 24 ساعت گذشته  در هشت شهر استان یخبندان شبانه  روی داده است. مدیرکل هواشناسی سیستان و  بلوچستان ادامه داد:  بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی، پیش بینی می شود یخبندان شبانه و سرمای هوا همچنان در استان بویژه نیمه شمالی استان ادامه داشته باشد. حیدری گفت: توصیه می شود فعالین بخش کشاورزی استان اقدامات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی نظیر تهیه سوخت مورد نیاز، کنترل دمای گلخانه ها و مرغداری ها و... را در  دستور کار قرار دهند.
هوا به شرایط تنفسی خطرناک رسید


بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست شاخص کیفیت هوا در شهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار ۵۰۰ واحد و در کوه خواجه در شهرستان هامون نیز این شاخص به ۳۵۲ واحد رسید؛ شرایطی که بر اساس راهنمای کیفیت هوای این سامانه، در شرایط خطرناک قرار دارد و مردم نباید هیچ فعالیتی در خارج از منزل داشته باشند. بر اساس گزارش‌های مردمی و مسئولان محلی استان کرمان، شدت وزش باد در مسیرهای ارتباطی مشترک سیستان و بلوچستان با این استان به حدی بود که مسیر زاهدان-کرمان برای ساعاتی بسته شد. سامانه پایش کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که ساعت ۱۰:۰۰ روز جمعه میزان آلاینده ۱۰ میکرون ذرات معلق در هوای زابل حداقل به ۵۰۰ واحد معادل ۳.۲ برابر حد مجاز رسید و شرایط کیفی هوا را برای تمام گروه‌های سنی «خطرناک» کرد. در شرایط خطرناک، شاخص کیفیت هوا با رنگ قرمز تیره نمایش داده می‌شود و همه افراد جامعه باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند.  بر اساس استانداردهای اعلامی سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوا به ۶ دسته تقسیم بندی می‌شود که از نظر بهداشتی ۲ دسته آن پاک و سالم و چهار دسته دیگر نشان دهنده درجات مختلف هوای ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک است.
خسارت سرما و طوفان  کشاورزان سیستان و بلوچستان
کشاورزان سیستان و بلوچستان هم مانند همسایگان خود در کرمان از خسارت های سرما زدگی و همچنین طوفان گردو خاک بی نصیب نماندند. معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت: حدود ۶۰ میلیارد تومان در دی سال جاری به اراضی زراعی و باغی(کشاورزی) این استان در اثر سرمازدگی خسارت وارد شده ‌است.
روح الله سرگزی با بیان اینکه با وجود توده هوای  سرد و وزش باد در دی سال جاری شاهد سرمای کم‌سابقه در سیستان و بلوچستان بودیم اظهارداشت: در بحث طوفان 2 روز اخیر به دلیل اینکه مدت زیادی از آن نگذشته، خسارات ناشی از آن هنوز جمع‌بندی و اعلام نشده است.
وی با اشاره به عوارض طوفان‌های
 ۲ روز اخیر در سیستان و بلوچستان افزود: در اثر این طوفان‌ها، ۱۳۵ نفر به مراکز بهداشتی درمانی با علائم اختلال تنفسی مراجعه کردند که ۱۴ نفر بستری و ۱۲۱ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.  وی با اشاره به اینکه براساس آمار هواشناسی در سال گذشته تعداد ۵۹ روز باد با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت بوده که این میزان در سال جاری تا پایان دی و اول بهمن ۳۰ روز بوده تصریح کرد: از این ۳۰ روز ۲ روز دید افقی زیر یکهزار متر بوده است. سرگزی افزود: سعی مدیریت بحران بر این بوده که دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار برنامه‌های کنترل وضعیت نابهنجار گردو غبار را در دستور کار قرار دهند و اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت برای این موضوع تهیه و اجرایی کنند.

برش
طوفان شن مزارع شرق کرمان را دفن کرد

گروه ایران زمین - سیل، سرمازدگی و طوفان شن؛ اینها دشمنان هرساله کشاورزان جنوب و شرق کرمان هستند. هفته گذشته سرما زدگی بیش از 1500 میلیارد تومان به کشاورزان جنوب کرمان خسارت زد و این هفته طوفان شن به سراغ کشاورزان جازموریان و ریگان در شرق کرمان آمد و همه دسترنج آنان را دفن کرد. ریگان حالا به‌دلیل وجود کویر لوت، کاهش رطوبت و تغییرات اقلیمی به کانون ریزگردها در استان کرمان تبدیل شده است.
به‌ گفته مرجان شاکری مدیرکل محیط‌ زیست استان کرمان، خشکسالی یکی از دلایل اصلی افزایش کانون‌های شنی در شهرستان ریگان است و در منطقه جازموریان نیز به‌دلیل خشک شدن این باتلاق و بستر خشک منطقه مستعد بروز طوفان شن و ریزگرد است. وی تصریح کرد: حل مشکل ریزگردها در شرق استان کرمان به همت مدیران در سطح استان و ملی نیاز دارد.
اشک کشاورزان در مزارع دفن شده
امسال با همه سال‌ها فرق دارد. جوانان و کشاورزان شرق کرمان با مشقت فراوان بذر، کود و پلاستیک را با قیمت‌های گزاف خریداری کردند. همه سختی‌های کشت را پشت سر گذاشتند به امید اینکه با فروش محصولات کشاورزی‌شان اندک سرمایه‌ای را برای فصل جدید زندگی‌شان پس‌انداز کنند. اما اکنون نه تنها همه زحمات آنها با طوفان شن روز گذشته به باد رفت بلکه علاوه بر اینکه نانی عایدشان نشد، بدهکار هم شدند و به قول خودشان زخم دلشان تازه شد و شرمندگی‌شان پیش طلبکاران و خانواده‌شان شروع دوباره‌ای از سر گرفت.
 به‌ گزارش ایسنا، «رضا هاشمی» از جوانان اهل جازموریان از خسارات طوفان شن که همه دسترنج کشاورزان را بر باد داد اینچنین گفت: از بین هزاران کشاورز فقط تعداد اندکی با پول خودشان کشاورزی کردند و بقیه مردم و جوانان یا از بانک وام گرفتند، یا قرض کردند یا طلای همسر و فرزندانشان و وسیله نقلیه‌شان را فروختند و خرج کشاورزی کردند.
«ایمان سابقی» نیز از اهالی جازموریان در این باره گفت: صدها هکتار نهالکاری در دشت دوکم انجام شده که متأسفانه یک سال است رها شده‌اند و هزینه کشت و آماده‌سازی آنها نیز بی‌نتیجه است زیرا اصلی‌ترین منطقه وزش باد و دروازه طوفان جایی است که متأسفانه جنگلکاری‌ها در حال نابودی هستند و کسی توجهی ندارد که قبلاً نهالکاری شده اما رها شده‌اند.  یکی دیگر از کشاورزان جازموریان نیز گفت: از دو هکتار محصولی که کشت کرده‌ام، چیزی باقی نمانده و همه چیز خراب شده و از زندگی و دسترنج ما چیزی روی زمین نیست و همه دفن شدند.
کشاورز دیگری از روستای نقصان جازموریان گفت: 200 هکتار کشاورزی در این روستا شامل سیب زمینی، گوجه، هندوانه و خیار نابود شدند و دیگر چیزی برایمان نمانده است.
«محمود قانعی فر» فرماندار شهرستان رودبار جنوب با اشاره به خسارت سنگین سرما و طوفان به مزارع کشاورزی در جازموریان گفت: از ساعات اولیه از بخشی از مزارعی که بر اثر طوفان شن خسارت دیده‌اند بازدید کردم اما وسعت خسارت زیاد است. وی از خسارت 200 میلیارد تومانی طوفان شن به بخش کشاورزی شهرستان خبرداد و افزود: گزارش مفصلی از وضعیت خسارات به استانداری، مدیریت بحران استان و کشور ارسال کردیم اما هنوز این میزان خسارت تغییر می‌کند.
 وی بیشترین میزان خسارات را بخش جازموریان و زهکلوت عنوان کرد.  «سعید برخوری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: طوفان سوم بهمن ماه بیش از 200 میلیارد تومان به کشاورزان جازموریان خسارت زده است.
 وی کانون بحران طوفان شن را زهکلوت اعلام کرد و افزود: بعد از جمع‌بندی نهایی خسارات، گزارش کامل را به مدیریت بحران استان که زیرمجموعه معاونت عمرانی استانداری است، ارسال می‌کنیم که در نهایت توسط ستاد بحران بررسی می‌شود و به وسیله سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار می‌شود.