پروتکل‌های بهداشتی تا 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت

باوجود هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به‌ خطر موج جدید شیوع بیماری و در حالی که تلاش‌ها درباره انجام واکسیناسیون کرونا از ماه جاری همچنان ادامه دارد، مسئولان ستاد مدیریت کرونا در تهران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی استان‌ها از نشانه‌های افزایش شیوع بیماری کرونا با شیب ملایم در مراکز درمانی کشور خبر می‌دهند. افزایش موج سفرها به‌ویژه به جزایر جنوبی کشور و رشد 47 درصدی تردد‌ها نسبت به یک ماه اخیر بعد از کاهش محدودیت‌ها وضعیت بسیاری از شهرها را با هشدار روند صعودی ابتلا در روزهای آینده مواجه کرده است. همزمان با کاهش آمار مرگ و میر و موارد بستری کرونایی و تغییر رنگ شهرها بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش تجمعات و ترددها نیز از سوی شهروندان شدت گرفته است. آن‌طور که اعضای کمیته‌های علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند؛ نشانه‌های افزایش شیوع کرونا را از همین حالا هم می‌شود در تهران و اغلب استان‌های کشور دید به‌گونه‌ای که بر اساس آخرین ارزیابی‌های وزارت بهداشت در برخی استان‌ها میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و این زنگ خطر به قدری جدی است که نگرانی‌ها از شروع موج چهارم پیش از پایان موج سوم به دغدغه اصلی مسئولان بدل شده است. تخمین زده می‌شود در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰ هزار مرگ جدید رخ می‌دهد و ۱۰ هزار خانواده داغدار می‌شود. از سوی دیگر مردم عنوان می‌کنند که از ماندن در خانه خسته شده‌اند و بسیاری هم دغدغه اقتصادی دارند با این حال و بنا به‌ گفته متخصصان حوزه سلامت اگر مقررات، جریمه و محدودیت‌های کرونایی نباشد، کمتر کسی در خانه می‌ماند.
 واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است
رئیس‌جمهوری، کاهش آمار فوتی‌ها را به‌دنبال تلاش و همکاری همگانی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کارنامه غرورآفرینی برای ملت و دولت ایران در روند مقابله با بیماری کرونا دانست و در عین حال، بر ضرورت تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از موج جدید شیوع بیماری در کشور تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: موج جدید بیماری کرونا در کشور، به معنای تعطیلی بخشی از کسب و کارها، ایجاد مشکلات جدید در جامعه و اخلال در انجام خدمات‌رسانی به مردم است و باید با تشدید نظارت‌ها و تلاشی همگانی بکوشیم کشور با موج جدید این بیماری مواجه نشود. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه آمار دورقمی فوت عزیزانمان، آمار کمی نیست و باید روند کاهشی این آمار تداوم یابد، گفت: در شماری از استان‌ها روند کاهشی آمار بیماران و فوتی‌ها متوقف و در برخی موارد نیز شاهد افزایش بیماران و بویژه ابتلای جوانان و نوجوانان هستیم که این باعث نگرانی است و همه باید به دقت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.  روحانی تصریح کرد: نباید به‌خاطر کاهشی شدن مرگ و میرها، مسیر عادی‌سازی در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی انجام شود چرا که همچنان این نگرانی وجود دارد که مجدداً شاهد روند صعودی این بیماری باشیم و چنانچه مراقبت نکنیم ممکن است با ویروس جهش‌یافته مواجه شویم.


رئیس‌جمهوری گفت: حداقل باید در پنج تا شش ماه آینده با دقت مراعات پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا روند واکسیناسیون انجام شود. دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها، گفت: صرفاً بیان تذکر و مطلب در رسانه‌ها کفایت نمی‌کند و بایست بخش نظارتی را هم تشدید کرد و در این راستا از طریق اپلیکیشن‌ها می‌توان نظارت‌ها را در خصوص رفت و آمدها و ترددها تشدید کرد. همچنان که قرارگاه هم می‌تواند با اپلیکیشن‌های موجود سفرهای بین شهری مبتلایان به بیماری را کنترل کند و این کار ضروری و لازم است.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: از مجموع گزارش چنین احساس می‌شود که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده است بلکه برعکس بیماری‌زایی، سرایت و خطر آن بیشتر هم شده است و چنانچه کوچک‌ترین غفلت و اهمالی برای چند روز انجام شود، شاهد موج دیگری خواهیم بود.  روحانی تأکید کرد: برای اینکه ویروس جدید از اروپا و آفریقا به کشور وارد نشود، لازم است فرودگاه‌ها و همه مبادی ورودی کشور به دقت کنترل شود تا ویروس جدید وارد کشور نشود. رئیس‌جمهوری گفت: همچنان باید با قاطعیت از تجمع‌ها و تردد‌های غیرضرور جلوگیری شود و هیچ‌چیز نباید ما را از این کار باز دارد، چرا که یک وظیفه قانونی، ملی و شرعی است.  روحانی با بیان اینکه در زمینه واکسن‌های داخلی و خارجی اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار داشت: در زمینه واکسن داخلی، اوایل سال آینده سه واکسن برکت، رازی و پاستور را خواهیم داشت و در خصوص واکسن خارجی تا پایان امسال غیر از سهمیه واکسن کواکس، در تلاش هستیم از جاهای دیگر هم تهیه کنیم و تمام تلاش‌ها بر این است که در ماه جاری واکسیناسیون در کشور انجام شود.
بازنگری در محدودیت‌های کرونایی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط کشور طی هفته گذشته و مشخص شدن تأثیر این عدم رعایت طی روزهای آتی، در عین حال گفت: این هفته احتمالاً جلسات دیگری در ستاد داریم درباره بازنگری پروتکل‌ها و محدودیت‌ها صحبت می‌کنیم زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب تر، شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم.  علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه هم اکنون از نظر وضعیت کرونا ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم، گفت: این موضوع نشانه این است که تا حدی وضعیت بهتر شده است اما افزایش ترددها، افزایش موارد ابتلای سرپایی و عادی انگاری مردم در برخی شهرها نگران کننده است. وی ادامه داد: با این وجود تذکر جدی می‌دهم زیرا در برخی از مناطق کشور عدم رعایت پروتکل‌ها را در هفته گذشته شاهد بودیم. موارد متعددی گزارش از عدم رعایت پروتکل‌ها از شهرهای مختلف داشتیم. یکی از شهرها کاشان بود که تذکر داده شد و امیدواریم پروتکل‌ها سختگیرانه اجرا و جبران شود.
وی افزود: یکی از نگرانی‌ها رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است که ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است این وضعیت نگران کننده است. هرگونه عدم رعایت پروتکل، وضعیت را بر می‌گرداند. رئیسی با بیان اینکه ویروس جدید جوانترها را درگیر می‌کند، تأکید کرد: خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. برعکس، ویروس در سطح دنیا نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی‌تر شده است. می‌دانیم ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد. جوانان را بیشتر درگیر می‌کند. قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان به ویروس جدید نیز بیشتر است.