خبره‌های تکواندو لباس ایرانی را تأیید می‌کنند

سرویس ورزش جوان آنلاین: در روز‌هایی که تحریم مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده حمایت از تولیدات داخلی ضرورت بیشتری دارد. اینکه یک شرکت داخلی در اوج بحران اقتصادی ناشی از کرونا همچنان روی پای خود بایستد و دست از تلاش نکشد شایسته تقدیر و حمایت مسئولان است. شروع دوباره لیگ برتر تکواندو با یک اتفاق خوش و امیدوار‌کننده همراه بود؛ رونمایی از اولین لباس ایرانی تکواندو. به همت یک تولید‌کننده ایرانی که اعضای آن را جوانانی خوش‌فکر و خلاق تشکیل می‌دهند هوگوپوشان از این پس می‌توانند لباس‌های وطنی را با کیفیتی مشابه برند‌های خارجی به تن کنند. اگرچه تولیدکنندگان داخلی همواره از عدم حمایت دولت گلایه دارند، اما شرکت تکواندو استار با تکیه بر توانایی‌های جوان ایرانی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌رغم همه مشکلات و ناملایمتی‌ها همچنان به اهداف بزرگ‌تر خود می‌اندیشد. علیرضا قلی‌پور مدیر این شرکت در گفتگو با «جوان» پروسه دشوار تولید لباس ایرانی تکواندو را تشریح کرد.

رونمایی از لباس ایرانی تکواندو اتفاق بزرگی بود. چطور به فکر تولید این لباس افتادید؟
قبلاً تکواندوکار بودم و به این رشته عرق دارم. از دو، سه سال پیش شروع به واردات لوازم و تجهیزات تکواندو کردیم. برند‌های خارجی را در شعب مختلف‌مان به فروش می‌رساندیم. اما رفته رفته واردات البسه و لوازم تخصصی تکواندو به شدت محدود شد آن‌هم با قیمت بسیار بالا. با یک تیم کاملاً جوان با میانگین سنی ۲۵ سال کارمان برای طراحی لباس و لوازم استاندارد و حرفه‌ای تکواندو را آغاز کردیم. برای ساخت تجهیزات در فاز حرفه‌ای تخصصی همه ابعادش چه از نظر وزن، متریال، قابلیت‌های استفاده و... باید حساب شده باشد. در رشته تکواندو مهم‌ترین مسئله بحث لباس است و قیمت لباس‌های این رشته با برند‌های شناخته شده‌ای، چون آدیداس و دی‌دو با در نظر گرفتن افزایش نرخ دلار به ۳ میلیون تومان نیز می‌رسد. تازه این قیمت قدیم است و اگر الان خرید جدید انجام دهیم قیمت یک‌دست لباس خارجی به مراتب بالاتر از این خواهد بود. به همین خاطر به فکر طراحی اولین لباس فایتر ایرانی با پارچه سبک، انعطاف‌پذیر و راحت و با دوختی حرفه‌ای افتادیم و اتود اولیه آن را زدیم. برای تست آن بحث ملی مطرح بود و می‌بایست تأیید فنی فدراسیون را می‌گرفت.


برای گرفتن تأییدیه فنی چه مراحلی را طی کردید؟
این لباس‌ها برای تولید به سه کارگاه مختلف می‌رود و ۲۷ تکه آن پس از گذراندن پروسه‌ای پیچیده به هم متصل می‌شوند. در واقع کار ساده‌ای نیست و هر خیاطی توانایی دوخت آن را ندارد. برای گرفتن تأییدیه فنی اسفندماه سال گذشته لباس‌ها را به ملی‌پوشان تکواندو دادیم تا زیر نظر استاد عسگری سرمربی تیم ملی این لباس‌ها تست شوند. برای گرفتن تولید انبوه به اجازه کمیته فنی فدراسیون که شامل شش، هفت نفر است نیاز داشتیم. کمیته فنی لباس را از نظر ظاهر، کیفیت، دوخت، بسته‌بندی و قیمت آنالیز کرد و در نهایت تأییدیه صادر شد تا لباس استاندارد ایرانی با برند (TS (Taekwondo Star در لیگ برتر رونمایی شود. خوشبختانه استقبال خوبی از سوی اهالی تکواندو شده، قبلاً فقط تیم شهرداری ورامین از لباس ایرانی استفاده می‌کرد ولی حالا تیم‌های دیگر از جمله فرمانیه و مس کرمان نیز از این لباس استقبال کرده‌اند.   قیمت نهایی خرید لباس طراحی شده برای تکواندوکاران چقدر است؟
لباس تولیدی شرکت ما با بهترین کیفیت به قیمت ۵۸۰ هزار تومان در اختیار تکواندوکاران قرار دارد. ضمن اینکه این قیمت برای تیم‌های باشگاهی پایین‌تر است.
هدف‌تان از تولید البسه حرفه‌ای ورزشی چیست؟
هدف ما بزرگ کردن و معرفی برند ایرانی است. هستند دوستانی که لباس و تجهیزات تولید می‌کردند ولی به جای استفاده از برند خودشان مارک‌های خارجی را روی تولیدات خود می‌زدند! ولی شرکت ما این کار را نکرد. البته برند ما در بین اهالی تکواندو از قبل هم شناخته شده بود، اما برای رسیدن به این جایگاه و تولیدات تخصصی سرمایه عظیمی را گذاشتیم ولی کرونا همه چیز را نابود کرد. یک سال سخت را تحمل کردیم تا با لطف خدا حاصل تلاشمان رونمایی شد. قطعاً بزرگ‌ترین هدف یک تولیدکنننده داخلی معرفی برند خود در ایران است تا بدون مشکلاتی از جمله تحریم‌ها نیاز ورزشکاران را تأمین کند.
در بحث استفاده از تولیدات داخلی در ورزش موضوع کیفیت بسیار مهم است. محصول تولیدشده توسط شرکت شما قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را دارد؟
گرفتن تأییدیه اهمیت زیادی دارد؛ قطعاً همه از جمله سرمربی تیم ملی و اعضای کمیته فنی اشراف کامل روی البسه دارند. لباس تولیدی ما از مشابه برند‌های معتبر خارجی سبک‌تر است، دوختش مشابه یا حتی بهتر از دوخت لباس‌های آدیداس است و تمام قابلیت‌های لازم را در این لباس گنجانده‌ایم. این ادعای من نیست، می‌توانید از سرمربی تیم ملی، ملی‌پوشان المپیکی و اعضای تیم‌های باشگاهی بپرسید. تنها موضوع استفاده از پارچه وارداتی بوده و آن‌هم به خاطر محدودیت‌هایی است که در تولید پارچه در کشور وجود دارد. خیلی تلاش کردیم تا از پارچه‌های داخلی استفاده کنیم ولی تولید پارچه مورد نیازمان که باید نانو و ضدتعریق باشد سخت است و شرکت‌های نساجی به سرمایه هنگفتی برای این کار نیاز دارند. با این حال کار دوخت، برش‌ها و ظریف‌کاری‌ها در کارگاه خودمان انجام می‌شود.
شرکت شما خصوصی است. بخش خصوصی به مسئله بازگشت سرمایه و سوددهی توجه زیادی دارد. ریسک این سرمایه‌گذاری را چطور پذیرفتید؟‌
نمی‌خواهم شعاری صحبت کنم ولی باور کنید می‌خواستیم اثری ماندگار از خودمان به جا بگذاریم و همه بگویند یک تیم جوان این کار بزرگ را به سرانجام رساند. جدا از این مسئله در تولید انبوه بحث سوددهی را داریم. پارچه‌ها را سال گذشته خریدیم، اما به‌رغم افزایش قیمت و به خاطر اینکه پارچه را قبلاً خریداری کرده بودیم باز هم لباس‌ها را با همان قیمت قبل عرضه کرده‌ایم تا تکواندوکاران‌مان بتوانند از پس هزینه برآیند. سال قبل برای خرید پارچه البسه تکواندو ۴۵۰ میلیون تومان هزینه کردیم آن‌هم با قیمت دلار قدیم و با قیمت جدید بیش از یک میلیارد و نیم هزینه روی دستمان می‌گذاشت.
به عنوان یک تولید‌کننده داخلی، برای ادامه فعالیت با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟ چرا بقیه تولیدی‌ها رغبتی برای ادامه کار ندارند؟
برای ما مواد اولیه از همه چیز مهم‌تر است. برای تولید میت یا ضربه‌گیر‌ها از بازار خرید می‌کردیم ولی هفته بعد همان جنس دیگر پیدا نمی‌شد! محبور بودیم برای خرید جنس قبلی هزینه‌ای بسیار گزاف بپردازیم. دومین موضوع عدم حمایت‌های دولتی است؛ از ما حمایتی نمی‌کنند تا ذهنیت مردم را در مورد تولیدات داخلی و کیفیت آن‌ها تغییر دهیم. اصلی‌ترین کار در این بحث تبلیغات است که نیازمند هزینه‌های بسیار زیاد است. به همین خاطر بسیاری از تولید‌کنندگان وطنی به جای اینکه برند خودشان را روی محصولات درج کنند برند آدیداس یا دیگر برند‌های معروف را می‌زنند چراکه برای کسی اهمیتی ندارد، مردم ناآگاهانه از برند‌های خارجی استقبال می‌کنند و خیلی‌ها هم همین تولیدات داخلی را با قیمت‌های هنگفت به مردم می‌فروشند.
برای جلب حمایت‌های داخلی تلاش کردید؟
همه کار را خودمان پیش می‌بریم. حتی یک جلسه در وزارت صمت هم داشتیم و گفتیم کارمان را که شروع کردیم کرونا آمد و چک‌های سنگینی را با مبالغ بالا باید پاس می‌کردیم. برای گرفتن وام هم تلاش کردیم ولی با ارقام عجیب و غریب و سختی‌های زیادی مواجه شدیم که کلاً منصرف شدیم. با سختی زیاد چک‌ها را پاس کردیم. در این مدت تمام تمرکزمان روی بحث فضای مجازی بود. البته فدراسیون تکواندو در بحث تولید و رونمایی لباس تکواندو از ما حمایت کامل را داشت تا کار به سرانجام برسد.
تغییر نگرش مردم برای حمایت هرچه بیشتر از تولیدات باکیفیت داخلی چقدر زمان می‌برد؟
تبلیغات تأثیرگذار است و پشتیبانی از مشتری نیز نباید فراموش شود. هر مشتری که محصولات ما را می‌خرد از شرکت با آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا میزان رضایتشان را به ما اعلام کنند. در بانک اطلاعاتی ما همه نظرسنجی‌ها وجود دارد. ضمن اینکه بحث وارانتی (Warranty) را نیز در نظر گرفتیم یعنی مشتری اگر از محصول‌مان راضی نبود می‌تواند آن را برگرداند در حالی که کمتر تولیدی‌ای این کار را می‌کند. خلأ قیمت هم وجود دارد؛ تلاش کردیم که یک قیمت مناسب را در نظر بگیریم تا مشتری به ما اعتماد کند. الان دوستان از چین کالا وارد می‌کنند که محصولات ایرانی ارزان‌تر تمام می‌شود.
نیرو‌های کارگاه و گروه‌تان را چه افرادی تشکیل می‌دهند؟
در کشورمان خیاط‌های ماهر زیادی وجود دارد. در کشورمان محصولاتی تولید می‌شود که با تولیدات خارجی برابری می‌کند منتها برند خودشان را نمی‌زنند چراکه هم مردم با اسم خارجی آشنا هستند و هم اینکه شاید فروش بیشتری برایشان به همراه داشته باشد. توان تولید را داریم و از جا‌های مختلف کارگاه‌مان را تأیید کرده‌اند. خیاط‌ها و برشکارهای‌مان همه داخل کشور آموزش دیده‌اند. کارگاه گلدوزی‌مان در تهران است و برشکاری‌ها در کارگاه کرج انجام می‌شود.
تجهیزات تخصصی سایر رشته‌ها را نیز تولید می‌کنید؟
تولیدات تخصصی‌مان فقط در رشته تکواندو است. اما به بحث ورزش عمومی ورود کرده‌ایم، مثل تولید گرمکن و تیشرت.
به صادر کردن محصولات‌تان فکر کرده‌اید؟
بله، صادرات انجام شده. به کشورهایی، چون سوئد، عراق و افغانستان البسه‌مان را ارسال کرده‌ایم. منتها یک مشکل سر راه‌مان است و آن اینکه از این لباس‌ها در مسابقات رسمی نمی‌توان استفاده کرد. ضمن اینکه از داخل کشور برای شناخته شدن در سطح بین‌الملل انجام نمی‌شود.