واكسن كرونا در راه هست

آرمان ملي: ايران در آستانه واکسيناسيون عمومي کرونا قرار دارد و در حالي‌که مسئولان ستاد اجرايي فرمان امام از ساخت واکسن در ماه‌هاي آينده خبر مي‌دهد، زمزمه‌هاي ورود اولين محموله واکسن کرونا به گوش مي‌رسد. روز گذشته رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا اعلام کرد: «در ماه جاري واکسيناسيون کرونا در کشور آغاز مي‌شود.» دکتر روحاني تاکيد کرد که «تا وقتي واکسن داخلي آماده شود، واکسن خارجي يک ضرورت است. تا پايان سال جاري، يعني حدود سه ماه ديگر، ايران براي دريافت واکسن‌‌هاي خارجي به جز سبد کوواکس هم تلاش خواهد کرد.» همزمان و در صحبت‌هاي همسو، حسين کرمانپور مدير کل روابط عمومي سازمان نظام پزشکي گفت: «اين سازمان از دو سه هفته قبل براي خريد واکسن کرونا اقدام کرده و پيش بيني مي‌شود تا چند هفته آينده اگر همه همکاري کنند، نخستين محموله واکسن کرونا وارد شود.» اين درحالي است که هشت پروژه توليد واکسن نيز در کشور در حال انجام است که سه پروژه توليد واکسن در موسسه برکت ستاد اجرايي فرمان امام(ره)، انستيتو پاستور (‌با مشارکت کوبا) و موسسه سرم سازي رازي جلوتر از بقيه است و به فاز مطالعه انساني رسيده‌اند. وزارت بهداشت ايران پيش‌تر گفته بود که واکسيناسيون را در مرحله اول با واکسن‌هايي که مستقيم خريداري مي‌کند و در مرحله دوم از طريق واکسن‌هاي سبد کوواکس آغاز مي‌کند. اما اينطور که از سخنان رئيس جمهور به نظر مي‌آيد، اين برنامه تغيير کرده و قرار است اول واکسن‌هاي سبد کوواکس به ايران برسد. همچنين اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود که کشور ما 16 ميليون و 800 هزار دوز واکسن از کوواکس به مبلغ بيش از 50 ميليون دلار، خريداري و پول آن را پرداخت کرده که طبق توافق اوليه به زودي تحويل خواهد گرفت. اما محصولات فعلي سبد کوواکس عمدتا توليد شرکت‌هاي آمريکايي و بريتانيايي و چندمليتي است که رهبر معظم انقلاب با واردات اين واکسن مخالفت کرده‌اند. حميدرضا جمشيدي، دبير ستاد ملي مقابله با کرونا به فارس گفته است: «خريد از دو کشور چين و هند از ساير گرينه‌ها محتمل‌تر خواهد بود.» او همچنين تاکيد کرده: «در صورتي که واکسن‌هاي توليد شده در هند يا چين داراي دانش فني انگليسي باشند، مشروط برآنکه اين دو کشور آن را تأييد و به مردم خودشان تزريق و تست کرده باشند، ايران حاضر به خريد آنها خواهد بود اما به هيچ عنوان به طور مستقيم از انگليس واکسن خريداري نخواهيم کرد.» او همچنين ادامه داد: «اولويت‌بندي واردات واکسن توصيه خود کوواکس به کشورها بوده است و به همين خاطر ما نيز از همان ابتدا خريد فايزر را انتخاب نکرديم.» جمشيدي دليل نخريدن واکسن آمريکايي کرونا را به غير از اظهارات مسئولان درباره عوارض آن، «بدعهدي و غيرقابل اعتماد بودن آمريکايي‌ها» اعلام کرد.
ايران موش آزمايشگاهي نشد
جمشيدي به علت شروع واکسيناسيون در برخي کشورهاي منطقه و همسايه اشاره کرد و گفت: کشورهاي سازنده واکسن مثل چين، هند، انگليس، آمريکا و... از مدت‌ها قبل، به ساير کشورها پيشنهاد داده بودند اگر کشوري متعهد بشود داوطلبانه تست انساني را انجام بدهد، براي فروش واکسن در اولويت قرار خواهد گرفت... کشورهايي مثل ترکيه، امارات، بحرين و عربستان به اين دليل در حال واکسيناسيون هستندکه اجازه تست انساني را دادند اما ايران به خاطر حفظ سلامتي مردم اجازه انجام هيچ گونه تست انساني را به هيچ کشوري نداد.
افزايش آمار کرونا در شش استان


طبق آخرين آمار شيوع کرونا، از جمعه (3 بهمن) تا شنبه (4 بهمن) 69 نفر از مبتلايان به کرونا جان باختند و با اين حساب مجموع جانباختگان اين بيماري به 57 هزار و 294 تن رسيد. همچنين در اين مدت 6 هزار و 207 بيمار جديد مبتلا به کوويد-19 در کشور شناسايي شد که 495 نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران کوويد-19 در کشور به يک ميليون و 367 هزار و 32 نفر رسيد. همچنين 4106 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 18 شهرستان کشور در وضعيت نارنجي، 154 شهرستان در وضعيت زرد و 276 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.
اما رئيس کل سازمان نظام پزشکي نسبت نظري ديگري نسبت به کاهش اين آمار دارد و محمدرضا ظفرقندي به روند صعودي آمار مراجعان بيماران مبتلا به کرونا چه به صورت سرپايي و چه به صورت بستري هشدار دارد. به گفته وي: «شواهد از افزايش نگران کننده تعداد مبتلايان و مراجعان براي دريافت خدمات درماني پس از تجمعات و سفرهاي اخير حکايت دارد که اين موضوع بخصوص در شش استان به صورت مشهود ديده شده است و اين موضوع موجب نگراني جدي است. به هر صورت بعد از برگزاري تجمعات شاهد افزايش آمارها هستيم و اين نشانگر آن است که بايد نظارت بيشتر بر اجراي دستورالعمل‌ها وجود داشته باشد.»