زندان های لاکچری دنیا

تاریخ مجازات انسان‌های خطاکار تقریبا هم‌زمان با توسعه زبان نوشتاری حدود 1750 سال پیش از میلاد مسیح در شهر بابل مطرح شد و در همین راستا نخستین زندان نیز در امپراطوری رومیان ساخته شد که قدمتی بالغ بر 2600 سال دارد. البته با گذر زمان علاوه بر اضافه شدن زندان‌های بیشتر در کشورهای مختلف، نوع کاربری آن نیز تغییر پیدا کرد. برخی از آن‌ها با بدترین غذاها و شدیدترین مجازات، کاری می‌کردند که زندانی‌ها آرزوی مرگ کنند و برخی دیگر با رفتاری ملایمت‌آمیز تنها آزادی زندانیان را می‌گرفتند. تغییر و توسعه پیدا کردن زندان‌ها در قرن کنونی هم وجود داشته که این امری کاملا طبیعی است. اما چیزی که در این میان باعث تعجب و شگفتی می‌شود، زندان‌هایی هستند که رنگ و بویی از زندان ندارند و برخی از مجرمین شاید زندگی راحت‌تری را هم در آن‌ها به دست بیاورند.
> سانتا آنا، آمریکا
معمولا زندان‌های آمریکا فضای صمیمی و راحتی را برای مجرمین در نظر نمی‌گیرند، اما شرایط در زندان سانتا آنا کمی‌ متفاوت‌تر دنبال می‌شود. چرا که مجرمین با پرداخت مبلغی حدود 40.000 در سال می‌توانند اقامت خود را در زندانی مجهزتر و آزادتر سپری کنند. در سانتا آنا به همراه داشتن گوشی و لب‌تاپ آزاد خواهد بود و اجباری برای پوشیدن لباس فرم وجود نخواهد داشت. همچنین هر زندانی در یک سلول شخصی دوران حبسش را سپری خواهد کرد این زندان که تنها 20 سال از تاسیسش می‌گذرد در ایالت کالیفرنیا واقع شده و به عنوان لوکس‌ترین زندان آمریکا شناخته می‌شود.
> اونومیچی، ژاپن


احترام به افراد مو سفید و سالخورده از واجبات فرهنگ ژاپن است که از آداب غذا خوردن تا حتی زندان‌های آن دیده می‌شود. اونومیچی نام زندانی ویژه برای سالمندان است که تنها افراد 70 سال به بالا به آن فرستاده می‌شوند. مجرمین زندان اونومیچی که معمولا به خلاف سنگینی ‌هم مرتکب نشده‌اند، بیشتر از یک نگهبان به یک نگهدار نیاز دارند. زیرا در این زندان مامورین، رژیم غذایی و دستورات پزشکی لازم برای مجرمین را با دقت پیاده‌سازی می‌کنند و هر کدام از زندانیان را در سلولی نسبتا بزرگ که دارای میز، دوش، سرویس‌بهداشتی، تلویزیون و سایر امکاناتی که به صورت شخصی ارائه می‌شود در اختیار دارند.
> زندان پندوک بامبو، اندونزی
بازداشتگاه پُندوک بامبو واقع در جزیره زیبای جاوا به جرئت یکی از مجهزترین زندان‌های جهان است که تنها برای زنان ایجاد شده است. زنانی که به این زندان محکوم می‌شوند شانس سپری کردن خود در یک محیط سبز را دارند که در آن سالن‌های زیبایی، سلول‌های مجهز به تهویه هوا، یخچال شخصی و ... برایشان در دسترس است، حتی شوهای فشن هم هر از گاهی در زندان پندوک بامبو برگزار می‌شود. البته این زندان لاکچری ظرفیت محدودی داشته و کمتر از 400نفر شانس محکوم شدن در آن را خواهند داشت.
> زندان سن آنتونیو، ونزوئلا
در سن آنتونیوِ ونزوئلا واژه زندان و پارتی به یک معنا خواهد بود.
عملا تنها محدودیت زندانیان سن آنتونیو محرومیت از آزادی و ارتباط با دنیای خارج از زندان است و غیر از این دو سپری کردن اوقات در زندان سن آنتونیو هیچ تفاوتی با یک زندگی بی‌دغدغه و سرخوشانه ندارد. زندانیان سن آنتونیو فرصت استفاده از 4 استخر عمومی بزرگ، استفاده از گوشی همراه، میز بیلیارد و باربکیو را خواهند داشت. زندانیان حتی فرزندان خود را هم می‌توانند به زندان بیاورند و در کنارشان وقت بگذرانند. غیر از خارج شدن از زندان هر کار دیگری در سن آنتونیو ممکن است حتّی با کمی پول کنسرت را هم می‌توان به زندان آورد!
> زندان هر مجستی ادیول، اسکاتلند
هر مجستی ادیول یک زندان خصوصی است که همانند یک مدرسه عمل می‌کند. چرا که یکی از مهم‌ترین اهداف این زندان پرورش و علم‌آموزی به مجرمین است. در این زندان ادیول اسکاتلند زندانیان 40 ساعت آموزش هفتگی در برنامه دارند که شامل ورک‌شاپ‌های کاربردی و آموزش‌های متنوعی است که زندانیان با توجه به علاقه خود آن را انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، آموزش‌های کاربردی زندانیان فرصت استفاده از زمین فوتبال، میز بیلیارد، اتاقی مجهز به کامپیوتر و تلویزیون را خواهند داشت./ خبرآنلاین