آمار شیوع کرونا در جوان ها نگران کننده است


رئیس جمهور گفت: کرونا یک بیماری عالم گیر است که جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه بیش از ۱۱ ماه از همهگیری ویروس کرونا میگذرد، گفت: در پایان همین ماه یک سال تمام میشود که کرونا آمده است؛ سال گذشته همین زمان بود که متوجه شدیم این ویروس وارد کشور شده و بعضیها مبتلا شدهاند و تستهای آنها مثبت شد و در روز آخر بهمن اعلام شد این ویروس در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: دوران سختی بود؛ یک سال سخت بر مردم گذشت. آنها با سختی و مشکلات بسیار زندگی کردند و باید باز هم باید مراقبت کنیم. این یک بیماری عالمگیر و پاندمی است که تاکنون جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است و هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست این مرگ و میرها تا کی ادامه داشته باشد. باتوجه به مجموع دستاوردهای که امروز شاهد آن هستیم در یکی دو هفته اخیر آمار فوتیهای ما دو رقمی شده است.

رئیسجمهور گفت: تشکر کنیم از این دستاوردهای بزرگ، از مردم، کادر درمان، بسیج نیروی انتظامی و سازمانهای مردم نهاد که کنار هم آمدند و کار بزرگ را انجام دادند این کارنامه؛ کارنامه غرور آفرینی برای دولت و ملت ایران است.

روحانی ضمن قدردانی از همه ارگانیهایی که در مدت شیوع کرونا کمک کردهاند، اظهار داشت: اینکه شرایط رو به بهبود قرار دارد به معنای این نیست که شرایط مطلوب است. اینکه روزی ۸۰_۹۰ نفر فوت میکنند عدد خیلی زیادی است. اینها عزیزان ما در کشور هستند. آمار کمی نیست. حالا اگر تعداد فوتیها دو تا پنج نفر بود میتوانستیم بگوییم به نقطه مطلوب رسیدهایم، اما این نقطه نقطه مطلوب نیست. نسبت به گذشته شرایط ما بهتر است اما روند کاهشی باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به سخنان رئیسی سخنگوی ستادملی مقبله با کرونا گفت: در گزارشی که از استانها ارائه دادند، در بسیاری از استانها روند کاهشی بود. اما در برخی از استانها روند کاهشی متوقف شده است یا در برخی دیگر مختصر بوده اما اکنون به تعداد آنها افزوده شده است. رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این روند میتواند نگران کننده باشد، گفت: نباید به خاطر کاهشی شدن روند، مسیر احمال، عادی نگری و عادی سازی در رفت و آمدها و رفتارها مدنظر قرار گیرد که میتواند عواقبش خطرناک باشد. علاوه بر ویروس انگلیسی، در آفریقای جنوبی هم نوع جهش یافته دیگری نیز دیده شده است، نگران کننده است.

وی با اشاره به قدرت شیوع ویروس کرونا افزود: ویروس از چین و ووهان به سرعت به اینجا رسید؛ رسیدنش از آفریقا و اروپا به اینجا خیلی مشکلتر نیست. اگر مراقبت و مواظبت نکنیم ممکن است این ویروس جهش یافته ما را مبتلا کند. مخصوصا اینکه امروز آمار نگرانکنندهای دیدیم که در برخی استانها موارد ابتلا را در جوانها و نوجوانها اخیراً شاهد هستیم. رئیس جمهور افزود: در حالی که در ابتدای شیوع بیشتر مسنها مبتلا میشدند، اما اکنون افراد در سنین پایین مبتلا میشوند که میتواند در آینده برای ما مشکل آفرین باشد.

وی تصریح کرد: حداقل باید تا ۶ ماه آینده با همین دقت و کنترل پروتکلها ادامه دهیم تا واکسن برسد و تزریق شود و در ادامه نیز واکسن خودمان ساخته شود. در چند نوبت واکسنها تزریق و نتایج آنها باید دیده شود؛ بنابراین تا آن زمان باید پروتکلها رعایت شود. روحانی اظهار کرد: اگر ما با موج جدیدی رو به رو شویم، موج جدید به معنای ایجاد مشکلات روحی در جامعه است و موج جدید به معنای اخلال در انجام خدمات به جامعه است بنابراین ما باید تلاش کنیم که وارد موج جدید نشویم که راه آن تشدید نظارت هاست و مردم ما باید از نظر فرهنگی به آنها گوشزد شود و به آنها آموزش داده شود.

وی ادامه داد: ما باید نظارت را تشدید کنیم و از طریق اپلیکیشنهای دیجیتالی نظارت را افزایش دهیم چون از طریق همین اپلیکیشنها بود که جلوی بسیاری از ترددها گرفته شد. اگر قرارگاه بتواند کاری کند که ما بتوانیم سفرهای بین شهری را هم با اپلیکیشنها مرتبط کنیم به گونهای که اگر کسی مثبت بود نتواند با ماشین شخصی نیز تردد کند که البته گفتند پیچیدگیهایی دارد اما من از قرارگاه درخواست میکنم که این کار انجام شود.

رئیس جمهور گفت: ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده بلکه بیماریزایی و سرایت این ویروس بیشتر شده است بنابراین این بسیار مهم است که ما با ویروسی مواجه هستیم که ممکن است در آینده شرایط سخت تری را برای ما ایجاد کند. اگر کوچکترین غفلت و اهمال برای مدت کوتاهی صورت بگیرد، مرگ و میر افزایش پیدا میکند و دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان کرد: برای اینکه این ویروس جدید وارد کشور نشود، از وزارت راه و سایر مسئولان درخواست میکنم که در مبادی ورودی بسیار مراقبت کنند و از افراد جدیدی که وارد کشور میشوند تست گرفته شود تا ویروس جدید وارد کشور نشود و با این ویروس جدید مواجه نشویم.

روحانی ادامه داد: همچنان باید با قاطعیت از تجمع و تردد غیرضروری جلوگیری کنیم، هیچ چیزی نباید ما را در این حرکت بازدارد و تجمع غیرضروری نباید انجام بگیرد و پروتکل بهداشتی باید رعایت شود و این وظیفه ملی و شرعی است و همه باید رعایت کنند.

رئیس دولت اظهار کرد: نکته آخر اینکه در زمینه واکسن داخلی و خارجی پیشرفت خوبی صورت گرفته است؛ در زمینه داخلی سال آینده واکسن برکت، واکسن رازی و واکسن پاستور را خواهیم داشت که امیدواریم در فصل بهار و تابستان به دست ما برسد و از حالا تا پایان سال نیز غیر کواکس که دریافت خواهیم کرد، در حال تلاش هستیم که در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز شود و این کار بسیار اهمیت دارد. امیدواریم با همکاری هم و یاری یکدیگر و مراعات دستورالعملها به خوبی از این مراحل گذر کنیم.