صداقت و دلسوزي را قرباني نكنيد

گروه  اجتماعي| به دنبال اوج گرفتن اعتراضات مردم قم نسبت به توصيه‌هاي خيرخواهانه عليرضا رييسي؛ معاون بهداشت وزير بهداشت و افزايش درخواست گروه‌ها و چهره‌هاي مخالف دولت براي عزل و محاكمه اين مقام حوزه سلامت، رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور، رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت و مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران، در بيانيه‌ها و اظهارات جداگانه، حمايت خود را  از اين مقام  دلسوز  اعلام كردند. 
عليرضا رييسي، روز 27 دي ماه در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا، با انتقاد از برگزاري مراسم عزاداري براي بانوي بزرگ اسلام و برپايي نماز جمعه بدون رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در شهر قم با استناد به تصاوير واقعي از جمعيت انبوهي كه ماسك هم بر صورت نداشتند و در حال اقامه نماز و عزاداري بودند گفته بود: «در نماز جمعه‌اي كه برگزار كردند، هيچ پروتكل بهداشتي رعايت نشده. كساني كه با بي‌مبالاتي اين برنامه‌ريزي‌ها را مي‌كنند بدون تعارف مسوول مرگ مردم ما در پيك بعدي هستند و بايد مجازات شوند. اين ثواب كردن نيست  اينها دارند آدم مي‌كشند.»
اين اظهارات دلسوزانه، موجي از اعتراضات سازمان‌يافته را در شهر قم رقم زد و آتش اين اعتراضات، اين‌بار هم توسط نماينده مردم قم روشن شد؛ احمد اميرآبادي فراهاني، همان نماينده‌اي كه روز 15 اسفند و به دنبال اعلام وزير بهداشت درباره شناسايي 47 مبتلاي كوويد19 و فوت 12 بيمار در كل كشور، در صحن علني مجلس، افتراي دروغگويي به وزير بهداشت و دولت زد و مدعي شد كه: «قم از نظر شيوع ويروس كرونا وضعيت خوبي ندارد. امكانات كافي در قم وجود ندارد و بسته‌هاي پيشگيري نيز هنوز به مردم نرسيده و در بعضي داروخانه‌ها نيز ماسك پيدا نمي‌شود عملكرد دولت براي مواجهه با ويروس كرونا صفر است، پرستاران لباس مناسب قرنطينه ندارند و با ترس و دلهره به بيماران رسيدگي مي‌كنند. قم با كمبود كيت‌هاي آزمايشگاهي مواجه است. متاسفانه دولت به مقدار كافي احساس نگراني و بحران نمي‌كند، روزانه ۱۰ نفر در قم از بين مي‌روند و تا ديشب حدود ۵۰ نفر در قم به دليل ابتلا به ويروس كرونا فوت كرده‌اند و بيش از 250 نفر در قرنطينه هستند. وزير بهداشت در اين قضيه مقصر است چون سه هفته است كرونا به قم آمده و اين موضوع دير اعلام شده است در حالي كه طبق گفته رييس دانشگاه علوم پزشكي، اولين فوتي‌هاي مشكوك به كرونا به روز ۲۴ بهمن برمي‌گردد.»  همين نماينده، هفته گذشته و دو روز پس از هشدارهاي دلسوزانه معاون وزارت بهداشت به برگزاري تجمعات مذهبي بدون رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در شهر قم و مقصر دانستن مسوولان محلي كه بدون كسب اجازه از ستاد ملي و كشوري مقابله با كرونا، اقدام به برگزاري نماز جمعه و آيين تشييع جنازه درگذشتگان مذهبي و مراسم انبوه عزاداري براي شهادت بانوي مكرم اسلام كرده‌اند، اين‌بار از دري ديگر وارد شد و در حالي كه به نظر مي‌رسيد آن هياهوي سال قبل خود در افتراي به دولت و وزير بهداشت را از ياد برده، اين‌بار در صفحه مجازي خود خطاب به سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا نوشت: «بازهم قم هراسي، بازهم توهين به قم و مردم قم! واقعا از اين صحبت‌ها چي گيرتان مي‌آيد؟ آيا دولت نمي‌داند قم جزو اولين شهرهايي بود كه آبي شد؟ به جاي فرافكني پاسخگو باشيد كه مردم را چه در بورس و چه در معيشت به خاك ذلت نشانديد. قم كرونا را براي شما شناسايي كرد. به قم و قمي‌ها  ظلم  نكنيد.»
نماينده ولي فقيه در استان قم، رييس سازمان نظام پزشكي استان قم، رييس دانشگاه علوم پزشكي قم، نمايندگان قم در مجلس، برخي ائمه جماعات قم، استاندار قم، رييس شوراي شهر قم، شهردار قم، تشكل‌هاي حوزوي همچون قرارگاه حوزوي انقلاب اسلامي، مدير حوزه‌هاي علميه كشور و چند هيات مذهبي قم با صدور بيانيه‌هاي متعدد، علاوه بر محكوم كردن اظهارات دلسوزانه اين مقام عالي وزارت بهداشت، خواستار عزل  و محاكمه او شدند. 
حمايت نظام سلامت از دلسوزي مقام عالي وزارت  بهداشت 


كيانوش جهانپور، رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، روز شنبه، در توييتر خود با نقل صحبت‌هاي رييس‌جمهوري در جلسه صبحگاهي ستاد ملي مقابله با كرونا نوشت: «رييس‌جمهوري در جلسه ستاد كرونا اين آيه را خطاب به سردمداران و خادمان سلامت قرائت كرد: إن‌الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون. من اين آيه شريفه را تقديم مي‌كنم به دكتر رييسي، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا كه مي‌دانم صراحت، صداقت و صميميتش اگر‌چه براي برخي سخت است اما برايش ذخيره‌اي در دنيا و عقبي خواهد بود. ايستاده‌ايم چو شمع؛ مترسان زآتشم.»
محمدرضا ظفرقندي؛ رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور هم در توييتر خود در واكنش به اعتراضات سازمان يافته برخي مردم قم نسبت به هشدارهاي دلسوزانه معاون بهداشت نوشت: «كساني ‌كه به دليل زير پا گذاشتن ضوابط و دستورالعمل‌هاي بهداشتي ايام كرونا و تهديد جان مردم بايد عذرخواهي و بلكه محاكمه شوند، خواستار عزل مسوولي هستند كه براساس وظيفه انساني و حرفه‌اي به اين شرايط و بي‌قانوني‌ها اعتراض كرده‌ است. اين ره به كجا  مي‌رود؟»
مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران هم پس از واكنش‌هاي اعتراضي برنامه‌ريزي شده در قم، در بيانيه‌اي با امضاي اعضاي هيات‌مديره مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران شامل علي نوبخت، محمدرضا ظفرقندي، سيدجليل حسيني، علي تاجرنيا، عليرضا سليمي، محمد بيات، سيداحمد جليلي، اميد سبزواري، ناهيد خداكرمي، فاطمه نعمت‌اللهي، محمود شيرزاد، بهروز برومند، مسعود فلاحي، كورش هلاكويي ناييني، بابك زماني، محمدرضا اسدي، محمد وجگاني، محمدجواد رسايي، شهريار خاقاني، عبدالرسول صداقت و محمدتقي جغتايي اعلام كرد: «در هفته گذشته هشدارها و ‌تذكرات معاون بهداشتي وزارت بهداشت، واكنش تند و دور از انتظاري را در برخي تريبون‌ها برانگيخت. لازم مي‌دانيم ضمن حمايت قاطع از هشدارها و انجام وظيفه قانوني جناب آقاي دكتر عليرضا رييسي بر اين نكته تاكيد كنيم كه آقاي دكتر رييسي از جدي‌ترين و دلسوزترين مديران بحران كرونا از آغاز تاكنون بوده‌ كه نظرات و زحمات خيل عظيم كارگزاران بهداشتي و درماني كشور را از دور افتاده‌ترين روستاها تا مراكز شهرها به مسوولان اجرايي منعكس كرده است. آنچه در فضاي مجازي از جانب ايشان انتشار يافت، مطالبي بسيار منطقي و حياتي و در جهت حفظ سلامت مردم و انجام وظايف قانوني بوده است.» تا امروز، واكنش‌هاي اعتراضي عليه سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، توسط مخالفان دولت رو به افزايش است و جالب اينكه نمايندگان وزير بهداشت در اين استان هم، در اين اعتراضات به همراهي با اين اعتراضات سازماندهي شده پرداخته‌اند.  اوج‌گيري اعتراضات در شهر قم در حالي است كه معاون ارشد وزارت بهداشت تا امروز، دو بار از مردم قم و علماي مذهبي اين شهر عذرخواهي كرده و حتي ظرف روزهاي گذشته، وزير بهداشت هم در اين عذر‌خواهي با معاون خود همراه شد اما به نظر مي‌رسد اين عذرخواهي‌ها كه توسط مسوولان دلسوز كشور مطرح و تكرار شده، اصلا توسط جمع كثير مخالفان دولت كه سردمدار اين اعتراضات سازمان‌يافته در قم هستند، شنيده نمي‌شود و سوال اينجاست كه تا امروز، چرا فقط همين تعداد از معترضان از اظهارات معاون بهداشت برآشفته شده‌اند در حالي كه قم، پايتخت سكونت بسياري آيات عظام است كه تا امروز، هيچ يك از مراجع تقليد، نسبت به توصيه‌هاي دلسوزانه عليرضا رييسي، واكنش منفي نداشته‌اند.