عذرخواهي ديرهنگام رئیس ‌صداوسیما از رئیس‌جمهور

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: توهين کارشناس شبکه 4 صداوسيما به دکتر روحاني با واکنش‌هاي متعددي از سوي فعالان سياسي و حتي برخي حقوقدانان مواجه شد. ماه‌هاست که انتقادات به جام‌جم افزايش پيدا کرده و برخي مديران صداوسيما به جاي ايجاد اميد در بين مردم، سبب ايجاد نارضايتي مي‌شوند. قطعا مديران جام‌جم مي‌دانند در اين چندماه باقي‌مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري بايد با برنامه‌هاي مفيد، مردم را به حضور در انتخابات تشويق کنند، نه اينکه با تريبون دادن به کارشناسان ناشي باعث ايجاد اختلاف بين مسئولان شوند. گفتني است که اظهارات کارشناس برنامه صداوسيما آنچنان سخيف بود که رئيس رسانه ملي را مجبور کرد که از رئيس‌جمهور عذرخواهي کند.
ماجرا چه بود؟
مهمان يکي از برنامه‌هاي شبکه چهار سيما در يک برنامه زنده، اتهام‌هاي سخيفي را به رئيس‌جمهوري و برخي مسئولان جمهوري اسلامي نسبت داد. اظهارات حجت‌الاسلام جهان‌بزرگي باعث شد تا گروه‌هاي مختلف سياسي نسبت به عملکرد ضعيف صداوسيما انتقاد کنند. صحبت‌هاي خارج از عرف جهان‌بزرگي بيشتر از گذشته اعتماد مردم را نسبت به رسانه ملي کاهش داد. رسانه ملي روزي قرار بود که الگويي براي مردم جامعه باشد، اما بعد از 42 سال از انقلاب اسلامي برخي برنامه‌هاي رسانه ملي باعث شده تا اخلاق هم در رسانه ملي زير پا گذاشته شود و عده‌اي منافع سياسي را بر توليد محتواي مناسب در سازمان صداوسيما ترجيح دهند. با وجود اينکه سازمان صداوسيما ساليانه ميلياردها تومان از دولت بودجه دريافت مي‌کند، اما ضعيف و بدون محتوا اين سازمان باعث شده تا مردم نسبت به برنامه‌اي رسانه ملي انتقاد کنند.
واکنش به اظهارات جهان‌بزرگي


در ادامه، روز گذشته وزير نفت، در واکنش به توهين به رئيس‌جمهور دريک برنامه تلويزيوني نيز گفت: «درباره توهيني که در يک برنامه تلويزيوني به آقاي رئيس‌جمهور شده، بايد بگويم اولا لازم است صداوسيما رسما از ايشان و از ملت ايران، دستکم به‌خاطر قصورش عذرخواهي کند.» به گزارش برنا، بيژن زنگنه در ادامه افزود: «ثانيا توهين به رئيس‌جمهور منتخب مردم، توهين به همه مردم و نه فقط به کساني است که به ايشان راي داده‌اند. لذا در مورد فرد توهين‌کننده و حاميان ايشان بايد بگويم جدا براي ايشان متاسفم که انسان تا چه حد سقوط مي‌کند...»
علي‌عسگري عذرخواهي کرد
اين اظهارات سبب شد که رئيس سازمان صداوسيما، روز گذشته در نشست هفتگي با معاون و مديران شبکه‌هاي سيما به اظهارات نسنجيده و دور از شان ميهمان يکي از برنامه‌هاي زنده شبکه چهار اشاره کند. علي‌عسگري در اين باره گفته است: اين اظهارات باعث تکدر خاطر بينندگان فهيم شبکه چهار سيما و خدمتگزاران دلسوز نظام شد و اينجانب با ابراز تاسف، از مخاطبان فرهيخته رسانه ملي و رياست محترم جمهوري به نوبه خود عذرخواهي مي‌کنم. رئيس رسانه ملي رعايت اخلاق اسلامي، اصول حرفه‌اي و پرهيز از اهانت در عين نقد سازنده را رويکرد محوري و همواره مورد تاکيد رسانه ملي دانست و افزود: هر چند بارها تاکيد شده مسئوليت اظهارنظر در برنامه‌هاي زنده برعهده کارشناس مدعو است، اما بيان چنين اظهاراتي از آنتن صداوسيماي جمهوري اسلامي به‌هيچ‌وجه پذيرفتني نيست و با هرگونه قصور و تقصير برخورد قاطع مي‌شود.
صداو سيما اخطار گرفت
شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما با توهين‌آميز خواندن ادبيات يکي از مهمانان برنامه «زاويه» شبکه چهار، ضمن تذکر، از رئيس سازمان خواست با عوامل موثر برخورد قاطع کند. پايگاه اطلاع‌رساني شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما در نامه‌اي ضمن تاکيد بر رعايت موازين قانوني و اخلاق حرفه‌اي و ديني در رسانه ملي و لزوم تفکيک بين نقد و تحليل با تخريب و توهين و تضعيف، نسبت به اظهارنظر يکي از مهمانان برنامه «زاويه» شبکه چهار در به‌کاربردن اظهاراتي سخيف و وهن‌آلود واکنش نشان داد و ضمن تذکر قاطع، خواستار رعايت اصول حرفه‌اي و اخلاقي در توليد و پخش برنامه‌ها شد. شوراي نظارت با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري پيش‌تر نيز در مورد رعايت حرمت مسئولان و آحاد مردم و اصول حرفه‌اي برنامه‌سازي در نقد و تحليل در برنامه‌هاي مختلف رسانه ملي تاکيد و خواستار تدابير جدي‌تر جهت عدم تکرار چنين موضوعاتي در برنامه‌ها شده بود.