ضرورت تفحص از بازار سرمایه


محسن علیزاده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آمده که باعث شده مردم سرمایه های خود را از دست بدهند که ریشه تمامی آنها در سومدیریت دولت است. البته حفظ و صیانت از سرمایه های مردم از وظایف مجلس است. بورس یکی از این معضلات است. تقریبا سه ماه قبل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان بورس در راستای حفظ و حراست و صیانت از سرمایه های مردم و اینکه نگرانی هایی در مردم وجود داشت که چرا این اتفاقات در بازار سرمایه افتاده، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال شد و در کمیته اقتصادی این تحقیق و تفحص تصویب شد.

تحقیق و تفحص برای آن است که ریزش بورس دلایل بسیاری دارد که برای شناسایی آنها، جلسات هفتگی با عوامل بازار سرمایه و فعالین بازار سرمایه در مجلس و در کمیسیون اقتصادی برگزار شد. نتیجه این گفتگوها این شد که امروز بیش از هر چیزی بازار سرمایه نیاز به آرامش دارد. اتفاقی که در بازار افتاده، نشات گرفته از اظهار نظرهای ضد و نقیض مسئولین غیر مسئولی است که در بازارسرمایه مطرح شده و یا هرکسی که اصلا هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ندارد، اظهار نظری می کند و باعث ریزش شاخص می شود. برای اینکه از این اتفاق در بازار سرمایه جلوگیری کنیم و جلوی این ریزش ها را بگیریم، این موضوع رسانه ای شد اما کار تحقیق و تفحص دنبال می شود.

شاید نگران این باشیم که روند تفحص طولانی شده، اما دستور جلسات بسیار مهمی در مجلس داشتیم و حول و حوش ۲۰۰ و اندی صورت جلسه داریم که اولویت دار هستند و در ارائه دستور صحن هستند و این هم در نوبت است.نتیجه این تحقیق و تفحص در نهایت این می شود که یکسری از عوامل اینجا باعث اخلال در بازار سرمایه شده اند و ما باید آن ها را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنیم.

نباید نگران طولانی شدن تفحص باشیم زیرا عوامل و متخلفان ریزش بازار بورس حتی در صورت برکناری هم باید پاسخگو باشند. اگرچه تحقیق و تفحص در حال انجام است، اما موضوعی که شاید کمتر کسی از آن باخبر باشد، اعمال ماده ۲۳۴ است. در آیین نامه داخلی مجلس، ماده ۲۳۴ این اجازه را داده که تمام کسانی که نقض قانون کردند یا عدم رعایت شئونات قانونی و یا ترک فعل کردند را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنیم. این اتفاق هم افتاده و این ماده هم دنبال می شود.