بار قاچاق و گرانی مواد اولیه روی شانه تولیدکنندگان لوازمخانگی


گروه صنعت و تجارت: «آمار تولید انواع لوازم خانگی در کشور از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ درصد رشد را نشان میدهد». این جمله ای است که هفته گذشته علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان آن نوید روزهای بهتر برای تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور را داد. البته این تنها یک روی سکه تولید لوازم خانگی در کشور است. روی دیگر سکه وقتی خود را نشان می دهد که پای صحبت های تولیدکنندگان بنشینیم. ماه هاست که تولیدکنندگان لوازم خانگی از شرایط ایجاد شده جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خود گلایه می کنند. تامین فولاد از بورس کالا طی ماه های گذشته شاه کلید انتقاد بخش های مختلف تولیدی کشور بوده است و حالا هرچند وعده عرضه تمامی زنجیره فولاد بدون قیمت گذاری در بورس کالا داده شده اما همچنان نگرانی هایی برای بخش تولید وجود دارد.

به نظر می رسد که تحریم ها باعث شد که بخش تولید لوازم خانگی کشور با توجه به محدودیت های به وجود آمده در واردات این محصولات، روند رو به رشدی داشته باشد و در برخی از اقلام نسبت به دوران قبل از تحریم، رشد تولید لوازم خانگی داخلی ۱۰۰ درصد افزایش داشته و این اتفاق بسیار خوبی در حوزه صنعت است. همچنین بخش ساخت داخل در تامین قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی بسیار افزایش داشته و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد قطعات به کارگیری شده در تولید لوازم خانگی کشور داخلی سازی شده و از این راه تامین میشود. با حساب می توان گفت که حتی اگر تحریم هم برداشته شود با توجه به رشد خوبی که در حوزه لوازم خانگی شاهد آن بوده ایم و بازارهای جدیدی که پیدا شده مشکلی در زمینه توسعه داخلی سازی لوازم خانگی به وجود نخواهد آمد و حتی میتوان محصولات ایرانی در این حوزه صنعتی را با حجم بیشتری به بازارهای جهانی صادر کرد. در چنین شرایطی جهش خوبی در تولید لوازم خانگی ایرانی به وجود آمده است و قیمت های آن روز به روز در حال کاهش است و این امیدواری ایجاد شده که برند ایرانی این محصولات بتواند جایگاه خود را در میان بازارهای کشورهای منطقه و جهان بیش از پیش باز کند.

رشد تولید لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال

بر اساس اعلام وزارت صمت تولید لوازم خانگی در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون به ترتیب با افزایش ۲۸.۵ درصد، ۵۹.۱ درصد و ۵۷.۶ درصد مواجه بوده است. بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان میدهد که طی ۹ ماهه امسال، یک میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که سال گذشته یک میلیون و ۱۵۵ هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود. بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸.۵ درصدی یافته است. همچنین در ۹ ماه امسال، ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تولید شده بود؛ بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۹.۱ درصدی یافته است. در ۹ ماه امسال ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در مدت مشابه پارسال نصف این حجم، یعنی تنها ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید شده بود. بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷.۶ درصدی یافته است.

کاهش قیمت لوازم خانگی قاچاق

در همین حال نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: با توجه به اینکه کالای خارجی ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد و به صورت قاچاق وارد کشور میشوند نسبت به یک ماه گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشتهاند. محمدحسین اسلامیان در مورد تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی گفت: کاهش قیمت دلار باعث شده که مراجعه به بازار و تقاضا کاهش پیدا کند چراکه منظر کاهش بیشتر قیمتها هستند. محصولات ایرانی ارزانتر نشدهاند چراکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه تولید از داخل است که کاهش محسوسی نداشتهاند به همین علت تولیدات داخلی کاهش قسمت نداشتهاند. وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه کالای خارجی ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد و به صورت قاچاق وارد کشور میشوند نسبت به یک ماه گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشتهاند. البته کالاهای خارجی به طور قانونی وارد کشور نمیشوند. این کالاها قاچاق بوده و گارانتی ندارند و از آنجا که مستقیما با نرخ ارز در ارتباط هستند ارزانتر شدهاند. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قدرت خرید کاهش داشته و قیمتها بالا هستند تقاضا روز به روز کاهش پیدا میکند. ما کالای ایرانی با کیفیت به میزان مناسب در بازار داریم و تولید میشود و به راحتی میتوانند جای کالای خارجی را بگیرند. اگر قیمت مولفههای تولید کاهش پیدا کند تولیدکنندگان نیز میتوانند با قیمت تمام شده کمتر کالاها را با قیمت کمتری عرضه کنند که حتی بتوانند با کالایی که به صورت قاچاق وارد میشود رقابت کند. وی اضافه کرد: حمایت دولت از تولیدکنندگان میتواند به این امر کمک کند. اگر دولت مواد اولیه مانند فولاد و محصولات پتروشیمی را با قیمت کمتری به تولیدکنندگان دهد آنها هم میتوانند کالای باکیفیت و ارزان تولید کنند و در نتیجه سهم قابل توجهی از بازار داشته باشند. اگر مصرفکننده قدرت خرید داشته باشد به راحتی میتواند انتخاب کند. دولت میتواند از طرق دیگر مانند تامین اجتماعی و مالیات و... نیز از تولیدکننندگان حمایت کنند. اسلامیان خاطرنشان کرد: توصیه ما به مصرفکنندگان این است که اگر میخواهند کالایی بخرند حتما با گارانتی اصلی بخرند. اگر کالایی را خریداری کردند میتوانند در سامانه جامع گارانتی صحت آن را بررسی کنند.