عذرخواهی رئیس صداوسیما از رئیس‌جمهور

عذرخواهی رئیس صداوسیما از رئیس‌جمهور شرق: رئیس سازمان صداوسیما به دلیل سخنان توهین‌آمیز میهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی نسبت به رئیس‌جمهور عذرخواهی کرد. علی‌عسکری روز گذشته در جمع معاون و مدیران شبکه‌های سیما گفت که‌ به دلیل اظهارات از مخاطبان فرهیخته رسانه ملی و ریاست محترم جمهوری به نوبه خود عذرخواهی می‌کنم. او همچنین گفت هر‌چند بارها تأکید شده مسئولیت اظهار‌نظر در برنامه‌های زنده بر عهده کارشناس مدعو است، اما بیان چنین اظهاراتی از آنتن صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود.
چهارشنبه‌شب بود که حجت‌الاسلام احمد جهان‌بزرگی که گفته می‌شد عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، در برنامه زنده مناظره‌محور «زاویه» در شبکه چهار این‌گونه گفت: «مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف. حتی وزرایش نمی‌توانند با او ملاقات کنند». این سخنان چنان برای دولت گران آمد که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرد از سازمان صداوسیما و همه عوامل پخش برنامه «زاویه» شکایت خواهد کرد. فردای آن شب، روابط‌عمومی شبکه چهار در بیانیه‌ای که در آن نه از عذرخواهی از رئیس‌جمهور خبری بود و نه مسئولیت سخنان احمد جهان‌بزرگی را بر عهده گرفته بود، سخنان او را «غیرمنصفانه» و «غیرحرفه‌ای» خواند و از سخنان نادرست میهمان برنامه تبری جست. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نسبت به سِمَت علمی جهان‌بزرگی جعل صورت گرفته و او هیچ‌گونه رابطه استخدامی با این مجموعه ندارد.
دیگر مقامات دولتی، همچون سخنگوی دولت، رئیس‌دفتر روحانی و وزیر ارشاد نیز به اتهامات صورت‌گرفته در آنتن زنده تلویزیون واکنش نشان دادند و حتی روز گذشته محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا، در کانال تلگرامی خود از غیبت تعدادی از وزرا در جلسه هیئت دولت پیش از عذرخواهی رئیس صدا‌و‌سیما برای اظهارات توهین‌آمیز یک روحانی به رئیس‌جمهور خبر داد. مهاجری نوشت: «امروز صبح شنیدم عده‌ای از وزرا بدون قصد حضور در جلسه هیئت برنامه‌های کاری خود را تنظیم می‌کردند که خبر عذرخواهی رئیس صداوسیما را دریافت کردند. بعد از انتشار این خبر، تصمیم این وزیران تغییر کرد و در نشست دولت حاضر شدند. قبلا برخی اعضای هیئت دولت، شرط حضور خود را عدم شرکت رئیس صداوسیما در جلسه دولت یا عذرخواهی وی اعلام کرده بودند».‌ محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز گذشته در واکنش به این توهین، در توییتی نوشت: «وقتی منطق نقد فرومی‌پاشد، توهین، جای آن می‌نشیند. طبیعتا توهین‌کننده نباید قدر ببیند و بر صدر نشیند. ‎#زاویه و پس از آن رویکرد صدا‌وسیما اما نشان داد گویا بعضی نه در آزادی بیان که در آزادی توهین هم چک سفید امضا دارند».
تذکر  شورای  نظارت  بر  صداوسیما
همان‌طور‌که نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از رئیس این شورا خواسته بودند در این خصوص برخورد حقوقی کند، شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای به اظهارات جهان‌بزرگی واکنش نشان داد و ضمن تذکر قاطع، خواستار رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در تولید و پخش برنامه‌ها شد.