ایران منتظر لغو تحریم هاست


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در کنار متحدین خود اجازه نمیدهد بار دیگر داعش در عراق و کشورهای دیگر خود را سازماندهی کند.

به گزارش ایرنا، سعید خطیبزاده در نشست خبری درباره لغو تحریمها از سوی آمریکا تصریح کرد: هیچ اتفاق جدیدی در مورد برجام شاهد نبودیم. موضع مان را هم قبلا مطرح کردیم که باید شاهد رفع تحریمها و اجرای موثر توافق از سوی آمریکا و دیگر طرفها باشیم. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نمیخورد.

خطیبزاده اظهار کرد: اگر طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد و شرایط به قبل از خروج از برجام بازگردد، اقدامات کاهشی ایران هم برگشت پذیر است. ما صحبت زیاده شنیدهام اکنون نوبت عمل است.

وی درباره توقیف کشتی ایران در اندونزی گفت: اطلاعات ضد و نقیض درباره این کشتی دریافت کردیم. از طرف اندونزی خواستهایم اطلاعات بیشتری به ما بدهد. همیشه مسائل فنی مطرح بوده است.

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات روزهای اخیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران به پیام صلح ما را جواب نداده است، ابراز داشت: موضع ما درباره همسایگان یکسان است. وقتی رییسجمهوری طرح صلح هرمز را به همه کشورهای منطقه ارسال کرد و از طریق کویت به عربستان هم ارسال شد، گفته شد ما به دنبال سازوکار منطقهای، بومی و یک چارچوب همکاری هستیم.

خطیبزاده با بیان اینکه سیاست منطقهای ایران عوض نشده است، عنوان کرد: اگر عربستان از چرخه باطل خشونت و همکاری با کشورهای فرامنطقهای فاصله بگیرد و این مسئله در گفتار و رفتار ریاض مشاهده شود، آغوش ما باز است و گامهای موثرتری را برخواهیم داشت.

وی درباره اظهارات یکی مقام ارشد آلمانی مبنی بر اینکه ایران مسئول عدم موفقیت اینستکس است، گفت: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام تعهداتی داد که هیچ کدام را نتوانست انجام دهد. اینستکس درست شد برای آنکه تحریمهای یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی ایالات متحده را بیاثر کند. اینستکس درست نشد که در ذیل تحریمها مراودات در بعضی از حوزهها به شکل محدود انجام شود. اینستکس درست نشد تا خودشان هم منابع مالیشان را تامین نکنند. اینستکس درست نشد که به جای استفاده از آن به کانال مالی سوئیس روی بیاورند.

وی افزود: اینستکس درست نشد که طرفهای مقابل برای فرار از مسئولیت پشت این لیست پنهان بشوند. اگر قرار به عدم اجرای تعهدات باشد، ما میتوانیم لیست بلندی را مطرح کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تاریخ و حافظه تاریخی به دقت همه اینها را ثبت کرده است، تصریح کرد: آنها به جای فرافکنی به اجرای موثر تعهداتشان بازگردند. امروز که چند روز از مراسم تحلیف رئیسجمهور آمریکا میگذرد، هنوز هیچ اقدامی از طرف اروپایی ندیدیم.

وی درباره عدم اجرایی شدن توافقات میان ایران و عراق ابراز داشت: با عراق در سطوح مختلف روابط بسیار نزدیکی داریم. البته موانعی هم وجود دارد که باید با رایزنیها حل شود.

این دیپلمات ارشد درباره پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل عنوان کرد: بدهی ما به سازمان ملل متحد برخلاف آنچه گفته شده، به خاطر نبود آمادگی ما نبود، بلکه منابع تخصیص داده شده و کانال هم در نظر گرفته شده اما مانعی برای برداشت وجود داشت که آمریکا ایجاد کرده بود. هر وقت سازمان ملل بردارد، میتواند آن در اختیار بگیرد. ما در حال رایزنی با دبیرخانه سازمان ملل هستیم که مسیر امنی طراحی شود که سازمان ملل این پول را در اختیار بگیرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانهای وزارت امور خارجه اضافه کرد: اینکه دولت آمریکا از مسیر قبلی بازگردد، به خودشان ربط دارد ما اقدامات آنها را رصد میکنیم. به یکی یا دو اقدام پراکنده نگاه نمیکنیم ما اقدام موثر و جدی تعهداتشان را در نظر میگیریم که در چند سال اخیر انجام نشده است.

خطیبزاده گفت: اوایل اسفند ماه جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام برگزار شود. اینکه آمریکا تا آن زمان چه جایگاهی داشته باشد، به خودشان ربط دارد اما آمریکا نمیتواند هر کاری دلش خواست، انجام دهد و فردا به شرایط سابق بازگردد.

وی درباره احتمال خروج بارزسان آژانس از ایران بر اثر قانون مجلس اظهار داشت: تکلیف مجلس درباره قانون راهبردی مشخص است. اگر طرفهای ما در برجام به تعهداتشان عمل نکنند، ایران باید به نظارتهای فراپادمانی یا پروتکل الحاقی پایان دهد که به صورت داوطلبانه انجام میشود. رئیس مرکز دیپلماسی وزارت خارجه گفت: کم و کیف این مسئله در قانون مشخص شده اما همکاری ایران با آژانس متوقف نمیشود و به معنای اخراج بازرسان آژانس به طور کلی نیست بلکه به معنای توقف نظارتهای فراپادمانی است.

خطیبزاده تصریح کرد: این آخرین شانس اروپاییها است که به تعهداتشان بازگشته و برجام را حفظ کنند. آمریکاییها هم باید بدانند ما کلمه به کلمه قانون مجلس را اجرا میکنیم. ما طراحیهای خود را منوط به طرف مقابل نمیکنیم. هر وقت طرف مقابل گامهای خود را اصلاح کند، ما نیز اقدامات خود را از جمله غنی سازی ۲۰ درصد را اصلاح میکنیم. اجرای تعهدات هم یعنی ایران بتواند به راحتی نفت خود را فروخته و پولش بازگردد.وی درباره ارتباط توقیف کشتی ایران از سوی اندونزی با توقیف کشتی کرهای خاطرنشان کرد: همیشه میشود حدس زد به ما مسائل فنی را گفتهاند قبلا نیز این مسائل را با کشورهای شرقی آسیا داشتیم که حل هم شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخرین وضعیت بدهی ایران از کره جنوبی هم ابراز داشت: هیچ اتفاقی درباره بدهی ایران رخ نداده و منتظر راهحلهایی هستیم که طرف کرهای در سفر به ایران اعلام کرد. انتظار داریم این راهحلها عملیاتی شود. متاسفانه با سرعت مدنظر ما کار جلو نمیرود.

وی در پاسخ به اینکه با بهبود روابط ایران با غرب، ایران از روسیه و چین فاصله می گیرد گفت: سیاست نگاه به شرق برخاسته از شناخت است، نه الزام بینالمللی صرف. شرق سیاسی در حال برآمدن است. این برآمدن در مقابل هیچ جبهه دیگری نیست و شناخت از دنیای پساغربی است.

خطیب زاده با بیان اینکه ایران اساسا برای همین که از برخی برداشتهای نادرست فاصله بگیرد نقشه راههای راهبردی را طراحی کرده است، گفت: نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین تعریف میشود برای اینکه از بالا و پایین رفتنهای روزمره فاصله بگیریم. در مورد مسکو هم همین گونه است. وی در مورد موفق نبودن وزارت خارجه در امور دیپلماسی اقتصادی گفت: برخی از سازمانها در بسیاری موارد از نقش تسهیلکننده ما استفاده نمیکنند ضمن اینکه وزارت امور خارجه پاسخگو است ولی وزارت امور خارجه مسؤولیت همه امور را ندارد.خطیبزاده با اشاره به فشار اقتصادی آمریکا بیان کرد: آمریکا با هدف فروپاشی اقتصاد ایران و قطع روابط ایران با کشورهای مختلف فشارهای اقتصادی را وارد کرد. زمانی که کرونا وارد ایران شد اولین جملات از دهان برخی مقامات آمریکایی این بود که کرونا کاری که نتوانستیم انجام دهیم در بستن مرزها و مراودات انجام داد.

وی ادامه داد: یک سال است گذشته حجم همکاریهای ما با همسایگان را شاهدید. آیا الا بختکی انجام میشود؟ روزی که بتوانیم آشکار برای ملت بگوییم به دست جوانان گمنام در اقصی نقاط این روزها رقم خورده است.