قیمت سازی دلالان مسکن با آگهی های جعلی در سایت ها


گروه مسکن: بازار مسکن حالا در فاز جدیدی قرار گرفته است. در حالی که شمارش معکوس برای کاهش قیمت مسکن مخصوصاً در مناطق گران قیمت تهران یعنی مناطق یک دو و سه آغاز شده است اما برخی دلالان تدابیری را برای پیشگیری از ریزش قیمتها در دستور کار قرار داده اند .

هرچند گزارشهای میدانی در این مناطق گرانقیمت نشان می دهد که این روزها مشتری خاص در بازار نیست اما از سوی دیگر برخی از نوسانگران و معامله گران با در دستور کار قرار دادن ترفندهای خاص مانع از ریزش قیمتهای غیر طبیعی شده اند. یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه شش تهران در این خصوص گفت: اطلاع موثق دارم که برخی اعضا اگهیدهندگان در فضای مجازی تنها با هدف بالا نگه داشتن قیمتها هر روز نسبت به انتشار آگهی در فضای مجازی اقدام میکنند و قیمتهای بالا را به مشتریان اعلام میکند .

او با اشاره به اینکه برخی از آنها نیز در سایتهای متعدد قیمت را اعلام میکنند تا مانع از کاهش نرخها در بازار شوند و گفت: این آگهیها غالباً پولی است و دارندگان این واحدها با هزینه ماهانه مختصری در صدد آن هستند که در دوره پیش رو از ریزش قیمتها در بازار پیشگیری کنند.

آیا ریزش قیمتها جدی است؟

در عین حال برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند کاهش قیمتها در شبکه تیکن قیمت مصالح ساختمانی با سرعت بالایی در حال افزایش است و بر این اساس نمیتوان توقع داشت قیمتها در مناطق مختلف تهران کاهش یابد اما میتوان انتظار کاهش قیمت در واحدهای مسکونی بالاتر از متوسط و لوکس را در بازار داشت. مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازارمسکن در این خصوص به خبرآنلاین گفت: قیمت تمام شده مسکن رو به افزایش است و در زمانی که نرخ مصالح ساختمانی افزایش می یابد نمی توان انتظار کاهش قیمت ها در بازار مسکن را داشت، انچه رخ می دهد کوچ سرمایه گذاران از بازار مسکن است و این امر خود سبب می شود اهنگ رشد قیمت ها در بازار کندتر شده و مسکن رشدی کمتر را نسبت به سال های قبل تربه کند .

در این راستا کاهش انتظارات تورمی نیز مهم تلقی می شود . بسیاری معتقدند با کاهش انتظارات تورمی ، سرمایه گذاران تمایل چندانی را نسبت به سرمایه گذاری در بازار ملک که بازاری بلند مدت است، نشان نمی دهند و همین امر عامل پیشگیری از رشد شدید قیمت هاست.

بازار مسکن در چه وضعیتی است؟

محمدزاده یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه یک درباره تحولات رخ داده در این بازار طی ماه های اخیر گفت: انچه رخ داده تغییر مبنای قیمت گذاری است. مثلا در برخی از نقاط تهران واحد های مسکونی لوکس و مبنای قیمت گذاری شده اند. این اتفاق در مناطق بالای شهر تهران بسیار رخ داده است. درخی از محله های منطقه یک ساخت واحدهای مسکونی لوکسی که به قیمتهای عجیب و غریب فروش می روند به مبنای قیمت گذاری برای سایر واحد ها تبدیل شده اند . او نیز معتقد است تغییر مهمی که در بازار مسکن اتفاق افتاده خروج سرمایه گذاران از این بازار است. وی در پاسخ به این سوال که سرمایهگذاران غالباً واحدهایی با چه مشخصاتی را خریداری میکنند؟ تاکید کرد: با خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن، فرصت خرید برای خریداران واقعی بیشتر از قبل ایجاد شده اما انها غالبا در مناطقی با قیمت های کمتر از سی میلیون تومان دنبال ملک می گردند و همین عامل سبب شده مسکن مورد نیاز قشر متوسط فعلا دستخوش کاهش قیمت نشود.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۷ میلیون تومان

در همین حال بانک مرکزی گزارش بازار مسکن در دی ماه امسال را منتشر کرد که نشان میدهد متوسط قیمت مسکن در دی ماه امسال نسبت به دی پارسال رشد ۹۸.۳ درصدی داشته است. گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در دی امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ افزایش دارد. علاوه براین، تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان میدهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.