نادران: وابستگی واقعی دولت به نفت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رسانه ملی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت تأیید لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌رغم مخالفت و انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به این لایحه بودجه، اظهار داشت: ما دو راه داشتیم که یک بودجه سه دوازدهم یا چند دوازدهم به دولت بدهیم تا فعلاً این کشور اداره شود و دولت بودجه دیگری را بیاورد، با توجه به رفتار سیاسی دولت در سال‌های گذشته و به خصوص سال پایانی که سال انتخابات است، این نگرانی وجود داشت که دولت از وظایفش در اصلاح ساختار بودجه سر باز بزند و به مقام معظم رهبری متوسل شود و ایشان هم اجازه بدهد که در جلسه سران قوا بررسی شود و این همان اتفاقی است که در سال ۹۸ برای بودجه سال ۹۹ افتاد و بودجه ۹۹ فاجعه بار‌ترین بودجه به جهت اجرا بود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: برای ما شاید راحت‌ترین کار این بود که رد کنیم، ولی به دلیل مصلحت کلی کشور و اینکه مجلس نقش اصلی خود را در راهبری و ریل‌گذاری ایفا کند راه سخت‌تر را انتخاب کردیم تا علایم حیاتی یک مریض اورژانسی رو به موت را به وضعیتی برگردانیم که بتوان نجاتش داد.
وی در پاسخ به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس چهار عمل اصلی را برای محاسبه میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بلد نیست، تصریح کرد: دولتی‌ها در حوزه درآمد‌های نفتی می‌گویند ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان و شما ۲۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصله از صادرات نفت در بودجه پیش‌بینی کرده اید پس مجلس وابستگی به نفت را زیاد کرده است. اصل محاسبه غلط است، چون دولت پنهان کاری‌هایی در برداشت از نفت و منابع نفتی و ارز‌هایی مثل صندوق توسعه ملی که محصول نفت است کرده تا نشان دهد وابستگی به نفت کم شده، ولی عملاً اینگونه نبود. میزان وابستگی واقعی دولت به نفت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه افزود: اگر آقای روحانی می‌خواست دقیق محاسبه کند باید این ۲۶۱ هزار میلیارد تومان را با ۳۹۴ هزار میلیارد تومانی که دولت در برداشت از منابع نفتی به اشکال مختلف چه اوراق سلف نفتی و چه برداشت از صندوق به حوزه‌های مختلف که از نفت استفاده کرده، سرجمع محاسبه می‌کرد و بعد این محاسبه را انجام می‌داد تا ببینیم وابستگی به نفت زیاد یا کم شده است.
نادران با اشاره به جزوه سازمان برنامه و بودجه در توجیه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده است، اظهار داشت: چیزی که محل اختلاف ما با دولت بود، این بود و ما می‌گفتیم که شما جوانمردی کنید و بگویید ما ارز را ۱۷۵۰۰ تومان حساب کرده ایم و ۸ میلیارد دلار از آن را بنا به هر دلیلی می‌خواهیم به کالا‌های اساسی و دارو بدهیم و بقیه را هم می‌خواهیم ۱۷۵۰۰ تومان حساب کنیم. چرا می‌گوید ما می‌خواهیم ۱۱۵۰۰ تومان حساب کنیم، ولی مجلس می‌خواهد این را ۱۷۵۰۰ تومان بکند؟