انتظارات سهامداران از رئیس جدید بورس

در حالي که بارها در گزارش‌هاي متعدد نسبت به وضعيت درهم ريخته بازار سرمايه اشاره شد اکنون بازهم بازار سهام حال و روز خوشي ندارد. اين در حالي است که کمتر از دو هفته قبل موج اعتراضات مردمي نسبت به وضعيت اسفناک بازار سرمايه به شدت بالا گرفت و نمايندگان مجلس با احضار وزير اقتصاد خواستار پاسخگويي نسبت به اين مساله بودند. شرايط تا جايي پيش رفت که رئيس سازمان بورس از سمت خود استعفا کرد و کارشناسان نظرات گوناگوني را نسبت به اين مهم بيان داشتند.
شاخص در آستانه سقوط دوباره
شاخص کل بازار سهام در ادامه روند افت سنگين خود طي 10 روز گذشته به کانال يک ميليون و صد هزار واحدي سقوط کرد و هفته قبل توانست با رشد کمي که خيلي از سهامداران آن را دستوري دانستند به ميانه‌هاي کانال يک ميليون و 200 هزار واحدي بازگردد. اما نماگر در دو روز گذشته بار ديگر روند نزولي به خود گرفت و روز سه‌شنبه با ريزش 20 هزار واحدي بار ديگر در آستانه سقوط به دره پيشين قرار گرفت و بيش از 80 درصد نمادهاي بازار قرمزپوش بودند. اين در حالي است که سرمايه مردم تاکنون حدود 70 درصد آب رفته است و سروصداي سهامداران زخم خورده به جايي نمي‌رسد. بسياري از فعالان بر اين باورند بازار ديگر نسبت به تحليل‌هاي تکنيکال، گزارش‌هاي مالي خوب شرکت‌ها‍ و ارزند بودن قيمت سهام توجهي نمي‌کند و موج جديدي از خروج پول شکل گرفته است. به عبارت دقيق‌تر سهامداران کوچک بازار که ديگر از تخلفات مکرر و نابساماني‌هاي بي‌پايان خسته شده‌اند، هر مثبتي را فرصت خروج قلمداد مي‌کنند و حاضرند ولو با ضررهاي سنگين عطاي سرمايه‌گذاري در بورس را به لقايش ببخشند. در اين ميان کارشناسان معتقدند دخالت‌هاي مکرر و مصاحبه‌هاي غيرکارشناسي از سوي مسئولاني که تخصص چنداني نسبت به ريزه‌کاري‌هايي بازار سهام ندارند، عامل اصلي ايجاد چنين وضعي است. بايد متذکر شد، تزريق هيجان و نوسان به بازار که پس از دو روز سبزپوشي مجدد با عرضه حقوقي‌ها و بازارگردان‌ها منجر به شکل‌گيري صف‌هاي فروش مي‌شود، جزء هدايت ناخواسته سهامداران به سمت نوسان‌گيري کوتاه‌مدت ثمر ديگري ندارد و اين مي‌تواند تفکر سرمايه‌گذاري بلندمدت و ميان‌مدت در بازار را خدشه‌دار کند. لازم به ذکر است مسئولان بايد به جاي مصاحبه‌هاي متعدد که عامل درهم ريختگي بازار خواهد شد، به اين تخلف‌‌ها توجه بيشتري داشته باشند و بازارسهام بايد بدون دستور و دستکاري راه خود را طي کند. به عبارتي ديگر بازارسرمايه که اکنون مالامال بي‌اعتمادي است، هرازچندگاهي نسبت به اخبار گوناگون واکنش منفي هيجاني نشان مي‌دهد. گفتني است روز گذشته در ميان نمادهاي معاملاتي «فارس»، «فملي» و «شستا» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص کل داشتند و صندوق «پالايش‌يکم» هم با ريزش سنگين 50 درصدي که سوهان اعصاب سهامداران تبديل شده بود پس از روز چند روز مثبت اکنون به هفت هزار تومان رسيده است. نکته اصلي درباره اين صندق آن است که سرعت رشد آن در يکي دو روز اخير از نمادهاي پالايشي بيشتر است و بالاتر از NAV آن معامله مي‌شود!
خواسته‌هاي سهامداران از رئيس


همانطور که اشاره شد، شرايط بازار سهام در ماه‌هاي اخير به حدي اسفناک پيش رفت که قاليباف اصل هفته گذشته از سمت رياست سازمان بورس استعفا داد. در همين خصوص کارشناسان بر اين باورند، استعفاي دو رئيس در کمتر از يک سال را فارغ از مسائل گوناگون بازار مي‌توان از جنبه‌هاي ديگري همچون دخالت‌هاي بي‌پايه و اساس بررسي کرد. اين در حالي است که طي روزهاي گذشته نام‌هاي مختلفي براي انتخاب رئيس جديد مطرح مي‌شد، که در نهايت محمدعلي دهقان دهنوي، معاون وزير اقتصاد و عضو هيات علمي دانشگاه علامه‌طباطبايي، که داراي دکتراي علوم اقتصادي از دانشگاه تربيت مدرس است و پيش از اين عضو هيات‌مديره بانک مسکن بود، به‌عنوان رئيس جديد تالار شيشه‌اي انتخاب شد. همچنين پيش از اين، محسن عليزاده، ناظر مجلس در شوراي عالي بورس، هم در خصوص انتخاب رئيس جديد سازمان بورس گفته بود: تذکر جدي مي‌دهم که اگر گزينه‌اي بدون سابقه بورسي به‌عنوان رئيس منصوب شود، نسبت به آن از تمام ابزارهاي قانوني همچون سوال از وزير اقتصاد استفاده خواهيم کرد. اما نکته اصلي آن است که به طور حتم رئيس جديد در مسير پر پيچ و خم رياست خود، با چالش‌هاي متعددي مواجه خواهد شد، به طوريکه سوال اصلي سهامداران و فعالان آن است که او چه برنامه‌هايي براي بازگشت اعتماد به بازار سهام و پاسخگويي به انتظارات شکل گرفته سهامداران متضرر شده خواهد داشت. اين در حالي است که برخي کارشناسان معتقدند، بازار سرمايه زماني رنگ و بوي ثبات خواهد گرفت که برخي قوانين، اصلاح و با تخلف‌هاي مکرر برخورد شود. از طرفي بازارسهام نيازمند آن است که مدير جديد فراجناحي باشد و بتواند همکاري لازم را در جهت حفظ صيانت از سرمايه سهامداران انجام دهد و به واقع اين مورد بايد جزء اولويت‌هاي کاري او قلمداد شود. به عبارت دقيق‌تر بازار سهام بايد مسير مستقلي را طي کند و او بايد بتواند نسبت به هر تصميم غلطي که بتواند منافع سهامداران را به خطر بيندازد پاسخگو باشد. در ادامه خيلي از فعالان بازار اذعان کردند، رئيس جديد بايد بتواند صداي سهامداران و قديمي‌هاي بازار را بشنود و برحسب تعهد و تخصص شرايط براي اعتمادسازي دوباره فراهم کند تا مردم بتوانند با خيالي آسوده و اطمينان خاطر پول خود را روانه بازار کنند.
نکات مهم در برنامه دهقان‌دهنوي
دهقان دهنوي نيز تعامل و مشورت‌پذيري در عين حفظ استقلال، شکل‌دهي گروه‌هاي مشورتي تخصصي، پيش‌اطلاع‌رساني تغييرات و تبيين ابعاد تغيير از طرق مختلف، راه‌اندازي کانون سهامداران خرد و ايجاد تريبون رسمي براي ايشان و همچنين ايجاد کانال‌هاي ارتباطي تعاملي را ازجمله برخي برنامه‌هاي مهم خود در اين منصب عنوان کرد.