عذرخواهی بی فایده!

عنابستانی طی یک پیام ویدئویی پس از چند روز تناقض گویی بالاخره عذرخواهی کرد ولی گویا این عذرخواهی برای جامعه چندان تسکین دهنده نبوده است
آفتاب یزد- گروه شبکه: بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره علی اصغر عنابستانی به خاطر سیلی ای که به صورت سرباز پلیس راهور زده بود از او و مردم عذرخواهی کرد. این نماینده بعد از آن بیانیه عجیب و اظهارات پر از تناقض اش در ویدئویی که در صفحه توئیتر اش منتشر کرده گفته است: «قرار بود این ویدئو در اولین ساعات بعد از واقعه ضبط و منتشر شود اما دلسوزان و بزرگان ما را مرتباً به صبر و سکوت دعوت کردند تا فضا آرام و ابهامات برطرف شود اما متاسفانه هر لحظه به ابهامات ماجرا افزوده شد و مجبور شدم ماوقع را در سایت و رسانه‌های خودم منتشر کنم.»
> عذرخواهی می کنم
عنابستانی که در بیانیه خود، «سیلی زدن به صورت مامور راهور» را تکذیب کرده بود، از مردم ایران عذرخواهی کرد و گفت:« کاملا بدیهی است که در اجرای قانون بین هیچکسی تفاوتی وجود ندارد اما از همه مردمی که به هر دلیلی احساساتشان جریحه‌دار شد، عذرخواهی می‌کنم. ما هیچ شانی جز مطیع قانون بودن و خدمت به مردم قائل نیستیم.» نماینده مردم سبزوار در مجلس ضمن تشکر از عابد اکبری، مامور راهور پلیس به خاطر اجرای قانون، اظهار کرد: «این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد که اگر توهینی بشنود، عصبانی بشود. ما همه انسان هستیم. ممکن است در مقابل توهین دچار خطا شویم. با این وجود، اینجانب باید بیشتر به خود مسلط می‌بودم و در همان حد عصبانیت نیز اشتباه کردم. مجددا از مردم ایران و حوزه انتخابیه‌ام عذرخواهی می‌کنم. مردم بدانند که خاک پای آنها و مدافعان وطنم هستم.» به گزارش ایسنا، عنابستانی در پایان ویدئو خود گفت: «اگر به هر دلیلی موجب آزردگی خاطر سربازان شدم، عذرخواهی می‌کنم. مردم مطمئن باشند که اگر بر اساس آنچه رسانه‌ها گفتند، عمل کرده بودم، در همان روز اول و قبل از رسیدن به منزل استعفا می‌دادم. اما در این فیلم به خاطر همه کارهای کرده و نکرده عذرخواهی می‌کنم و از مردم حلالیت می‌طلبم. رسانه‌های معاند داخلی و خارجی هم بدانند که ما در مقابل اجرای قانون جمهوری اسلامی عزیزمان، گردنمان از مو باریک‌تر است. اجازه سوءاستفاده به این رسانه‌ها را نخواهیم داد.»


> چرا مردم حرف‌های نماینده را باور نکردند؟
در این خصوص عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده مینویسد:« ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به سرباز راهنمایی و رانندگی، که عنابستانی هزار روایت از آن ارائه کرد و بعد مجبور به عذرخواهی شد، یک سوال بزرگ را در ذهنم ایجاد کرد. چرا بسیاری از مردم، حرف‌های نماینده مجلس را باور نکردند؟عنابستانی نماینده سبزوار، در ساعت‌های ابتدایی این حادثه اعلام کرد که اصلا از ماشین پیاده نشده است. بعد گفت که پیاده شده است و فقط دستش را روی شانه سرباز گذاشته و در آخر هم که در فیلمی کوتاه از همه عذرخواهی کرد. در تمام این مراحل، تقریبا هیچ کس حرف‌های او را باور نکرد. طبق معمول مردم نظرات‌شان در مورد این حادثه را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند و به زبان ساده به نماینده مجلس گفتند که «خودتی»! مسئولین کشور چه در دولت، چه در مجلس و دیگر نهادها، باید به این ماجرا فکر کنند که چرا کسی سمت نماینده مجلس قرار نگرفت؟ در این ماجرا، بخش اعظمی از جامعه، پشت سرباز درآمدند و از نماینده مجلس پرسیدند چرا سرباز را زدی؟برای مسئولین کشور زشت است که هرچه می‌گویند، مردم باور نمی‌کنند. البته روایت‌های آقای نماینده از این حادثه هم کمک بسیاری به این بی‌اعتمادی کرد. اگر عنابستانی در همان روز اول، قبول می‌کرد که سرباز را زده و عصبانی شده است، شاید می‌شد او را بخشید. بالاخره هر آدم در طول زندگی‌اش به هر دلیلی عصبانی می‌شود. این نماینده اما تکذیب کرد، طلبکار شد و در آخر به خاطر فشارهای زیاد مردم، مجبور به عذرخواهی شد. تاکید می‌کنم مجبور شد. اگر فشارها در شبکه‌های اجتماعی نبود یا اصلا اگر شبکه‌های اجتماعی نبودند، قطعا این نماینده همچنان طلبکار می‌ماند و سرباز بیچاره الان در شهرهای دور افتاده در حال خدمت بود. مگر نماینده نباید چکیده دیدگاه‌ها و رفتار مردم باشد؟ پس او نماینده کدام مردم است؟ شاید گفته شود این اتفاق در تهران رخ داده و او نماینده سبزوار است . حال آن که واکنش‌ها در حوزه انتخابیه خود او هم منفی بوده. کاش سیاستمداران ایرانی در حال لباس و جایگاهی هستند، کمی به فکر اعتبار خود بودند. نمی‌دانم چرا آنها نمی‌خواهند قبول کنند، زندگی امروز، زیست در اتاق شیشه‌ای است. گذشت آن زمانی که اگر کاری می‌کردید نهایتا خانواده، هم محله‌ای‌ها و اهالی شهر می‌فهمیدند. حالا اما در عرض چند دقیقه، مردم یک کشور و حتی جهان هم در جریان ماجرا قرار می‌گیرند. اعتماد، کبوتری است که اگر از پشت بام خانه‌های مردم پر بزند، به سختی باز می‌گردد و رفتارهای برخی سیاسیون کشور مثل عنابستانی این کبوتر را پر داده‌اند. فرقی هم بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در این مورد نیست. همانطور که در مجلس دهم هم اتفاقی مثل این افتاد و ما واکنش خاصی از سوی پارلمان ندیدیم. القصه که ماجرای سیلی نشان داد که اعتماد بین مردم و مسئولین به پایین ترین حد ممکن خود رسیده است. نکته جالب این است که هیچ تلاشی هم برای ترمیم این بی‌اعتمادی انجام نمی‌شود.»
> آیا عذرخواهی کافی است
اما سوالی که در اینجا مطرح است اینکه آیا عذرخواهی نماینده ای که به صورت سرباز سیلی زده، کافی است یا باید برخورد قانونی هم صورت گیرد؟ آنطور که از واکنش کاربران به این ماجرا بر می آید به نظر می رسد که عذرخواهی این نماینده آنها را راضی نکرده و انتظار دارند که با او برخورد قانونی صورت بگیرد و عنابستانی نیز از سمت نمایندگی استعفا دهد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «عذرخواهی کافی نیست وقتی کسی در رده بالا قانون شکنی می کند باید به جرمش رسیدگی شود حتی اگر شاکی رضایت دهد از جنبه عمومی باید مجازات شود»
کاربر دیگری گفته است:« چون صریحا نگفته که سیلی زده عذرخواهی قبول نیست(هنوز بر دروغگویی خود اصرار دارد) وباید مطابق قانون برخورد شود.»
دیگری نوشت: «قانون گذاری که حداقل 3 قانون را از لحاظ قانونی و اخلاقی زیر پا گذاشته ( قانون خطوط ویژه، توهین به مامور اجرای قانون و ضرب و شتم، دروغ و حاشا) این آدم شایسته ماندن در مجلس نیست و اگر برخورد قاطع نشود منتظر سیلی زدن های نمایندگان دیگر نیز باشیم !!»
کاربران دیگر نوشته اند: «به همین راحتی قانون رو بشکنی تو گوش جوان مردم بزنی شخصیت و غرورش رو هم خرد بکنی جلوی دیگران، چون جناب نماینده است با یک عذرخواهی تمام؟حالا من یه سوال دارم اگه این قضیه برعکس میشد چه میشد؟ آیا سرباز به این راحتی خلاص میشد؟ این آقا رو باید ببرند جای اون سرباز چند روز توی سرما پاس بده»، «من نمی دونم چرا همه فکر می کنن با یه عذرخواهی همه چیز درست خواهد شد و مدام هم این فرهنگ رو تو بوق و کرنا به خورد مردم می دهند که فلان نمایند کار شجاعانه و به قولی شق‌القمر کرده که اومده و عذرخواهی می‌کنه. خوب اومد عذر خواهی کرد چه چیزی عوض می شود. من فکر می کنم به‌جای این شوهای تبلیغاتی، مسئولین و دست اندرکاران برای سربلندی و آبادانی مملکت تلاش کنند. عذرخواهی زبانی به هیچ دردی نمی خورد . اگه تونست استعفا بده و از مجلس بره اون موقع معلومه که در عذرخواهی صادق عمل کرده»، «استعفا یا اخراج و سرانجام رسیدگی عادلانه در مرجع قضایی و اجرای حکم مطابق قانون»، «آنچه به عنوان عذرخواهی از نامبرده پخش شد تنها تمسخر مردم بود. عذرخواهی زمانی اعتبار دارد که فرد به موقع آن را انجام دهد نه بعد از چند روز طلبکار شدن. آقای نماینده ما مردم ایران هستیم که هر روز از تصمیمات شما داریم سیلی می خوریم؛ کجا شد که بیایید از ما عذرخواهی کنید؟ اصلا بلد هستید که عذر را چگونه می نویسند؟»، «به هیچ وجه عذرخواهی ایشون مورد قبول نیست چون هم کاری خطا کرد و هم دروغ گفت و بطور کلی همه چیز رو انکار کرد.عذرخواهی آقای عنابستانی به میل و اراده که ناشی از پشیمانی نیست بلکه از روی ناچاری و استیصال است»