سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد احتمال بازگشت محدودیت‌ها به شهرهای زرد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: مباحثی در زمینه تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار گیرد.
سیما سادات لاری درباره آخرین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، گفت: بر اساس آخرین بررسیهای انجام شده تا اول بهمن ماه ۱۳۹۹، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۸۳.۸۸ درصد رسیده است. این میزان تقریبا بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای سال تاکنون محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اکثر استان‌های کشور در محدوده رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند و فقط میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران در محدوده ۷۲ تا ۷۵ درصد قرار دارد.
لاری با بیان اینکه همچنان ادارات و سازمان‌ها بیشترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را در اختیار دارند، گفت: این درحالی است که کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها مربوط به دفاتر پیشخوان دولت است.


افزایش ۷ درصدی سفرهای بین استانی
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره وضعیت سفرهای بین استانی، گفت: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه تا هفت درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
احتمال تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد
لاری همچنین درباره احتمال تشدید محدودیت‌ها با توجه به نزدیک بودن نوروز ۱۴۰۰، اظهار کرد: در زمینه اعمال محدودیت برای عید نوروز هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است. البته باید روند فعلی در کاهش موارد ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹ را با تمام توان حفظ کنیم و همراهی و همکاری مردم و مسئولان در این زمینه ادامه داشته باشد. در عین حال مباحثی در زمینه تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار بگیرد.
افزایش ۳۰ درصد مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان
رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز با اشاره به افزایش مراجعات بیماران کرونایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: مراجعه بیماران کرونایی ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و نگرانی کادر درمان با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز بیشتر شده است.
رضا جلیلی‌خشنود، با اشاره به افزایش مراجعات بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان، بیان کرد: نسبت به چند هفته‌ی گذشته، مراجعه‌ی بیماران افزایش پیدا کرده و حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بیشتر شده است. این افزایش مراجعه‌ی بیماران کرونا صد در صد می‌تواند منجر به ایجاد خطر شود، در این مورد همه‌ی ما یک نگرانی داریم که خدای نکرده دوباره درگیر موج جدیدی نشویم، به خصوص حالا که به ایام نوروز نزدیک می‌شویم. مسافرت‌ها، خریدهای شب عید و دورهمی‌های آن کادر درمان را کاملا نگران کرده که مراکز درمانی با موج جدیدی مواجه شوند.
وی با اشاره به سن مراجعه‌کنندگان ادامه داد: بیشتر مراجعات ما به افراد میانسال به بالا مربوط است، اما در بین آنها افراد در سنین جوانی هم شامل می‌شوند، ولی مرگ و میر و ابتلا در افراد میانسال رو به بالا بیشتر است.
رئیس بیمارستان شهدای تجریش با تاکید بر خطر ابتلا به کرونا با بازگشایی مدارس در میان دانش‌آموزان و معلمان افزود: ما با بازگشایی مدارس موافق نیستیم، البته اگر همه جا به صورت اختیاری باشد، مشکلی نیست، اما حضور کودکان در مدرسه به دلیل اینکه بیششتر ناقل بدون علامت هستند، می‌توانند، تعداد کثیری از افراد خانواده و بزرگ‌ترهای فامیل را به ویروس آلوده کنند. بنابراین با بازگشایی مدارس موافق نیستیم چون حقیقتا کنترل کودکان در مدرسه و ایجاد فاصله‌ی اجتماعی تقریبا غیرقابل ممکن خواهد بود.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید مهمانی‌های کوچک و دورهمی‌های خانوادگی یکی از عوامل جهانی افزایش شیوع کرونا محسوب می‌شود و این همتی که راهنمایی رانندگی و استانداری و وزارت بهداشت و هیئت دولت داشت باعث شد که از ۶۰۰ نفر به زیر ۱۰۰ نفر برسیم، اما احساس می‌کنیم خبرهایی که راجع به واکسیناسیون داخلی و خارجی و کاهش گیرایی ویروس منتقل می‌شود یک مقدار مردم را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی سرد کرده و خود این سرد شدن مردم نسبت به موارد رعایت نکات بهداشتی می‌تواند یک فاجعه دیگری را به بار بیاورد. برای همین جا دارد که از مردم خواهش کنیم تا زمان آمدن واکسن به بازار کشورمان، چه از نوع داخلی و خارجی برای از بین رفتن کامل ویروس کرونا برای حفظ جان خودشان رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند تا این ویروسی که فعلا پابرجاست از بین برود.
پیشنهاد به ستاد ملی کرونا برای تصمیم‌گیری درباره نوروز
تعطیلات نوروز این‌روزها ترس از افزایشی شدن ویروس کرونا را دوچندان کرده است. در این راستا معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تشریح اینکه نیازمند رصد دقیق و به روز شرایط کشور در جهت کنترل موثرتر بیماری کرونا هستیم، گفت: یکی از پیشنهادات کمیته به ستاد ملی کرونا با توجه به در پیش بودن ایام نوروز، این است که خود کمیته بتواند با بررسی جمیع شرایط اقتصادی و اجتماعی نسبت به شرایط کرونایی کشور با تایید وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه تصمیم‌گیری کند.
به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری در پنجاه و پنجمین نشست کمیته که با حضور ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در محل وزرات کشور برگزار شد با تشریح اینکه روند نزولی بیماری طی ماه‌های اخیر گویای درستی مسیر فعالیت دستگاه‌های فعال در کنترل این بیماری است؛ گفت: باید با رصد دقیق بیماری و اثر بخشی سیاست‌های اتخاذ شده، بتوانیم روند کنترلی بیماری را در کشور حفظ و در نهایت این بیماری منحوس را در کشور ریشه‌کن سازیم.
وی با بیان اینکه تجربه بیماری نشان داد که دو فاکتور محدودیت ترددها و اجتماعات مردمی بیشترین اثر را در کنترل بیماری داشته اند؛ گفت: باید با نگاهی هوشمند تلاش کنیم جریان مهم سفر را کنترل کنیم و اجازه ندهیم بیماری از شهری به شهر دیگر منتقل و سرایت شود.
ذوالفقاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقش موثر و مثبت مردم در روند مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مردم عزیز کشورمان همراهی بسیاری عالی و موثری در کنترل بیماری داشتند که جا دارد کمال تقدیر و تشکر را از شهروندان عزیز کشورمان داشته باشیم.
وی در این خصوص یادآور شد: باید روند محدودیت‌ها به سمتی برود که کمترین آسیب را به حوزه اقتصادی و کسب و کار مردم عادی بزند.
معاون وزیر کشور به اظهارات وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور در خصوص در پیش بودن ایام نوروز اشاره کرد و گفت: تاکید وزیر کشور بر این است که باید کاری کنیم که روند بیماری در کشور طی ماه‌های آتی به سمتی برود که دیگر مجبور به اعمال محدودیت‌های اضافی نباشیم.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ؛ذوالفقاری تصریح کرد: یکی از پیشنهادات کمیته به ستاد ملی کرونا با توجه به در پیش بودن ایام نوروز این است که خود کمیته بتواند با بررسی جمیع شرایط اقتصادی و اجتماعی نسبت به شرایط کرونایی کشور با تایید وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه تصمیم‌گیری کند.