اولین روز کاری آنتونی بلینکن

روز گذشته آنتونی بلینکن، به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا در دولت بایدن در اولین روز کاری‌اش با همتایان کانادایی، کره جنوبی،‌ ژاپنی و مکزیکی خود تماس تلفنی داشت.
مجلس سنای آمریکا سه‌شنبه  با ۷۸ رأی موافق در برابر ۲۲ رأی مخالف، صلاحیت آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای سمت وزیر امور خارجه این کشور را تأیید کرد.
آنتونی بلینکن آخرین نفر از اعضای اصلی تیم امنیت ملی در دولت رئیس‌جمهوری جدید آمریکاست که صلاحیت او در سنا تأیید شده است. پیش از او صلاحیت ایوریل هینز، نامزد پست مدیریت اطلاعات ملی و نیز لوید آستین، برای سمت وزیر دفاع در سنا تأیید شده بود. فرد دیگر تیم امنیت ملی کابینه بایدن یعنی جک سالیوان برای آغاز کارش در سمت مشاور امنیت ملی، قانونا نیازی به تأیید صلاحیت سنا نداشت.
بلینکن که تحصیلکرده فرانسه بوده و دیپلماتی کارکشته است، پیشینه طولانی کار تحت مدیریت جو بایدن در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما را دارد. او در زمان اوباما نفر دوم وزارت خارجه آمریکا بود.


از او همچنین به‌عنوان یکی از مدافعان توافق هسته‌ای با ایران نام برده می‌شود، به همین دلیل مدافعان برجام به نقش او به‌عنوان سکاندار دستگاه دیپلماتیک در بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران چشم امید بسته‌اند.
«آنتونی بلینکن» در جلسه تأیید بررسی صلاحیتش که هفته گذشته در سنا برگزار شد سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال برجام را تشریح کرد.
بلینکن گفت: «از نظر من، برجام علی‌رغم محدودیت‌هایش در مأموریت خودش برای بستن مسیرهای دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت سلاح هسته‌ای موفق عمل می‌کرد. این توافق علاوه بر این، شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ کنترل تسلیحاتی را مستقر کرد.»