روحانی: به جای او من را محاکمه کنید

از چهره‌های وزرا در جلسه هیئت دولت از جمله چهره خود آذری جهرمی می‌شد حدس زد که انتظار حمایت آن هم بدین شکل از سوی رئیس جمهور را نداشتند
آفتاب یزد- گروه سیاسی: جلسه هیئت دولت دیروز زنده بر روی آنتن تلویزیون بود.پیش‌تر هم اعلام شده بود که این جلسه زنده پخش می‌شود.هر زمان از قبل، نهاد ریاست جمهوری اینگونه اطلاع‌رسانی می‌کند مشخص است که حسن روحانی بناست سخنان مهمی بگوید.پیش‌تر در مورد اعلام تحولات برجام اینگونه اطلاع‌رسانی می‌شد.بهرحال جلسه هیئت دولت برگزار و نمایان شد که رئیس جمهور قصد داشته در دفاع از وزیر ارتباطات خود پس از اتفاقات اخیر سخنانی را مطرح کند.این سخنان قطعا تا مدت‌ها نقل محافل سیاسی خواهد بود.از چهره‌های وزرا در جلسه هیئت دولت از جمله چهره خود آذری جهرمی می‌شد حدس زد که انتظار حمایت آن هم بدین شکل از سوی رئیس جمهور نداشتند.وزیر ارتباطات بعد از پایان سخنان رئیس جمهور خیلی سریع توئیت زد و از حسن روحانی تشکر کرد.او نوشت: «ممنونم آقای رئیس جمهور».
> حسن روحانی چه گفت؟
حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به امکاناتی که فضای مجازی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در این دوران کرونا، فضای مجازی به فضای تنفس برای مردم تبدیل شده است. در این ماه‌ها که ناچار بودیم به مردم بگوییم در خانه بمانید و کسب و کارهای خود را تعطیل کنید و به بچه‌ها گفته‌ایم به مدرسه و دانشگاه نروید. اگر این فضای مجازی نبود مردم چه کار می‌کردند و یا دانشجویان و دانش‌آموزان چگونه درس می‌خواندند و مردم در این شرایط سخت، چگونه سرگرم می‌شدند.


> تشکر از وزیر
وی اضافه کرد: من در اینجا از وزیر ارتباطات تشکر می‌کنم. وزیر جوان ارتباطات ما و وزیر سابق کار بزرگی کردند. پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. نمی‌توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند. این دستور من بوده و اگر می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید.
> فضای مجازی شغل درست کرده
روحانی با تاکید بر اینکه همه وزرای ما در حال تلاش هستند عنوان کرد: فضای مجازی برای مردم شغل و کار درست کرده است، آموزش درست کرده و دبستان و دبیرستان و معلم و شاگرد را به هم متصل کرده است. البته مشکلاتی هم دارد، هیچ کسی منکر این نیست. خب حالا اگر وزیر راه ما آمده جاده و اتوبان درست کرده و در این جاده تصادف می‌شود آیا باید وزیر راه را بگیرند، مثلا بگویند چون جاده و اتوبان را بزرگ درست کردید ماشین‌ها با سرعت آمدند و تصادف کردند. آقای وزیر پاسخگو باش؟ نه آقا آن متخلف را باید بگیرید. پلیس باید مراقبت کند. آیا می‌توان وظیفه پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه انداخت.
رئیس جمهور ادامه داد: هر کسی وظیفه‌ای و مسئولیتی دارد. جاده و اتوبان باید باشد. اتومبیل هم باید باشد. نمی‌شود اتومبیل را جمع کنیم و بگوییم وقتی اسب و قاطر و الاغ هست چرا ماشین بیاوریم که تصادف شود. بله اینها خطرش کمتر است اما بهره وری‌اش هم کمتر است. ما وقتی ماشین و ریل و هواپیما و فرودگاه می‌آوریم. ممکن است تصادف و تخلف هم صورت بگیرد. باید جلوی تخلف را بگیریم و فرهنگ‌سازی کنیم.
> مراقبت هم لازم است
رئیس جمهور همچنین بیان کرد: در فضای مجازی هم درست مانند فضای حقیقی بعضی‌ها تخلف، سوءاستفاده و دزدی می‌کنند. بعضی‌ها ایمان جوان‌ها را هدف گرفتند. ما باید مراقبت کنیم. همانطور که رها کردن نادرست است بستن هم نادرست است. این موضوع راه دارد و برای آن مراقبت وجود دارد. اگر فضای مجازی نبود ما چطور بیماران کرونا را کنترل می‌کردیم. با همین اپلیکیشن‌ها این کار را انجام دادیم. فضای مجازی امروز به ما در بخش‌های مختلف و در سلامت و آموزش مردم کمک کرده، البته باید مراقبت‌ها را هم انجام دهیم.
> بگذارید در این شش ماه ما کار کنیم
روحانی در ادامه تصریح کرد: از آنهایی که با دولت خوب نیستند و با دولت در رقابتند و یا با دولت قهرند خواهش می‌کنم که در این شش ماه بگذارید ما کار کنیم. وزیر ما وقت ندارد. از یک طرف در قوه مجریه کار کند. از یک طرف به کمیسیون‌های مجلس برود. کسانی که مسئولیت اجرایی دارند. باید به کارشان برسند و بگذارید کارهای نیمه تمام را انجام بدهیم و به سرانجام برسانیم.
> تشکر آذری جهرمی
هنوز دقایقی از پایان سخنان رئیس جمهور نگذشته بود که آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از اظهارات روحانی در حمایت از او تشکر کرد.جهرمی در توییتر با اشاره به سخنان روحانی نوشت: «ممنونم آقای رئیس جمهور».
ماجرای احضار وزیر ارتباطات به اولین روز بهمن ماه بر می‌گردد که اعلام شد محمدجواد آذری جهرمی در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شده و به پرسش‌های بازپرس در خصوص اتهامات مطرح شده علیه وی پاسخ داده است.گفته شده بود احضار وزیر ارتباطات به دلیل «استنکاف از اجرای اوامر قضائی در خصوص فیلتر کردن اینستاگرام» بوده است.
پیش از حسن روحانی،ربیعی سخنگوی دولت به دفاع از آذری جهرمی پرداخت.او نوشته بود:« فضای مجازی را نمی‌توان با نوع خاصی از نگرش و سیاستگذاری فرهنگی بررسی نمود. بی‌تردید فضای مجازی، در آینده بخش اعظمی از اقتصاد جوامع را تشکیل خواهد داد. در میان شبکه‌های اجتماعی، بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط اینستاگرام محل کسب‌وکار گروه بزرگی از مردم شده است. حتی آمار‌ها پیش از شیوع کرونا هم به قدری بزرگ هست که تصمیم به تعطیلی‌اش جنبه‌های اقتصادی کلان بیابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار صفحه اینستاگرام ایرانیان دارای بیش از ۵ هزار دنبال‌کننده هستند؛ که در این میان ۲۸/۸ ٪ از آن‌ها صفحات مربوط به فروشگاه‌ها و کسب و کارهاست. براساس این آمار یعنی حداقل ۱۱۵هزار صفحه اینستاگرام وجود دارد که درآمد خانوار‌هایی را تامین می‌کند. این امر بدین معناست که حتی اگر هر صفحه درآمد ۲ نفر یا ۲ خانواده را تامین کند؛ یعنی ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی حدود ۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند. با توجه به مطالعات تخصصی‌ام در وزارت کار، معتقدم هرگونه محدودسازی و یا تعطیلی اینستاگرام، کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر می‌باشد.»
> دفاع روحانی از آذری جهرمی چه معنایی دارد؟
بهرحال این برای نخستین بار نیست که وزرای روحانی تحت فشار قرار می‌گیرند اما چنین دفاعی تاکنون از سوی وی صورت نگرفته بود.هرچند نوع فشار فعلی متفاوت بوده ولی پیشتر هم برخی از وزرای روحانی به انحای مختلف زیر ضرب رفته بودند.به نظر می‌رسد پس از، از دست رفتن برجام تنها نقطه اتکای دولت سرعت اینترنت و عدم فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام است.حسن روحانی دوست ندارد کارنامه‌اش بدون هیچ نقطه مثبتی باشد و تمایل دارد پس از پایان دولت‌اش وقتی در مقابل اصحاب رسانه قرار می‌گیرد از مقاوت دولت خود در مورد باز ماندن شبکه اجتماعی پرطرفدار سخن بگوید و تاکید نماید با این کار خدمتی بزرگ به مردم علی‌الخصوص جوانان کرده است.