نعمت احمدی: مهریه اصلا نباید زندانی داشته باشد

آفتاب یزد - گروه شبکه: مجلس شورای اسلامی به دنبال حذف مجازات زندان برای مهریه بالای پنج سکه است. از همین رو به تازگی حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی گفته است: « اعضای کمیسیون قضائی معتقد هستند که زندان جای بزهکار است نه بدهکار
از این رو بدهکار مهریه اگر توان پرداخت
آن را ندارد نباید روانه زندان شود. بدهکاران
مهریه به جای زندان باید آزاد باشند تا بتوانند کار کنند تا مهریه خود را پرداخت کنند.» سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس با اشاره به مصوبه مجلس قبل درباره مهریه، گفت: «در مجلس گذشته قانونی در رابطه با مهریه مصوب شد که بالای ۱۱۰ سکه مهریه زندان نخواهد داشت از این رو و با توجه به افزایش قیمت سکه کمیسیون قضائی مجلس یازدهم طرحی مدنظر دارد که مهریه بیش از ۵ سکه زندان نداشته باشد.» نوروزی تصریح کرد: «در چند سال گذشته قیمت سکه متعادل و معقول بود، اما اکنون این قیمت به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده است و افراد بدهکار مهریه نمی‌توانند این مبلغ گزاف را پرداخت کنند.»او با بیان اینکه رسیدگی به این طرح در کمیته انجام شده است، بیان کرد: «۳ ماده آن در کمیسیون قضائی مجلس تصویب شده است، اما یک ماده آن مشکلاتی داشت که به کمیته مورد نظر ارجاع داده شده است تا بررسی لازمی صورت گیرد. هفته آینده کلیات طرح در کمیسیون قضائی مجلس بررسی خواهد شد و به زودی این طرح را به صحن علنی ارسال خواهیم کرد.»


> مهریه نباید زندانی داشته باشد
سوال اینجاست که آیا این طرح جدید مجلس طرح خوبی است و حق و حقوق زوجه به درستی در آن رعایت می‌شود؟ به باور یک حقوقدان، مهریه اصلا نباید زندانی داشته باشد. نعمت احمدی در خصوص طرح جدید مجلس به آفتاب یزد می‌گوید:« در بحث طلاق مسئله مهم این است که زنان می‌خواهند به حق و حقوق خودشان برسند اما سوال اینجاست که آیا با زندانی شدن فرد می‌توانند به این حقوق برسند یا خیر قطعاً نه و راههای بهتری برای این موضوع وجود دارد.» وی ادامه داد:« ما امروزه مسئله شناسایی اموال را داریم به این صورت که قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی؛ نهادها و سازمان‌های مختلفی مانند بانک‌ها، ثبت اسناد، دارایی، شهرداری و... را مکلف و ملزم نموده که در پاسخ استعلام اجرای احکام، هر نشانه‌ای از اموال، پول، سهام و
بورس که زوج دارد را اعلام کند و دادگاه هم اگر متوجه شود که فرد اموالی دارد به میزان مهریه زوجه آن را توقیف می‌کند.» این حقوق دان افزود:«یک زوج به هر دلیلی زندگی شان به پایان می‌رسد و از آنجا که مهریه عندالمطالبه است، زوجه آن را به اجرا می‌گذارد، اجرای احکام با استعلام از نهاد‌های یاد شده اگر متوجه شود فرد اموالی دارد به میزان مهریه آن را متوقف می‌کند اما مسئله اینجاست که اگر فرد مالی نداشته باشد او را زندانی می‌کنند. در صورتی که فردی که دارای بدهی است و اموالی هم دارد باید اموال او را پیدا کنند چرا که وقتی مالی ندارد چطور می‌تواند در زندان بدهی‌اش را پرداخت کند آیا در زمان زندان تمکن مالی پیدا می‌کند؟» نعمت احمدی ادامه داد:«به باور من زوجین هنگام عقد می‌توانند شروطی را بگذارند مانند اینکه اموال به طور مساوی بین زوجین تقسیم گردد یاحق‌هایی چون حق سکونت و یا طلاق را از زوج بگیرد. از سوی دیگر باید راهکار قانونی داشته باشیم مبنی بر اینکه پیدا کردن اموال فرد تسهیل شود. به هر حال بهتر است مجلس به دنبال راهکاری باشد که بتوان به‌راحتی اموال فرد را پیدا کرد اما اگر فرد مالی ندارد طرح جدیدی که مجلس ارائه داده است می‌تواند طرح خوبی باشد. به طور کلی به باور من مهریه اصلاً نباید زندانی داشته باشد.»
> واکنش کاربران
اما این طرح مجلس با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «خدا خیرتون بده زندان نفقه را هم لغو کنید لطفا».
دیگری نوشت:« دیگه همون 5 تا رو هم حذف کنید در عوض به خانم‌ها حق طلاق بدین تا برد- برد بشه».
یکی دیگراز کاربران اینطور می‌نویسد:
«به شخصه کیف کردم که کاسبی یه سری انسان نما جمع میشه و یه عده قرار نیس جوونیشون بابت این چیزا از بین بره تا باشه از این طرح‌ها باشه».
کاربر دیگری گفته است: «مهریه چیزه مزخرفیه ازدواج باید بر اساس عشق بین طرفین اتفاق بیوفته نمیفهمم اصلا چرا باید چیزی به اسم مهریه بدین شکلی که برخی‌ها وعده می‌دهند وجود
داشته باشه».
کاربران دیگر نوشته اند: « به امید روزی که مهریه امروزی برچیده بشه و زنها حقوق انسانی خودشون رو داشته باشن که این بساط مهریه و زندان و... از بین بره»، «زندان جای بزهکار است نه بدهکار اون هم بدهکار مهریه...!»، « این طرح هم در نگاه کلی طرح خوبیه ولی نه اینکه جوری بشه خانم نتونه به حق شرعی و قانونش برسه باید عدالت رعایت بشه هم برای زن هم برای مرد»، «زندان افتادن مرد هم برای خانوم مهریه نمیشه»
اما کاربرانی در مخالفت با این طرح نوشته‌اند: « اونوقت تکلیف زنها چی میشه؟ چجوری حقشون رو بگیرن؟»،«خب یه طرح دیگه هم رفت مجلس که مهریه بالای ۵ سکه دیگه زندان نداشته باشه. کاش جهیزیه هم یه قوانینی داشت».