علائم گشایش در حصر مشاهده می‌شود

آرمان ملي: رئيس دفتر رئيس‌جمهوري در واکنش به ادعاي مقامات اسرائيل درصورت بازگشت آمريکا به برجام گفت: فکر مي‌کنم دولت جديد آمريکا مثل ساير کشورها، استقلال خود را دارد و اين کارهاي رژيم صهيونيستي صرفاً جنگ رواني است. محمود واعظي در پاسخ به اين پرسش که واکنش ايران به ادعاي اسرائيل براي حمله به جمهوري اسلامي در صورت بازگشت آمريکا به برجام چيست، اظهار کرد: هم مردم ما و هم مردم منطقه با ادبياتي که مسئولان رژيم صهيونيستي تا الان داشته‌اند، آشنايي دارند. آنان بيشتر حرف مي‌زنند و دنبال جنگ رواني هستند و عملاً نه برنامه‌اي دارند و نه توانايي دارند و نه از عهده اين کار برمي‌آيند. وي افزود: در دفاع از ايران نيروهاي مسلح ما ورزيده هستند و مانورهاي مختلفي که ما داشته‌ايم، اين علامتي است که ما قصد جنگ نداريم، ولي در زمينه دفاع از کشور جدي هستيم. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري تصريح کرد: البته برخي مسئولان رژيم صهيونيستي فکر مي‌کنند که هر حرفي که بزنند واشنگتن اين حرف‌ها را مي‌پذيرد؛ حالا يک ترامپي بود که او دامادي داشت و در حقيقت دامادش کارگزار صهيونيست‌ها در واشنگتن بود و يک‌سري کارها را انجام مي‌داد و نظرات رژيم‌صهيونيستي را تامين مي‌کرد اما من فکر مي‌کنم دولت جديد آمريکا مثل ساير کشورها، استقلال خود را دارند و اين کارهاي رژيم صهيونيستي صرفا جنگ رواني است. واعظي با اشاره به احتمال بازگشت آمريکا به برجام و رفع تحريم‌ها، گفت: اين موضوعي است که هم رژيم‌صهيونيستي و هم برخي کشورهاي منطقه همچون عربستان‌سعودي که با ما دشمن هستند دارند خيلي تلاش مي‌کنند که اين اتفاق رخ ندهد و لابي‌گري‌هاي خود را در آمريکا انجام مي‌دهند اما نبايد چنين مواردي را جدي بگيريم.
سيلي خوردن سرباز
وي در پاسخ به پرسشي درباره موضع دولت درباره سيلي خوردن يک سرباز از نماينده مجلس، اظهار کرد: آن روزي که اين اتفاق افتاد همه ما متاسف شديم که يک سرباز وظيفه که دارد به وظيفه خود عمل مي‌کند از سوي يک نماينده مجلس که مي‌خواهد قانون‌شکني کند و با مقاومت آن سرباز مواجه مي‌شود با توهين و سيلي زدن با او برخورد مي‌کند. اين کار هم از نظر افکار عمومي و دولت و همگان محکوم است. اميدوارم آنچه رئيس مجلس درباره رسيدگي به اين موضوع گفت فقط يک حرف نباشد و عکس‌العمل جدي انجام شود. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري با اشاره به اعلام شکايت رئيس نيروي انتظامي از نماينده مجلس، گفت: وقتي اين موضوع اعلام شد ديگر نمي‌شود دولت هم بيايد و مجددا شکايت کند. نيروي انتظامي ما با وزير کشور در ارتباط است. در مجموع در زمينه اين اتفاق ناخوشايندي که افتاد، عکس‌العمل مردم در فضاي مجازي قابل تقدير است. واعظي در پاسخ به اين پرسش که آيا وزارت ارتباطات استدلال حقوقي برابر دادستاني داشته يا نه، گفت: آن بخشي که سياست‌گذاري است و در اختيار دولت است، همه بايد بدانند که اگر در جايي اين سياست‌ها اجرا شود، رئيس‌جمهوري حامي آن است. اما آنچه رئيس‌جمهوري امروز گفت همين است که گسترش فضاي مجازي مصداق سياست‌هاي دولت بوده و اگر آقاي جهرمي قرار است به اين دليل محاکمه شود، پس من را محاکمه‌ کنيد، اما اگر موارد ديگري هست که بحث ديگري است.
از واکسن داخلي حمايت مي‌کنيم


وي در پاسخ به اين پرسش که آيا قرار است ايران درباره واکسن روسيه هم مذاکراتي داشته باشد، اظهار کرد: حدود دو ماه است هم با روس‌ها و هم با چيني‌ها و هم با هندي‌ها مذاکره مي‌کنيم. سرعت مذاکرات با روس‌ها بيشتر شده و در يک ماه گذشته تمام اسنادي را که داشتند براي ما فرستادند و گروه علمي ما تمام اينها را بررسي کرده است و در دو روز گذشته اين تاييد شده و تاييديه را ديشب براي روس‌ها فرستاديم و مقدمات قرارداد هم فراهم شده و اميدواريم همين امروز يا فردا امضا شود و اولين محموله آن قبل از 22 بهمن به تهران برسد. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اينکه سياست ما حمايت جدي از واکسن‌هاي توليد داخل است، گفت: ولي ما نمي‌توانيم مردم را تا اواخر بهار براي آماده‌شدن واکسن‌هاي ايراني منتظر بگذاريم، از حالا تا اواخر بهار ما يک قرارداد با کووکس بستيم و از طرف ديگر با سه کشوري که نام بردم به دنبال بستن قرارداد هستيم و درباره خريدمان از کووکس هم داريم فشار مي‌آوريم که هرچه زودتر اولين محموله آن به دست ما برسد. همچنين ميزان دو ميليون دوز از واکسن روسي را هم براي قرارداد در نظر گرفته‌ايم. واعظي در پاسخ به پرسشي درباره اطمينان ايران از واکسن‌ خارجي کووکس اظهار کرد: ما 16.5 ميليون دوز واکسن از کووکس خريداري و هزينه آن را هم پرداخت کرديم و منتظريم که نوبت‌مان برسد و براي ما ارسال شود. البته داريم رايزني مي‌کنيم تا ارسال بخش اول آن را جلو بيندازند. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين پرسش که آيا گشايشي در حصر خانگي ميرحسين موسوي و مهدي کروبي در حال انجام است، گفت: نمي‌دانم اما علائمش دارد مشاهده مي‌شود.