خودزنی كن، ديه بگير!

او با اشاره به رواج خودزني همچون تصادفات ساختگي براي دريافت ديه و خسارت، افزود که «بسياري از موارد خودزني که با ادعاي نزاع و درگيري انجام مي‌شود، توسط کارشناسان با تجربه پزشکي قانوني قابل تشخيص است.» مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي؛ مهر ماه سال‌جاري در گزارشي اعلام کرد که خط فقر در تهران و ساير نقاط کشور رشد داشته است به‌طوري‌که روند رشد نرخ فقر در سال‌هاي 1398 و 1399، روندي فزاينده به خود گرفته است. در اين بين فرزانه مهدي‌زاده تاکيد کرد که «در سال‌هاي اخير مواردي ديده شده است که فرد يا افرادي به قصد کلاهبرداري و اخذ خسارت، با کمک شخص يا اشخاص ديگر صدماتي متعدد و نسبتا شديد که حتي شامل شکستگي‌هاي استخواني در خود ايجاد مي‌کنند که حتي در مواردي منجر به ايجاد نقص عضوهاي ماندگار در افراد مي‌شود. اين افراد با ادعاي وقوع اين آسيب‌ها و عوارض در سانحه تصادف که ساختگي است يا با ادعاي نزاع و درگيري به هدف دريافت ديه و جبران خسارت به پزشکي قانوني مراجعه مي‌کنند در حالي‌که بسياري از اين صدمات ساختگي قابل تشخيص است. از 10 هزار و 231 خودزني شناسايي شده در نه ماه نخست سال‌جاري چهار هزار و 166 مورد خودزني غير منازعه و شش هزار و 65 خودزني حين منازعه و غيرمنازعه توامان بوده است.
سونامي مشکلات رواني در راه است
به باور بسياري از روانشناسان، خودزني، تصادفات ساختگي و مواردي از اين دست، خشونت عريان بر عليه خود فرد است که به دليل جنبه خشونت بالاي اين حوادث، فرد صدمه ديده بايد نيازمند درمان مشکلات روحي و رواني‌ است. اما اگر صحبت‌هاي چند وقت اخير محمد حاتمي، رئيس سازمان روانشناسي را بررسي کنيم، آن زمان متوجه خواهيم شد، دليل افزايش خشونت در جامعه چيست. در تازه‌ترين اظهار نظر، محمد حاتمي گفته است: «به همه مسئولان هشدار مي دهم که اکنون مردم ما در حالت دفاع هستند و ما مشکلات رواني درآنها نمي‌بينيم اما به محض فروکش کردن کرونا سونامي مشکلات رواني راه مي‌افتد.» او باور دارد که «کارگران در معادن و کارخانه ها دچار استرس شغلي هستند که در شرايط کرونا حتما افزايش پيدا کرده است. سازمان نظام روانشناسي بايد توجه کند و از طرفي وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز بايد اين موضوع را در اولويت خود قرار دهد.» بنا بر اعلام رئيس سازمان روانشناسي: «معمولا 32 درصد مردم مسائل روانشناسي را رصد مي کنند که در اين روزها پاندمي کرونا به 70 درصد رسيده در واقع در يک کلام بايد گفت روانشناسي اکنون در سفره مردم قرار گرفته است. از مسئولان مربوطه استدعا دارم حتي اگر شده به صورت کوتاه مدت بيمه هاي پايه را پيگيري کنند تا در دوران کرونا مردم بتوانند راحت‌تر به روانشناس مراجعه کنند متاسفانه اين روزها مشاوره تبديل به کالاي لوکس شده و مردم عادي نمي‌توانند مراجعه کنند بنابراين بيمه هاي پايه بايد ورود پيدا کنند هرچند در برنامه ششم توسعه به آن پرداخته شده اما هيچوقت اجرائي نشده است و خواهشم اين است در اين مسئله ورود پيدا کنيد تا مردم از بيمه هاي پايه حداقل در دوران کرونا استفاده کنند.»
آتش فقر روي بنزين کرونا


در اين بين، يک جامعه شناس به «آرمان ملي» مي‌گويد: «اقتصاد اصل است مارکس که بي‌خود حرف نزده است. امروز جامعه ما دچار تئوري سورکين است، برادر برادر خود را مي‌کشد، پدر فرزند خود را مي‌کشد، و جامعه از اين مساله با بي‌تفاوتي گذر مي‌کنند.» امان ا... قرايي مقدم در ادامه خاطر نشان کرد: «حضرت علي (ع) مي‌فرمايند: فقر از هر دري وارد شود، ايمان از در ديگر بيرون مي‌رود. سعدي گفته است «هر که دست از جان بشويد هر چه در دل دارد بگويد». متأسفانه ديگر دزدي و خوابيدن معتادان متجاهر کنار خيابان مانند آنچه نيمه‌شب‌ها در پارک هرندي و ميدان شوش و پارک حقاني و زمين‌هاي سعادت‌آباد و خاک سفيد و... در تهران شاهد آن هستيم، عادي شده است. امروز ايران 13 تا 14 ميليون حاشيه‌نشين دارد. حاشيه‌نشين يعني کسي که دست از جان شسته است. ديگر دوراني سابق گذشته و بخشي از مردم امروز گرسنه هستند.» وي خاطرنشان کرد: «در چنين شرايطي همه آسيب‌هاي اجتماعي مانند اعتياد، خودکشي، طلاق و... افزايش مي‌يابد. مسئولان بايد از برخي شعارها دست بکشند و فکري به حال مردم بکنند و جوانان را دريابند. چون اين جوانان به تنگ آمده‌اند و بريده‌اند. 12 تا 13 ميليون جوان ازدواج نکرده‌اند و وقتي تعداد زيادي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها به کارهايي مانند رانندگي در تاکسي‌هاي اينترنتي و مشاغل کاذب روي مي‌آورند، براي آن‌ها و خانواده‌هايشان نااميدکننده است. اگر اين کبريت کشيده شود، خاموش کردن آتش آن بسيار مشکل خواهد بود.