آب پاکی روی دست خوش‌خیال‌ها با اعلام مواضع برجامی دولت بایدن

سرویس سیاسی-مقامات دولت بایدن، اظهارات گستاخانه مقامات دولت ترامپ درباره برجام را تکرار کردند. در همین رابطه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اولین نشست خبری خود درباره موضوع ایران و توافق هسته‌ای گفت: بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند.
بلینکن ادامه داد: سپس از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، با کمک متحدان خود استفاده می‌کنیم. اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم.
وی افزود: ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند.
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر ایران تصمیم بگیرد که به پایبندی به برجام برگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم.


پاسخ ظریف
 به گستاخی بلینکن
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به شرط‌گذاری اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا درباره بازگشت این کشور به برجام پاسخ داد.
ظریف در توئیتی نوشت: بررسی واقعیت برای آنتونی بلینکن: ایالات متحده برجام را نقض کرد، از ورود دارو و غذا برای ایرانی‌ها ممانعت کرد، و (ایران را به خاطر) پایبندی به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در تمام آن دوره نابسامان (دوره دولت ترامپ) تنبیه کرد. وی افزود: ایران به برجام پایبند ماند و تنها اقدامات اصلاحی پیش‌بینی شده (در بند ۳۶ برجام) را اتخاذ کرد. خوب حالا چه کسی باید اولین گام را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید.
وظیفه آمریکا
 لغو تحریم‌ها است
رهبر معظم انقلاب- 19 دی 99- فرمودند:«این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‎رو آن است».
ایشان در ادامه فرمودند: «اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد... عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است. البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود».
بلینکن، طراح و حامی تحریم
آنتونی بلینکن یکی از طراحان و حامیان تحریم‌های ضدایرانی است. بلینکن معتقد است که تحریم‌های ضدایرانی باید تا زمانی که توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر با تهران امضا نشده، همچنان ادامه یابد.
علاوه بر این، بلینکن حامی مداخله آمریکا در سایر نقاط جهان حتی با استفاده از ابزار نظامی است. آنتونی بلینکن در مقطعی که جو بایدن در سنای آمریکا بود، در سمت مشاور اصلی بایدن، او را به این نتیجه رساند که به تجاوز نظامی به عراق رای مثبت دهد.
آنتونی بلینکن در هفته‌های گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود:«اگر بایدن به قدرت برسد و اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد. اما ما از آن (برجام) به عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد، با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم. به این ترتیب زمینه بهتری برای «فشار جمعی» علیه سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فراهم می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که وقتی بحث این فعالیت‌ها به میان آمد، این ایران است که منزوی می‌شود، نه آمریکا».
وی در ادامه تاکید کرده بود:«برجام باید در همین موضوع هسته‌ای اصلاح شود و محدودیت‌های بیشتری بر ایران اعمال شود. همچنین برجام باید حوزه وسیع‌تر از هسته‌ای را شامل شود و به منطقه و موشکی نیز تسری پیدا کند. علاوه ‌بر این، ایران باید نخست به تعهدات برجامی خود بازگردد و پس از آن آمریکا چنین کاری خواهد کرد».
تکرار مواضع ضدایرانی
دولت ترامپ
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها، به برجام بازخواهد گشت.
بایدن در ادامه تاکید کرد که «ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهیم شد و همچنین به برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای نیز خواهیم پرداخت».
وی همچنین با گستاخی اعلام کرد که «هر زمان نیاز باشد، آمریکا گزینه بازگشت تحریم‌ها را در اختیار دارد و ایران نیز این موضوع را می‌داند».
بایدن همچنین در ماه‌های گذشته در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به برجام نوشت: «ما با متحدان‌مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی‌ها نیز توجه خواهیم کرد. ما به تلاش‌ها برای عقب ‌راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».
وی در این یادداشت ضدایرانی تاکید کرد که در پی آن است تا سیاست شکست‌خورده ترامپ تحت عنوان «فشار حداکثری» را در قالبی جدید با عنوان «فشار هوشمند» اجرا کند.
در ماه‌های گذشته، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا در مصاحبه‌ با روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» گفت: ما فکر می‌کنیم برجام، توافقی به شدت معیوب بود. نظرمان با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو درباره این توافق یکی است. موضع‌گیری بایدن و اعضای کابینه وی درباره برجام دقیقا تکرار موضع‌گیری‌های ضدایرانی ترامپ و پمپئو است.
این تشابه موضع‌گیری، بیش از پیش ثابت کرد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مسئله ایران و به طور خاص در برجام دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک‌های رسیدن به هدف اختلاف نظر دارند.
به همین خاطر است که بایدن تاکید کرده که رویکرد «فشار هوشمند» را جایگزین رویکرد «فشار حداکثری» خواهد کرد. بایدن و بلینکن همانند ترامپ و پمپئو مدعی هستند که برجام ناقص است و باید با تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت ایران و به عبارت دیگر با برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای و دیگر ابزارهای قدرت‌ساز ایران، این توافق را کامل کرد.
اظهارات بلینکن و بایدن و دیگر مقامات دولت جدید آمریکا، تکرار 12شرط گستاخانه پمپئو علیه ایران است.
آب پاکی
روی دست خوش‌خیال‌ها
طیف مدعی اصلاحات و البته برخی دولتمردان در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به دفعات تاکید کردند که بایدن در مسئله ایران مسیر ترامپ را ادامه نخواهد داد و با لغو تحریم‌ها و بدون هیچ شرطی به برجام باز خواهد گشت.
این در حالی است که مقامات آمریکایی- هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان- در سال‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با ایران مانند بازی روبیک است، بازی مکعبی که هر کدام از ۶ مربع (وجه) آن از ۹ قسمت قابل جابه‌جایی تشکیل شده و این قسمت‌ها باید به نحوی جابه‌جا شوند که هر ۹ قسمت یک مربع- با یک رنگ خاص- کنار هم قرار گیرند. آن‌ها البته تلاش کردند این جورچین پیچیده را طبق منافع خود سرهم کنند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا- فروردین ۹۵- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است، مدعی شد: «شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای
 است».
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و دیگر مقامات دولت وی نیز در سال‌های گذشته به صراحت اعلام کردند که ایران روح برجام را نقض کرده و باید در توانایی موشکی و اقدامات منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند.
رهبر معظم انقلاب- 28 مهر 95- فرمودند:«این همان چیزی است که من بارها و بارها می‌گفتم؛ هم به مسئولین در جلسات خصوصی گفتم، هم در جلسات عمومیِ اینجا گفتم که [خیال می‌کنید اگر] شما در قبال مسئله هسته‌ای عقب‌نشینی کنید، مسئله شما با آمریکا تمام می‌شود؟ نه آقا، قضیّه موشک پیش می‌آید [که] چرا موشک دارید؛ از قضیّه موشک مأیوس بشوند، قضیّه مقاومت پیش می‌آید که چرا شما از حزب‌الله، از حماس، از فلسطین حمایت می‌کنید؛ این قضیّه را اگر حل کردید، عقب‌نشینی کردید، یک قضیّه دیگر پیش می‌آید، [مثلاً] قضیّه حقوق بشر پیش می‌آید؛ قضیّه حقوق بشر را اگر حلّ ‌و فصل کردید و گفتید خیلی خب، ما در حقوق بشر طبق معیارهای شما عمل می‌کنیم، قضیّه دخالت دین در دستگاه دولت [پیش می‌آید]؛ مگر ول می‌کنند شما را؟ حضور یک نظام در یک کشوری با این وسعت، با این جمعیّت، با این امکانات را -که اینها استثنائی است- ]نمی‌توانند تحمّل کنند[.».
حالا مقامات دولت بایدن، مواضع ضدایرانی دولت ترامپ را مو به مو تکرار کردند و این اظهارات ضدایرانی و گستاخانه، بار دیگر آب پاکی را روی دست خوش خیال‌ها ریخت.
طیف مدعی اصلاحات در سال‌های اخیر بدون اشاره به متن بسیار ضعیف برجام و سانسور بی‌عملی دولت در اجرای 28 شرط ابلاغی و همچنین با بزک عهدشکنی آمریکا و اروپا، مدعی بود که منتقدان برجام در داخل ایران، نگذاشتند که این توافق به لغو تحریم‌ها منجر شود.
این طیف مدعی بودند که دموکرات‌های آمریکایی مشتاق لغو تحریم‌های ایرانی هستند و این منتقدان داخلی هستند که اجازه این کار را نمی‌دهند. اما حالا با تکرار مواضع ضدایرانی ترامپ و پمپئو توسط بایدن و بلینکن، تشت رسوایی این جماعت بار دیگر از بام افتاد.