بدترین سال اقتصادی آمریکا در 74 سال گذشته

سرویس خارجی-ویروس کرونا در جهان همچنان با سرعت در حال شیوع است و بسیاری از دولت‌ها از شروع موج‌های جدید این ویروس در کشورشان خبر می‌دهند. بر اساس داده‌های وبگاه «ورلد امترز» تعداد مبتلایان به کرونا در جهان تا عصر دیروز از مرز 102 میلیون و 125 هزار نفر فراتر رفت و فوتی‌ها نیز به بیش از 2 میلیون و 202 هزار نفر رسید. کرونا اقتصاد جهانی را نیز به شدت از خود متاثر کرده و غیر از اقتصاد چین، اکثر اقتصاد‌های بزرگ جهانی رشد منفی را تجربه کردند.
 در آمریکا اما اوضاع مبتلایان، فوتی‌ها و اقتصاد، هر سه به شدت بحرانی است و از 2 میلیون و 202 هزار فوتی جهان، نزدیک به 500 هزار نفرشان آمریکایی هستند؛ یعنی تقریبا یک چهارم کل فوتی‌های جهان!
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا روز چهارشنبه پیش‌بینی کرده بیش از 514 هزار آمریکایی احتمالا تا 20 فوریه (2 اسفند) بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خواهند باخت. ارقام منتشره از سوی وزارت بازرگانی آمریکا نیز حاکی از کوچک شدن ۳.۵ درصدی اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ است که در ۷۴ سال گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. نشریه «وال استریت ژورنال» با استناد به بیانیه دفتر تحلیل اقتصادی وزارت تجارت آمریکا کاهش ۳.۵ درصدی‌اندازه اقتصاد این کشور را از سال ۱۹۴۶ به این سو را «بی سابقه» توصیف کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا علت آب رفتن بی‌سابقه اقتصاد این کشور را همه گیری ویروس کرونا و به تبع کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی به دلیل از دست رفتن بسیاری از مشاغل عنوان کرده است.
 همچنین در گزارشی از وزارت کار آمریکا آمده، روند بیکاری در این کشور طی سال ۲۰۲۰ سیر صعودی داشته و به بالاترین میزان خود در چند دهه اخیر رسیده است. بر اساس برخی گزارش‌ها در سال گذشته میلادی بیش از 50 میلیون آمریکایی به خاطر کرونا از کار بیکار شده‌اند.


«خبرگزاری رویترز» نیز به نقل از « سسیلیا النا راوز» گزینه پیشنهادی جو بایدن، برای ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید گفته: «اگر اقتصاد کشور نتواند تا پایان همه گیری کووید-۱۹ از خانوارها، کسب و کار‌ها و دولت‌های ایالتی و محلی پشتیبانی کند با خطر گرفتار شدن در سراشیبی سقوط مشکلات بدهی رو‌به‌رو خواهد شد». بر این اساس، وی در نشست کمیته بانکداری مجلس سنا که با هدف بررسی و تایید نامزدی او برای جایگاه یاد شده تشکیل شده بود گفته: «اگر برای پشتیبانی از مردم، هزینه نکنیم با خطر واقعی افتادن در سراشیبی سقوط رو‌به‌رو می‌شویم، زیرا ظرفیت ما برای کنار آمدن با بدهی نه تنها به میزان هزینه کرد بلکه به حجم و‌اندازه اقتصاد کشور بستگی دارد؛ و اگر بخواهیم اقتصادمان را سرپا نگاه داریم باید از جیب هزینه کنیم».
صنعت هوایی آلمان در بزرگترین بحران
در آلمان نیز نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شهروندان آلمانی در بحران کرونا خواستار بستن مرزها در داخل اتحادیه اروپا بوده‌اند. نتایج یک نظرسنجی هم نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی شهروندان آلمانی از رویکرد دولت آلمان در بحران کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است. بر اساس نظرسنجی موسسه «آلنزباخ» تنها 49 درصد از مدیریت بحران کرونای دولت راضی بوده و 42 درصد از آن ناراضی هستند.
وزارت کشور آلمان هم اعلام کرده که دولت در اقدامی ملی‌گرایانه و بدون هماهنگی با اروپا می‌خواهد ورود مسافران از کشورهای با شیوع گسترده ویروس انگلیسی از جمله انگلیس، برزیل، پرتغال و آفریقای جنوبی را ممنوع کند. به این ترتیب دولت آلمان برای اولین بار از یک راه‌حل اروپایی برای مهار این بحران فاصله گرفته و به صورت مستقل عمل می‌کند. کرونا شمار مسافران در فرودگاه‌های آلمان را نیز به پایین‌ترین سطح از زمان اتحاد دوباره این کشور رسانده است.
بر اساس اطلاعات این صنعت از 21 فرودگاه این کشور از ژانویه تا دسامبر سال 2020 در حدود 63 میلیون مسافر در این کشور شمارش شده است که حدود یک چهارم مسافران در سال 2019 است. صنعت هواپیمایی آلمان از بزرگترین بحران بعد از جنگ جهانی دوم سخن گفته است. بر اساس گزارش انستیتو رابرت کخ آلمان روزانه بیش از 900 مرگ کرونایی در آلمان
ثبت می‌شود.
قربانی جدید فایزر
خبر دیگر کرونایی اینکه طبق گفته مقامات بهداشتی کالیفرنیا، یکی از کارکنان بخش بهداشت این شهر پس از تزریق دوز دوم واکسن فایزر جان خود را از دست داده است. پایگاه خبری «دیلی میل»در این‌باره نوشته:
«بر اساس اطلاعات منتشر شده «تیم زوک» تکنسین اشعه ایکس در «سانتا آنا» کالیفرنیا دو روز پس از تزریق دومین دوز واکسن فایزر جان خود را از دست داد. این مرد 60 ساله پس از تزریق دوز دوم واکسن واکنش نامطلوبی نشان داده و به همکارانش گفته که درد شدیدی در معده خود دارد و در تنفسش مشکل به وجود آمده است.
پس از بدتر شدن علائم «زوک»، همکارانش او را به اورژانس رسانده و چهار ساعت پس از ورود به بیمارستان به دستگاه اکسیژن احتیاج پیدا کرد؛ سپس دو روز بعد به کما رفته و جان خود را از دست داده است. پیش از این نیز 55 نفر در آمریکا به دلیل تزریق واکسن فایزر یا مدرنا فوت کرده‌اند.