بحث بر سر بازگشت به برجام بین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بالا گرفت جنجال گام نخست

برزخ برجام و بازگشت به آن همچنان ادامه دارد. در حالی که برخی معتقد بودند رئیس جمهور شدن بایدن مسیر بهبود روابط و البته کم شدن فشار تحریم را به دنبال خواهد داشت اما به نظر می‌رسد همچنان برای دستیابی دوباره به توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌های دیپلماتیک بیشتری روبه‌رو باشیم.
ظریف هم اما با بیان اینکه هرگز با بایدن رفاقتی نداشته، اظهار کرد: «تصور اینکه روابط شخصی وی با بایدن می تواند به یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک بین دو رقیب دیرینه کمک کند، اشتباه است.»
در این بین حتی گزینه معرفی شده به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران یعنی رابرت مالی هم علیرغم اینکه یک نشانه مثبت برای عبور از تنش ها باشد اما با این حال هنوز برگشتن به شرایط دوران برجام هنوز کمی دور به نظر می رسد. شاید صحبت های وزیر جدید امور خارجه موید این دور بودن باشد.
وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد، واشنگتن تنها هنگامی‌که تهران تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد، به برجام باز خواهد گشت که این موضوع مدتی طول خواهد کشید.


به گزارش یورونیوز، آنتونی بلینکن در نخستین نشست خبری خود گفت: «جو بایدن کاملا روشن کرد که اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، ایالات متحده آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.»
او افزود: «ایران عمل به تعهدات خود را در چندین مرحله در زمینه‌های مختلف متوقف کرده است. اگر تصمیم به بازگشت بگیرد مدتی طول خواهد کشید. همچنین برای ارزیابی اینکه آیا آن‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند زمان نیاز است.»
وی تاکید کرد که برای رسیدن به این نقطه فاصله وجود دارد.
وی در عین حال تصریح کرد که دولت به دنبال تقویت و طولانی کردن مفاد این توافق نیز است.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تهران خواستار برداشتن نخستین گام از سوی واشنگتن و لغو کردن تحریم‌ها شده است.
توافق‌ هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی (برجام) در سال ۲۰۱۵ امضا شد و به تایید سازمان ملل نیز رسید. اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران بازگشت و تشدید شد.
پاسخ ظریف و یادآوری شکست ترامپ
محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به واقعیت‌های برجامی خطاب به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده برجام را نقض کرد، انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرد و پایبندان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد.
او ادامه داد: «اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه‌ به برجام پایبند ماند و تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش‌بینی‌شده را اتخاذ کرد.»
ظریف با طرح این پرسش که حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد، خطاب به بلینکن یادآور شد: هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.
صبح امروز نیز نمایندگی ایران در سازمان ملل به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره شرط این کشور برای بازگشت به برجام واکنش نشان داد.
علیرضا میریوسفی سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» گفت: ایالات متحده نه تنها تعهداتش ذیل برجام را نقض کرده بلکه تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نیز زیر پا گذاشته است.
او افزود: «دولت فعلی ایالات متحده همچون دولت قبلی، تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است»
میریوسفی با اشاره به سخنان ظریف و تخت روانچی اظهار کرد «همانطور که وزیر خارجه (ایران) ظریف و سفیر (ایران در سازمان ملل) روانچی در یادداشت اخیر خود تاکید کردند، ما همیشه ایالات متحده را به عنوان عضوی در نظر می‌گیریم که نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در تضاد با قوانین بین‌المللی نقض کرده است و باید از هر دو (برجام و قطعنامه ۲۲۳۱) پیروی کند و تحریم‌هایی را که (علیه ایران) تحمیل کرده را لغو کند»
میریوسفی همچنین تصریح کرد که فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران در چارچوب محدودیت‌‌های برجام به ویژه پاراگراف ۳۶ بوده است که به ایران اجازه می‌دهد «عمل به تمامی یا بخشی از تعهدات برجامی خود را متوقف کند»
او ادامه داد: «ایران توافق (برجام) را نقض نکرده است و صرفاً پاراگراف ۳۶ را فعال کرده که به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر، اقدامات چاره‌ساز در پیش بگیرد.»
در همین حال حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، هم سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره برجام را ادامه میراث شوم ترامپ خواند.
آشنا در توئیتی نوشت: «وزیر خارجه آمریکا با شرط‌گذاری برای بازگشت کشور خود به اجرای تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، نیم‌نگاهی به میراث شوم ترامپ دارد.»
او اضافه کرد: «اگر این روش جواب می‌داد؛ ترامپ خود در حسرت یک تلفن از تهران، کاخ سفید را ترک نمی‌کرد.»
روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در اولین نشست خبری خود بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به پایبندی ایران به توافق هسته ای کرده است. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید گام اول را ایران باید بردارد.
با بایدن رفیق نبودم
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه «هرگز با بایدن رفیق نبوده است»، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایالات متحده در مورد سیاست تروریسم اقتصادی تجدید نظر کند.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم گفت: دولت جو بایدن می تواند به طور بالقوه تنش زدایی روابط میان تهران و واشنگتن را آغاز کند.
وی تاکید کرد که هرگز با رئیس جمهوری جدید آمریکا روابط نزدیکی نداشته است.
ظریف در این مصاحبه افزود: تصور اینکه روابط شخصی وی با بایدن می‌تواند به یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک بین دو رقیب دیرینه کمک کند، اشتباه است.
وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد که تاریخچه روابط وی با بایدن تقریباً به ۲۰ سال پیش برمی گردد، زمانی که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل مشغول به خدمت بود.
ظریف در این مصاحبه همچنین اظهار کرد که ملاقات هایش با سناتور ایالت دلاور (جو بایدن) کاملاً حرفه ای بوده است.
وی با اشاره به اینکه سیاست فعلی واشنگتن در مورد تحریم های یک جانبه اساساً جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است، گفت: تعهدات بایدن برای بازنگری سیاست خارجی آمریکا یک وعده طولانی مدت است.
وزیر امور خارجه ایران اظهار امیدواری کرد: دولت جدید آمریکا بتواند روابط دوجانبه با تهران را در مسیر درست پیش ببرد.
ظریف افزود: تا زمانی که ایالات متحده به تعهدات خود در راستای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) پایبند نباشد، برای ایران فرقی ندارد که چه کسی داخل کاخ سفید مستقر است.
وزیر امور خارجه ایران گفت که تصمیم خروج از توافق هسته‌ای برای واشنگتن نتیجه معکوس داشته است.
وی ادامه داد: پس از خروج یک جانبه ایالات متحده از برجام، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ به ۴۰۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.
به گزارش روسیا الیوم، دولت بایدن می خواهد که تهران قبل از لغو تحریم ها به برجام بازگردد، اما ایران بارها اعلام کرده که واشنگتن توافق نامه برجام را نقض کرده است.
ایران با این استدلال که آمریکا باید توافق برجام را کاملاً رعایت کند تاکید کرده است که ابتدا دولت بایدن باید تحریم های علیه ایران را لغو و به توافق سال ۲۰۱۵ باز گردد.
بگویید اسرائیل اجازه نمی‌دهد
به برجام برگردید
یک فعال سیاسی در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت: گویی ایران عهدشکنی کرده و فرمانده ارشد آمریکا را ترور کرده است!
به گزارش ایسنا، علی مطهری در توئیتر نوشت:
وزیر امور خارجه آمریکا گفته اول ایران به برجام برگردد و ما راستی آزمایی کنیم تا تحریمها را برداریم و به برجام برگردیم.
گویی ایران عهدشکنی کرده و فرمانده ارشد آنها را ترور کرده است. به قول معروف: رو که رو نیست، سنگ پای قزوین است. راحت بگو اسرائیل اجازه نمی‌دهد ما به برجام برگردیم.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا در نشست خبری اخیر خود اظهار کرد: بایدن بسیار شفاف است. اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، آمریکا نیز برمی‌گردد.
او ادامه داد: اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفت‌وگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم. آن زمان همراه با متحدان خود از برجام به عنوان سکویی برای حل موضوعات دیگر استفاده خواهیم کرد. اما تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.