در این 2 ماه کاری کنیم که با موج چهارم کرونا مواجه نشویم


گروه اجتماعی : این روزها کنترل ورود اپیدمی کرونا به پیک چهارم به یکی از درخواست‌های اصلی رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا بدل شده است. از طرفی سخنگوی این ستاد هم می‌گوید اگر بتوانیم در یک و نیم ماه باقی مانده تا پایان سال اوضاع را در شرایط مناسب نگه داریم تعطیلات نوروز آرامی خواهیم داشت و هتل‌ها نیز می‌توانند با پروتکل‌های سختگیرانه فعالیت کنند.
رئیس‌جمهوری با قدردانی مجدد از از تلاش کادر درمانی و بهداشتی کشور، تصریح کرد که اصرار ما این است که در این دو ماه، کاری کنیم که با موج چهارم مواجه نشویم و سلامت و کسب و کار مردم دچار اختلال نشود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،  حسن روحانی دیروز  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تداوم فعالیت کارخانه‌ها و تولیدی‌های بزرگ با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، تصمیم قاطع و درستی بود.


رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش مهم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در تداوم فعالیت‌های مراکز تولیدی و کارخانه‌های کشور، گفت: به‌طور کلی در تولیدات صنعتی و کشاورزی وضع کشور در یکسال گذشته خوب و مناسب بود و شاهد رشد میزان تولید بودیم هرچند که در بخش خدمات و بویژه گردشگری مشکلات و خسارت‌های بزرگی وارد شد.
رئیس‌جمهوری همچنین با قدردانی از تلاشگران عرصه فضای مجازی، به اقدامات دولت و همچنین مصوبات شورای عالی فضای مجازی از سال 93 برای ایجاد زیرساخت‌ها و شبکه بزرگ اطلاعات در کشور اشاره و تأکید کرد: کار بسیار بزرگی در این بخش انجام شد و بسیاری از امور اجتماعی و کسب و کارهای مردم بر دوش فضای مجازی است و حتی در بخش تحقیقات نیز با وجود محدودیت‌های دسترسی محققان ایرانی به علت تحریم‌ها موفق شدیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم تا جایی که متخصصان ما معتقد هستند در بحث ساخت واکسن در سال آینده واکسیناسیون با واکسن داخلی انجام می‌شود.
دکتر روحانی با اشاره به تفاوت اساسی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای جهان در مسیر مبارزه با بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: اگر دنیا کرونا را با مشکلاتی پشت سر گذاشت، اما ایران ادعای بالاتری دارد که با وجود تحریم و فشار و سنگ‌اندازی‌های امریکا برای دریافت وام از بانک و صندوق‌های بین‌‌المللی برای خرید تجهیزات پزشکی توانست در مسیر مبارزه با این بیماری حرکت کند. رئیس‌جمهوری افزود: جنایات حکومت قبلی امریکا تا حدی بود که حتی جلوی ورود تجهیزات و خدمات پزشکی و بیمارستانی به داخل ایران را گرفتند و اگر تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعال نبودند و به خارج نیازمند بودیم، حتی ماسک، دستکش و گان پرستاران را نیز در اختیار ما قرار نمی‌دادند.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه نباید نسبت به شرایط خوب امروز کشور در مقایسه با امریکا و اروپا در روند مقابله با بیماری کرونا مغرور شویم، اظهار داشت: این دستاورد افتخارآمیز است اما این مهم نباید باعث شود که از فضای آبی به عادی‌انگاری برویم که در این صورت شرایط کشور سخت و خطرناک خواهد شد.
دکتر روحانی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌ها در کشور به 80 درصد تأکید کرد: ما به‌دنبال معیار بالای 90 درصد هستیم چرا که در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، در بهمن و اسفندماه کسب و کار، تفریحات و زندگی مردم دچار مشکلات می‌شود. رئیس‌جمهوری ادامه داد: الان مردم از لحاظ روحی و روانی در فشار هستند و باید با رعایت پروتکل‌ها شرایط کسب و کار و زندگی مردم در شب عید و ایام نوروز جبران شود. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در روند مبارزه با بیماری کرونا ایران تنها بود و با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بود، تأکید کرد: الان هم برای تهیه واکسن با مشکلات و پیچ‌های مختلفی روبه‌رو هستیم.
الزامات جدید برای ورود مسافران خارجی به کشور
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از ابلاغیه‌های جدید به وزارت راه و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: حفاظت از مرزها و رعایت پروتکل‌ها بسیار مهم است تا در اسرع وقت و به‌صورت زودرس اگر احیاناً بیماری مبتلا به ویروس جهش یافته وارد کشور شود، بتوانیم سریعاً وارد عمل شویم. در این راستا برنامه‌هایی به وزارت راه داده شده و با همکاری سازمان هواپیمایی ابلاغیه‌هایی صورت گرفته است. مرزهای زمینی، هوایی و آبی باید بشدت کنترل شود و پروتکل‌های سختگیرانه‌ای در این راستا تصویب و ابلاغ شده است.
علیرضا رئیسی در این باره ادامه داد: تا پیش از این تنها مسافران ورودی کشورهای اروپایی باید با تست منفی وارد کشور می‌شدند. از الان مصوب شد همه کسانی که می‌خواهند از هر کشوری حتی کشورهای همسایه وارد کشور شوند، باید با تست منفی pcr وارد کشور شوند. همچنین تصمیم داریم از تمام مسافران ورودی مجدداً تست گرفته شود از طرفی اگر مسافری از اروپا وارد کشور می‌شود باید علاوه بر تست منفی که از او می‌گیریم، ۱۴ روز در خانه قرنطینه باشد.
رئیسی ادامه داد: در رابطه با هموطنانمان که در انگلستان مانده‌اند و منتظر ورود به کشور هستند بحث شد تا ببینیم این افراد چگونه می‌توانند وارد کشور شوند و طی روزهای آینده اعلام می‌کنیم این افراد به چه صورت می‌توانند در صورت منفی بودن تست شان و ماندن در قرنطینه وارد کشور شوند. البته پروتکل‌های سختگیرانه‌ای در رابطه با این افراد اعمال می‌شود.
وی در رابطه با وضعیت کووید۱۹ در کشور نیز اظهار کرد: گرچه روند تقریباً با ثبات شده است اما آمارهای ما حکایت از آن دارد که در برخی استان‌ها بیماران سرپایی در حال افزایش هستند و در برخی استان‌ها موارد بستری هم با شیب کمی در حال افزایش است که باید مراقب باشیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از استان‌هایی که بشدت علائمی مبنی بر لزوم تشدید پروتکل‌ها در آن می‌بینیم استان هرمزگان است که در قشم، بندر لنگه و جاسک حساسیت و مراقبت باید بالاتر باشد؛ زیرا روند بیماری روبه افزایش است. در استان یزد به‌صورت خیلی ملایم و به حالت افزایش یابنده‌ای میزان بستری‌ها افزایش می‌یابد که نیاز به دقت بالایی است. در استان خراسان شمالی هم یک خیز داریم که گرچه هنوز به مرحله بحران نرسیده اما نیاز به تمهیدات تشدید شده‌ای است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصریح کرد: از جمله مصوبات منع تردد در برخی شهرهای زرد است که مسافر پذیر هستند و محدودیت باید اعمال کنیم که منع تردد وجود داشته باشد مشابه حالتی که قبلاً در شهرهای نارنجی اعمال می‌شد.