دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در دومین نشست خبری به برخی حواشی پاسخ داد رنگ جشنواره فیلم فجر بر پرده‌های نقره‌ای

گروه فرهنگ و هنر – در حالی که امروز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، روز گذشته دومین نشست خبری این رویداد فرهنگی و هنری با حضور سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در برج میلاد برگزار شد.
جشنواره فیلم فجر 99، هنوز آغاز نشده حواشی بسیاری را با خود به همراه داشته است. روز گذشته طباطبایی‌نژاد، دبیر این رویداد در دومین نشست خبری که در این مدت برگزار شده به تشریح برخی جزئیات و پاسخ به حواشی موجود پرداخت.
او در ابتدا با اظهار امیدواری از اینکه ایام پیش‌رو که با جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، مقبول و مطلوب اهالی سینما باشد، افزود: خوشبختانه با حرکت کاهشی ابتلا به کرونا در کشور، به گزینه نمایش مردمی جشنواره رسیدیم و جشنواره در هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها برای مردم اکران خواهد شد ضمن آن که امسال همه علاقه‌مندان به سینما در تمام استان‌ها می‌توانند همه آثار جشنواره را ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. ما همه تلاش را به خرج دادیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط را پیش رو داشته باشیم.
دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره راهیابی تعداد پایین آثار به جشنواره و دو روز نمایش تکراری گفت: از ابتدا گفته شده بود که فیلم‌ها برای سیمرغ داوری می‌شوند و نه نمایش. طبق زمان‌بندی جشنواره را قرار شد در هشت روز برگزار کنیم و روز بیستم و بیست‌ویکم را به نمایش نامزدهای بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص دهیم. تعداد آثار به گونه‌ای نبود که هر ده روز برنامه پر شود.


طباطبایی‌نژاد درباره همکاری سمفا با جشنواره تشکر کرد و گفت: همه تمهیدات لازم برای این سامانه و فروش بلیت‌ها در سامانه‌های دیگر صورت گرفته و انشالله جشنواره در این بخش بدون کاستی پیش برود.
دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره علت فرصت ندادن به فیلم‌های خارج از جشنواره در سینمای رسانه گفت: پیشنهادات مختلفی در این زمینه وجود داشت. ما قرار گذاشتیم اکران از بعد از ظهر شروع شود و سانس صبح‌ گرفتاری خودش را داشت و از نظر پروتکلی این امکان وجود نداشت ضمن این که انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه دشوار بود و اگر هر تعداد انتخاب می‌کردیم، دوستان دیگری هم این مطالبه را داشتند. جمع‌بندی ما این بود که از این کار صرف نظر کنیم.
طباطبایی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره تعداد نمایش بالا در تهران دارد و به همین میزان نمایش نقد وجود دارد. اگر جشنواره را به اکران تبدیل کنیم کار درستی نیست.
او افزود: سال‌های گذشته ما فیلم‌های جشنواره را به تفکیک برای استان‌ها می‌فرستادیم و بر هر استان ده فیلم ارسال می‌شد امسال در یک شرایط عادلانه همه علاقه‌مندان می‌توانند همه آثار را در همه استان‌ها ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. همه تلاشمان را کردیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاطی داشته باشیم. ما ۱۶ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم و از ابتدا گفته بودیم فیلم‌ها برای سیمرغ مورد داوری قرار می‌گیرند مثل هر سال نیست طبق زمان‌بندی که داشتیم باید دو روز را کمتر می‌کردیم جمع‌بندی ما این بود که این می‌تواند حسن داشته باشد و دو روز آخر را به بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص بدهیم و این فیلم‌ها مرور شود تعداد آثار به گونه‌ای نبود که ده روز پر شود.
طباطبایی‌نژاد درباره فروش بلیت گفت: همه تمهیدات در سمفا انجام شده است فروش از روز جمعه برای کارت‌های مهمان شروع شده شرایط لازم و آنچه که باید به لحاظ بهداشتی تمهید می‌کردیم انجام شده است دوستان ما در سمفا و سامانه‌های فروش فعالیت اجرایی را پیش می‌برند.
دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره آرای مردمی این دوره هم گفت: آرای مردمی انجام می‌شود تمامی کسانی که وارد سامانه می‌شوند، کدی دریافت می‌کنند بعد از سانس هم برای آن‌ها کدی می‌آید و با رجوع به سمفا می‌توانند به فیلم موردنظر خود رای بدهند.
وی درباره فرصت دادن به فیلم‌های خارج از مسابقه برای اکران در ایام جشنواره هم گفت: اگر می‌خواستیم آثاری را خارج از مسابقه به نمایش بگذاریم باید کار را از صبح شروع می‌کردیم چون زمان ناهار و اقامه نماز دوستان دچار مشکل می‌شد از این جهت باید صبح سانسی را مقرر می‌کردیم که این امر از نظر پروتکل‌ها مشکل داشت ضمن اینکه انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه کار دشواری بود هر کاری انتخاب می‌کردیم باز عده‌ای معترض می‌شدند. بهتر است از این کار صرف نظر کنیم.
پرسش بعدی درباره داوران بخش مستند و داستانی بود که دبیر جشنواره اظهار داشت: در بخش فیلم مستند و کوتاه، سابقه محمدعلی فارسی نیاز به توضیح من ندارد. سام کلانتری و محمد کارت هم جزو برگزیدگان این بخش بوده‌اند. سعید پوراسماعیلی از پیشکسوتان و مدرسان قدیمی هستند و امیر توده‌روستا از موفق‌ترین چهره‌ها هستند. این یک ترکیب کامل و بسیار موفق بود. در هیات داوران فیلم‌های داستانی یک ترکیب جوان، قبراق و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند و شاید اگر این ترکیب جز این بود پنجاه و هفت فیلم داوری دشواری داشت.
در ادامه نشست دبیر جشنواره درباره امکان نمایش فیلم «قاتل و وحشی» برای بانوان در جشنواره امسال اظهار داشت: این در حوزه تصمیم جشنواره فیلم فجر نیست. اگر اداره نظارت و ارزشیابی مجوز نمایش فیلم را صادر کند ما در یک سانس هم که شده فیلم را برای اهالی رسانه نمایش خواهیم داد اما تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت من نیست.
دبیر جشنواره درباره حضور فیلم‌های اول و کیفیت آثار گفت: خوشبختانه امسال نیمی از آثار جشنواره فیلم‌اول هستند. کارگردانان فیلم‌اولی ما البته هنرمندان با تجربه‌ای هستند که از آن جمله می‌توان به حمیدرضا آذرنگ اشاره کرد. این اولین بار است که هفت فیلمساز اول در حال رقابت در سودای سیمرغ هستند. سال موفقی پیش روی سینمای ایران خواهد بود و شانزده فیلم قابلیت‌های زیادی دارد و مخاطبان هم از میانگین کیفی آن‌ها استقبال خواهند کرد. امیدوارم امسال از دوره‌هایی باشد که مردم از تماشای فیلم‌ها راضی باشند، درست برعکس سال‌هایی که جدول نمایش برای نمایش بسته می‌شد اما امسال آثار حداقل در یک رشته نامزد شده‌اند و البته داوران به این نکته توجه داشته‌اند که سروشکل فیلم‌ها قابل دفاع باشد.
این مدیر جشنواره درباره بودجه جشنواره و حامیان مالی آن گفت: حامی امسال جشنواره شهرداری تهران است و بودجه جشنواره با وجود اینکه با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌ایم، تلاش کرده‌ایم جشنواره را با بودجه مناسب اجرا کنیم. هزینه‌هایی مربوط به جوایز و نمایش فیلم‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنیم جشنواره این دوره را که در سه سطح برگزار می‌شود، در شرایط مطلوبی اجرا کنیم و ریز هزینه‌ها را بعد از پایان جشنواره منتشر خواهیم کرد.
وی درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده که ضریب سی درصد اشغال، فاصله‌گذاری تماشاگران و سانس‌ها، تهویه هوا بین سانس‌ها و… موارد مختلف رعایت خواهد شد. در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان خارج شده و امکان خیلی خوبی برای رعایت فاصله به صورت فیزیکال اتفاق افتاده است. در مورد فیلم‌های مستند و کوتاه درصدد بودیم که این اتفاق بیفتد که این امکان در دو روز آخر میسر نبود و از طرفی این آثار امسال در جشنواره‌های سینماحقیقت و فیلم کوتاه دیده شده‌اند.
طباطبایی‌نژاد درباره امکان آنلاین نشان دادن فیلم‌ها گفت: با تهیه‌کنندگان سینما صبحت شد اما آن‌ها اکران مجازی آثار را نپذیرفتند و این انتظار را نمی‌شد داشت که صاحبان آثار سرمایه خود را در معرض سرقت قرار دهند چراکه در کشور ما بستر لازم برای اکران آنلاین آنطور که باید فراهم نیست و نه ما و نه هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به پذیرفتن این ریسک نبود. شاید در حوزه مستند و کوتاه امکان اجرای جشنواره آنلاین فراهم باشد اما در فضای جشنواره فیلم فجر، این یک کار پرخطر بود.
پرسش بعدی درباره گلایه‌های فیلمسازانی که آثارشان را به جشنواره ارائه دادند اما فیلمشان در جشنواره نمایش داده نشد بود که سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در این بخش گفت: نمایش پنجاه و هفت فیلم در جشنواره اصولا امکان ندارد و این موضوع وارد نیست اما این که منتقدان فیلم‌ها را ببینند مسیری است که انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست. ما از ابتدا اعلام کردیم که فیلم‌ها امسال داوری می‌شوند و اگر امکان نمایش داشتیم نامزدها را اکران کنیم. به عبارتی دیگر قرار ما از ابتدا این بود که امکان دارد هیچ فیلمی نمایش نداشته باشد. فیلم‌های نامزدشده از سوی داوران شانزده فیلم بود و نمی‌شد این تعداد را افزایش داد. این صحبت شد که تعداد آثار افزایش یابد که ما در سانس‌بندی با توجه به لزوم تعطیلی سالن سینما قبل از ساعت هشت شب و منع پذیرایی و تجمع، این امکان وجود نداشت. شما هم وقوف دارید که امکان نمایش پنجاه و شش فیلم در فضای جشنواره امکان‌پذیر نیست.
سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد درباره تاثیر جشنواره فجر در اکران سال آینده سینماها گفت: امیدواریم جشنواره امسال رونق را به جشنواره بازگرداند. گمان نمی‌کنم که جشنواره به فضای اکران لطمه زده بلکه امیدوارم جشنواره به فضای اکران عمومی رونق ببخشد البته اگر شرایط کرونایی این اجازه را بدهد.
دبیر جشنواره درباره حذف هیات انتخاب در این دوره گفت: ابتدا تخمین زده می‌شد تعداد آثار متقاضی جشنواره پایین باشد و استثنائا قرار شد امسال هیات انتخاب نداشته باشیم. در ادامه این روند مواجه شدیم که تعداد آثار متقاضی بالا رفت و شرایط نمایش فراهم شد. به همین جهت از داوران خواهش کردیم فیلم‌هایی که انتخاب می‌کنند با نگاه دریافت سیمرغ باشد که کار دشواری بود اما من خودم به عنوان یک همراه از نتیجه کار داوران راضی هستم اگرچه همواره اظهار تاسف کردم برای فیلم‌ها خوبی که از این مجموعه جامانده‌اند.
وی در پایان درباره مخالفت یکی از اعضای شورای شهر با حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره امسال هم گفت: شهرداری حامی ماست و نکته‌ای پیش نیامده است یکی از دوستان معتقد بود حمایت از فعالیت فرهنگی نباید در اولویت شهرداری باشد و شهرداری حامی ماست.
سایر اخبار این روزنامه
کمپین واکسیناسیون کووید در ایران با ورود اولین محموله آغاز می‌شود پاسخ وزارت بهداشت به شائبه‌های واکسن روسی رضا دهکی از «امید» تا «آرزو» رئیس جمهوری مطرح کرد هشدار برای موج چهارم کرونا دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در دومین نشست خبری به برخی حواشی پاسخ داد رنگ جشنواره فیلم فجر بر پرده‌های نقره‌ای دروغ‌هایی که مسیر سیاست‌ورزی را تغییر داد حقیقتِ پساترامپ اطلاع‌رسانی دیرهنگام و غیرشفاف درباره اتفاقات دو شب گذشته پایتخت باز هم دردسرساز شد آژیر، جنگنده و بازار داغ شایعات «ابتکار» تاثیر منتفی شدن واردات خودرو بر بازار داخلی را بررسی کرد هجوم سیگنال‌های منفی به بازار شکننده خودرو اسحاق جهانگیری: هدف از ارز ۴۲۰۰ تومانی پیشگیری از آسیب به زندگی و معیشت مردم بود خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات رئیس‌ جمهوری فرانسه: تسلیحات کشورهای غربی عامل اصلی بی‌ثباتی در خلیج فارس است گفت‌وگوی آمریکا با روسیه درباره بازگشت به برجام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: پرونده عنابستانی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد موج چهارم کرونا و به هم خوردن توازن اجتماعی